Česko je nazýváno vrakovištěm Evropy, přitom auta máme stará jako Švýcaři a Němci

Je Česko skutečně vrakovištěm Evropy, nebo je to pouze hra s čísly?
190324154213-0u5a9473-1100x618.jpg Zdroj: Martin Kusyn

Podle statistických údajů je v České republice průměrné stáří vozidel 15,1 roku. Na silnicích to ale tak rozhodně nevypadá. Jak je to tedy ve skutečnosti a jsme opravdu vrakovištěm Evropy?

„Klíčem k této hádance je tzv. dynamické měření,“ vysvětluje Petr Přikryl z Asociace autobazarů APPAA. To se podle Přikryla provádí tak, že na vybraných silnicích všech úrovní, tedy městských i mimoměstských, probíhá zaznamenávání registračních značek.

Tyto záznamy jsou následně předány ministerstvu dopravy, které k nim přiřadí potřebné parametry. Takto získaná data dávají tedy daleko lepší představu o skutečném stavu vozového parku než statická metoda, která vychází z registru vozidel a nijak nereflektuje, zda se vozidla objevují v reálném provozu, či nikoliv.

Podle tohoto měření je průměrné stáří vozidel, která jezdí v reálném provozu 8,5 roku. „Že nejsme vrakovištěm Evropy, se potvrzuje i v českých autobazarech, kde se v současné době nejvíce prodávají vozidla stará 8 až 10 let,“ říká Přikryl.

Čtěte také: Ojetých aut se prodává pouhých 10 % oproti loňsku

„Zatímco v roce 2010 bylo průměrné stáří prodávaných vozidel 10 let a průměrná cena vozu byla 125 000 Kč, tak v roce 2020 je průměrné stáří prodaných vozů 7,5 let a průměrná cena 175 000 Kč,“ potvrzuje Filip Kučera z Auto ESA a doplňuje: „V posledních 2 letech zaznamenáváme stále větší poptávku po vozidlech do 5 let stáří, které splňují poslední velmi přísné emisní limity.“

Také podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) se dovoz ojetin propadl o 25,8 % na 55 134 ks. Jejich průměrné stáří je 10,6 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí již 52,89 %.

Podle dynamického měření (alespoň z pohledu stáří vozového parku) jsme na úrovni Rakouska, Švýcarska, nebo Německa. „Vozidla starší 15 let v reálném provozu najezdí v průměru cca 2 000 km ročně. Jsou to převážně tzv. vozidla poslední záchrany, která slouží k dopravě z příměstské části velkého města nebo k přesunům z jedné vesnice do druhé,“ říká Přikryl.

15.6.2020 12:08| autor: Hugo Kottás | zdroj: APPAA

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist