autoweb.cz > Dacia > Dacia Sandero > Dacia Sandero 0.9 TCe (2013)
Dacia Sandero 0.9 TCe (2013)
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 8
X-Factor 4
Celkové hodnocení 6
RADOSTI
Upřímný a solidní dojem; pohodlná a snadná jízda; prostornost
STAROSTI
Přeplňovaný tříválec; některé opravdu levné detaily
Dacia Sandero je nejlevnějším autem na trhu. S cenovkou startující na 159 900 Kč vyjde skutečně na pakatel, ovšem tato testovaná verze s motorem 0.9 TCe patří mezi ty nejdražší. Přeplňovaný tříválec je totiž dostupný pouze v nejvyšší výbavě Arctica, což jeho počáteční cenu navyšuje na 222 900 korun.
Zato však dostanete na poměry slušnou výbavu, ve kterém nechybí elektricky ovládaná přední okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizace, rádio s MP3 a Bluetooth, přední mlhovky, elektrická a vyhřívaná zrcátka, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče nebo palubní počítač.
Další příplatky jsou potom za nikterak velké částky – elektrické ovládání zadních oken za 3000 korun a zadní parkovací senzory za 6000 korun. Metalíza potom vyjde na 9500 korun, kožený volant s tempomatem seženete o pět stovek levněji a 15“ litá kola za tutéž částku, tedy 9000 korun. Multimediální systém MEDIA NAV s navigací stojí dalších 5800 korun, je jednoduše funkční a vizuálně pozvedává dojem z kabiny.
Za čtvrt milionu tedy můžete mít solidně vybavené auto, kterému v komfortním soužití nic nebrání. Život uvnitř je tedy skromný jen na pohled, uvnitř se totiž čas zastavil před půldruhou dekádou. Detaily jako tlačítko klaksonu na páčce směrovek, nezatahovatelné kosmetické zrcátko na sluneční cloně nebo elektrické ovládání zadních oken v místech u středového tunelu. V kontrastu s tím potom při vší snaze postavit co nejlevnější auto působí plynová vzpěra kapoty jako nepatřičná rozmařilost.
Zastaralým detailům se ale spíše s dobrým srdcem pousmějete, než abyste je odsoudili. Důležité je, že z auta vyzařuje dojem, že si na nic nehraje. Je levné a nesnaží se přesvědčit o opaku, působí proto solidně. Jednoduchost kabiny navíc prospívá přehlednosti a funkčnosti palubní desky.
Přední sedadla jsou ukotvena poněkud vysoko a vytváří tak strmější pozici za volantem, ale starší uživatelé si budou pochvalovat snazší nastupování. Prostornost je silnou stránkou Sandera, na šířku kabiny si stěžovat nebudete, stejně jako na prostor vzadu a velikost kufru, který pojme
Interiér je prostý, zato však přehledný a funkční. To samé lze prohlásit o multimediálním systému.
Technologickou pýchou v podobě turbem přeplňovaného tříválce o objemu
V nízkých rychlostech působí svěžím dojmem, ale ještě před dosažením mimoměstských rychlostí s autem zápasí se zatnutými zuby a zní přitom ufuněně. Logicky v tu chvíli roste vysoko nad papírové očekávání i spotřeba a horší odhlučnění kabiny má také za následek pronikání vyšší míry hluku dovnitř, ale při běžném zatížení je motor kultivovaný.
Dacia Logan útočí především cenou
Autonovinky | vydáno 25. 2. 2013
Jinak ale jezdí Dacia Sandero více než slušně. Díky lehkým, i když poněkud necitlivým ovládacím prvkům se příjemně snadno řídí, podvozek je naladěný na rozbité rumunské silnice, takže na těch našich funguje s velkou rezervou pohodlně. Mírnou nejistotu v chování na limitu s předstihem eliminuje horlivá stabilizace a v největším extrému jemný přechod v bezpečnou nedotáčivost. Nic víc od auta ani není potřeba.
Verdikt
Při svém poslání lze Dacii Sandero považovat za povedené auto. Působí upřímným a na poměry solidním dojmem, příjemně se řídí, je prostorné a jeho cena není vykoupena přílišnými kompromisy, které bych nebyl ochotný akceptovat. Úspěšně se mu tak daří rozbourat prvotní skepsi, až na nový tříválec, který příliš nezvládá dostát svým papírovým závazkům. Atmosférická dvanáctistovka je akceptovatelná a turbodiesel 1.5 dCi se jeví jako nejlepší, i když dost drahá volba.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 898 |
Kompresní poměr | 9,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 72,2 x 73,1 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | McPherson s trojúhelníkovými rameny |
Vzadu | torzní příčka |
Brzdy vpředu | kotoučové, 258 mm |
Brzdy vzadu | bubnové |
Pneumatiky vpředu | 185/65 R15 |
Pneumatiky vzadu | 185/65 R15 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 66 / 90 v 5250 |
Točivý moment (Nm) | 135 v 2500 |
0-100 km/h (s) | 11,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 175 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,7 / 4,3 / 5,0 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4058 |
Šířka (mm) | 1733 |
Výška (mm) | 1518 |
Rozvor náprav (mm) | 2589 |
Provozní hmotnost (kg) | 962 |
Celková hmotnost (kg) | 1500 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 515 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1100 |
Zavazadlový prostor (l) | 320 / 1200 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 159 900 Kč |
Základní cena test. verze | 222 900 Kč |