autoweb.cz > Ojetá auta > Česko je nazýváno vrakovištěm Evropy, přitom auta máme stará jako Švýcaři a Němci
Česko je nazýváno vrakovištěm Evropy, přitom auta máme stará jako Švýcaři a Němci
Podle statistických údajů je v České republice průměrné stáří vozidel 15,1 roku. Na silnicích to ale tak rozhodně nevypadá. Jak je to tedy ve skutečnosti a jsme opravdu vrakovištěm Evropy?
„Klíčem k této hádance je tzv. dynamické měření,“ vysvětluje Petr Přikryl z Asociace autobazarů APPAA. To se podle Přikryla provádí tak, že na vybraných silnicích všech úrovní, tedy městských i mimoměstských, probíhá zaznamenávání registračních značek.
Tyto záznamy jsou následně předány ministerstvu dopravy, které k nim přiřadí potřebné parametry. Takto získaná data dávají tedy daleko lepší představu o skutečném stavu vozového parku než statická metoda, která vychází z registru vozidel a nijak nereflektuje, zda se vozidla objevují v reálném provozu, či nikoliv.
Podle tohoto měření je průměrné stáří vozidel, která jezdí v reálném provozu 8,5 roku. „Že nejsme vrakovištěm Evropy, se potvrzuje i v českých autobazarech, kde se v současné době nejvíce prodávají vozidla stará 8 až 10 let,“ říká Přikryl.
Čtěte také: Ojetých aut se prodává pouhých 10 % oproti loňsku
„Zatímco v roce 2010 bylo průměrné stáří prodávaných vozidel 10 let a průměrná cena vozu byla 125 000 Kč, tak v roce 2020 je průměrné stáří prodaných vozů 7,5 let a průměrná cena 175 000 Kč,“ potvrzuje Filip Kučera z Auto ESA a doplňuje: „V posledních 2 letech zaznamenáváme stále větší poptávku po vozidlech do 5 let stáří, které splňují poslední velmi přísné emisní limity.“
Také podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) se dovoz ojetin propadl o 25,8 % na 55 134 ks. Jejich průměrné stáří je 10,6 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí již 52,89 %.
Podle dynamického měření (alespoň z pohledu stáří vozového parku) jsme na úrovni Rakouska, Švýcarska, nebo Německa. „Vozidla starší 15 let v reálném provozu najezdí v průměru cca 2 000 km ročně. Jsou to převážně tzv. vozidla poslední záchrany, která slouží k dopravě z příměstské části velkého města nebo k přesunům z jedné vesnice do druhé,“ říká Přikryl.