Dacia Sandero 0.9 TCe (2013)

Rumunský hatchback dospěl do další generace. Dostal pokročilý přeplňovaný tříválec 0.9 TCe, stále je to však jednoduché a levné auto.
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 4

  • Celkové hodnocení 6

RADOSTI
Upřímný a solidní dojem; pohodlná a snadná jízda; prostornost

STAROSTI
Přeplňovaný tříválec; některé opravdu levné detaily

Dacia Sandero je nejlevnějším autem na trhu. S cenovkou startující na 159 900 Kč vyjde skutečně na pakatel, ovšem tato testovaná verze s motorem 0.9 TCe patří mezi ty nejdražší. Přeplňovaný tříválec je totiž dostupný pouze v nejvyšší výbavě Arctica, což jeho počáteční cenu navyšuje na 222 900 korun.

Zato však dostanete na poměry slušnou výbavu, ve kterém nechybí elektricky ovládaná přední okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizace, rádio s MP3 a Bluetooth, přední mlhovky, elektrická a vyhřívaná zrcátka, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče nebo palubní počítač.


Další příplatky jsou potom za nikterak velké částky – elektrické ovládání zadních oken za 3000 korun a zadní parkovací senzory za 6000 korun. Metalíza potom vyjde na 9500 korun, kožený volant s tempomatem seženete o pět stovek levněji a 15“ litá kola za tutéž částku, tedy 9000 korun. Multimediální systém MEDIA NAV s navigací stojí dalších 5800 korun, je jednoduše funkční a vizuálně pozvedává dojem z kabiny.

Za čtvrt milionu tedy můžete mít solidně vybavené auto, kterému v komfortním soužití nic nebrání. Život uvnitř je tedy skromný jen na pohled, uvnitř se totiž čas zastavil před půldruhou dekádou. Detaily jako tlačítko klaksonu na páčce směrovek, nezatahovatelné kosmetické zrcátko na sluneční cloně nebo elektrické ovládání zadních oken v místech u středového tunelu. V kontrastu s tím potom při vší snaze postavit co nejlevnější auto působí plynová vzpěra kapoty jako nepatřičná rozmařilost.

Zastaralým detailům se ale spíše s dobrým srdcem pousmějete, než abyste je odsoudili. Důležité je, že z auta vyzařuje dojem, že si na nic nehraje. Je levné a nesnaží se přesvědčit o opaku, působí proto solidně. Jednoduchost kabiny navíc prospívá přehlednosti a funkčnosti palubní desky.

Přední sedadla jsou ukotvena poněkud vysoko a vytváří tak strmější pozici za volantem, ale starší uživatelé si budou pochvalovat snazší nastupování. Prostornost je silnou stránkou Sandera, na šířku kabiny si stěžovat nebudete, stejně jako na prostor vzadu a velikost kufru, který pojme 320 litrů nákladu, po sklopení zadních opěradel v poměru 1:2 potom rovných 1200 litrů.

Zobrazit všechny fotografie

Interiér je prostý, zato však přehledný a funkční. To samé lze prohlásit o multimediálním systému.

Technologickou pýchou v podobě turbem přeplňovaného tříválce o objemu 0,9 litru z dílen Renaultu se může pochlubit i Sandero. Vyvine 90 koní při a točivý moment 135 Nm. Papírové údaje zní slibně, ovšem projev motoru je v realitě poněkud horší.

V nízkých rychlostech působí svěžím dojmem, ale ještě před dosažením mimoměstských rychlostí s autem zápasí se zatnutými zuby a zní přitom ufuněně. Logicky v tu chvíli roste vysoko nad papírové očekávání i spotřeba a horší odhlučnění kabiny má také za následek pronikání vyšší míry hluku dovnitř, ale při běžném zatížení je motor kultivovaný.

Jinak ale jezdí Dacia Sandero více než slušně. Díky lehkým, i když poněkud necitlivým ovládacím prvkům se příjemně snadno řídí, podvozek je naladěný na rozbité rumunské silnice, takže na těch našich funguje s velkou rezervou pohodlně. Mírnou nejistotu v chování na limitu s předstihem eliminuje horlivá stabilizace a v největším extrému jemný přechod v bezpečnou nedotáčivost. Nic víc od auta ani není potřeba.

Verdikt
Při svém poslání lze Dacii Sandero považovat za povedené auto. Působí upřímným a na poměry solidním dojmem, příjemně se řídí, je prostorné a jeho cena není vykoupena přílišnými kompromisy, které bych nebyl ochotný akceptovat. Úspěšně se mu tak daří rozbourat prvotní skepsi, až na nový tříválec, který příliš nezvládá dostát svým papírovým závazkům. Atmosférická dvanáctistovka je akceptovatelná a turbodiesel 1.5 dCi se jeví jako nejlepší, i když dost drahá volba.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový tříválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)898
Kompresní poměr9,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)72,2 x 73,1
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuMcPherson s trojúhelníkovými rameny
Vzadutorzní příčka
Brzdy vpředukotoučové, 258 mm
Brzdy vzadububnové
Pneumatiky vpředu185/65 R15
Pneumatiky vzadu185/65 R15
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)66 / 90 v 5250
Točivý moment (Nm)135 v 2500
0-100 km/h (s)11,1
Nejvyšší rychlost (km/h)175
Spotřeba paliva (l/100 km)6,7 / 4,3 / 5,0
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4058
Šířka (mm)1733
Výška (mm)1518
Rozvor náprav (mm)2589
Provozní hmotnost (kg)962
Celková hmotnost (kg)1500
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)515
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1100
Zavazadlový prostor (l)320 / 1200
Ceny
Základní cena modelu159 900 Kč
Základní cena test. verze222 900 Kč
21.3.2013 6:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist