Dacia Duster (od 2010)

Ojeté Dacie Duster s technikou Renault se pomalu začínají objevovat v autobazarech. Na co si dát pozor při výběru ojetiny, a která motorizace bude ta nej?

RADOSTI
Prostor pro posádku a zavazadla, rozumné ceny ojetin, existuje s pohonem všech kol, existuje v továrně montované úpravě na LPG.

STAROSTI
Zatím malá nabídka ojetin, mnoho ojetin pouze s pohonem dvou kol, rozvrzaný interiér některých vozů, slabá bezpečnost dle testů Euro NCAP.

Kolem příchodu Dacie Duster na trh byl velký rozruch. Cenově dostupná čtyřkolka, která se terénu nezalekne, to zní skutečně lákavě. Avšak ne každý vůz, jež se prodal, byl s pohonem všech kol 4WD.

DOPORUČUJEME: Nová Dacia Duster vs. ojeté SUV za stejnou cenu
„Postavili jsme proti sobě novou Dacii Duster a ojetou Toyotu RAV4. Vybrali jsme vozy za stejnou cenu a zjišťovali, který z nich může být zajímavější investicí.“

Na trhu ojetin tak najdeme řadu automobilů disponujících pouze pohonem dvou kol. Mnohým motoristům tedy evidentně stačí, že vůz jako čtyřkolka vypadá. Otázkou je, zda se s tím spokojí i ti, co vyrazí pořídit vozidlo do autobazaru.

Dacia Duster fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Dacia Duster fotogalerie

Nabídka ojetin není nijak velká. Lze předpokládat, že se časem trochu rozroste, ale záplavu dusterů určitě nečekejte. Nakonec zase tolik jich po českých silnicích nejezdí.Interiér rumunského vozu nabízí dostatek místa jak cestujícím vpředu, tak pasažérům na zadních sedadlech. Zavazadelník o objemu 408 litrů bude jistě mnohým motoristům zcela dostačovat.


Kryt zavazadelníku je však skutečně laciný. Neroluje se, má pevnou délku a je pouze uchycen za opěradly zadních sedadel a u víka zavazadelníku. Při jeho odkrytí se látkové překrytí prohne dolu.

Nijak zvlášť hodnotně nepůsobí ani palubní deska vozu. Důvodem je použitý plast. U některých automobilů navíc můžete za jízdy pozorovat různé pazvuky v interiéru.Pochválit nemůžeme ani průnik hluku do prostoru pro posádku. Pod zátěží je více slyšet pohonná jednotka a také odvalující se kola můžete zaslechnout. Na druhou stranu naladění podvozku je zdařilé.


Automobil zvládá tlumit i větší nerovnosti a přitom na SUV disponuje slušnými jízdními vlastnostmi. Velice dobře si vede mimo zpevněné komunikace. Větší světlá výška je výhodou a pokud máte verzi 4WD s pohonem všech kol, věřte, že polní či lesní cesta pro ni bude lahůdkou.

Pohon všech kol můžete navolit ručně a to v režimu 50:50, nebo nechat vše na elektronice, která si sama rozhodne, v jakém poměru rozdělí točivý moment mezi přední a zadní nápravu. Lze také navolit výhradně pohon přední kol.Stálý pohon všech kol je účinný, ale vypne se po překročení rychlosti 80 km/h. To je třeba mít na paměti. V praxi by to většinou nemělo vadit, protože mimo asfaltové silnice je dobré jet pomaleji.

Každému nebude vyhovovat řízení postrádající adekvátní zpětnou vazbu a také řazení by slušela větší přesnost. Pod kapotu vozu se dostala zážehová šestnáctistovka, jež se nabízí i v provedení na LPG a nechybějí ani úsporné turbodiesely 1.5 dCi.


Zážehový motor 1.6 16V/77 kW se zdá být nejrozumnější volbou. V provedení na LPG má výkon 75 kW, je úspornější, ale také působí dost flegmaticky. Turbodiesely zase nepotěší častými problémy se vstřikovači. Navíc zde hrozí i další potíže včetně problémů s filtrem pevných částic.„Předkupní prohlídka vozu na zvedáku by neměla být opomenuta, v některých případech může odhalit úniky provozních kapalin nebo například poškozený výfuk následkem neopatrné jízdy mimo silnici,“ varuje Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO.

K častým problémům Dacie Duster patří únik převodového oleje skrz gufero přední poloosy. Tomuto místu věnujte při prohlídce automobilu velkou pozornost. Výjimkou není ani chybně pracující palivoměr a známé jsou také poruchy elektroniky.


Ve zpětném zrcátku
2010 – uvedení SUV Dacia Duster do prodeje s pohonem předních, nebo všech kol 4WD, se zážehovým motorem 1.6 16V/77k W a turobodiesely 1.5 dCi/63 kW (později 66 kW) a 1.5 dCi/79 kW, na podzim také 1.5 dCi/81 kW.
2011 – nově verze na LPG s jednotkou 1.6 16V/75 kW.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel model Duster v roce 2011. Podle nového hodnocení získal celkově 3 hvězdičky z 5 možných.
Za ochranu posádky při nárazu dostal 74%.
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 78%.
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 28%.
Za přítomnost bezpečnostních asistentů si připsal 29%.

18.11.2012 1:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist