autoweb.cz > Ojetá auta > Dieselgate nechává české řidiče v klidu. Naftové ojetiny jsou stále v kurzu
Dieselgate nechává české řidiče v klidu. Naftové ojetiny jsou stále v kurzu
Společnost Cebia před pár dny zveřejnila studii, jejíž cílem bylo zjistit, jak se aféra Dieselgate podepsala na českém trhu s automobily. Jak se touto studií potvrzuje, podvody s emisemi u naftových aut koncernu Volkswagen, nechávají české řidiče v klidu. Trh nových vozů sice zaznamenal citelný pokles zájmu o diesely a nárůst zájmu o benzinová auta, to je ale do velké míry dáno i jinými faktory.
K nim patří zejména změna nabídky a cenová politika, kdy auta s benzinovými motory jsou mnohdy citelně levnější a někdy i jedinou možnou volbou. Vývoj benzinových pohonných jednotek navíc udělal výrazný krok kupředu a to se odráží na jejich často nízké spotřebě, čímž pro mnohé motoristy potřeba dieselu odpadla. Kromě toho i malé benzinové motory dnes mnohdy nabídnou velký výkon. Jak si pak stojí z hlediska spolehlivosti na trhu ojetin je druhá věc.
Dieselové ojetiny jsou v kurzu
Právě na trhu s ojetými automobily totiž stále převažuje zájem o naftové motorizace (diesely převažují i v dovozech ojetin). Benzinové pohonné jednotky se sice prosazují více, než tomu bylo dříve, to ale spíše souvisí s obměnou nabídky vozidel – z trhu nových aut přicházejí ojetiny, u nichž převažují benzinové motory, a zájemce o ojetý vůz prakticky nemá na výběr.
To potvrzují i slova Petra Vaněčka, provozního ředitele sítě autocenter AAA AUTO: „O ojeté diesely je zájem stále, i když postupně polevuje. Je to způsobeno zejména změnami na trhu nových aut, kdy výrobci přestávají dávat dieselové motory do menších vozů, a proto se pak v menší míře pochopitelně objevují i na trhu ojetin. Přímou souvislost s kauzou Dieselgate příliš nevnímáme ani na základě dotazů od našich zákazníků.“
V případě malých ojetin tak převládají benzinové motorizace, zatímco u větších modelů je stále citelně větší zájem o naftové pohonné jednotky. „Největší zájem o dieselové motorizace je stále patrný u aut od střední třídy až po luxusní vozy a SUV. V tomto segmentu volí benzínové motory minimum zákazníků a dá se říci, že i výrobci přizpůsobují nabídku motorizací požadavkům zákazníků,“ říká Petr Vaněček.
Podle studie společnosti Cebia dokonce podíl ojetých aut s naftovým motorem na celkové inzerci ve srovnání s předchozími lety vzrostl. Zatímco v první polovině roku 2016 to bylo 53,59%, za stejné období loňského roku šlo o 53,93% a letos se podíl dieselů zvýšil dokonce na 55,06%.
Aféra Dieselgate tedy žádné zemětřesení na trh ojetin nepřinesla. „Do budoucna očekáváme v podstatě stejný trend, který pozorujeme doteď. U menších vozů budou převládat výkonné benzínové turbomotory a diesely v tomto segmentu prakticky vymizí. Naopak u větších a luxusnějších aut se dieselový motor udrží a bude zákazníky stále žádaný,“ říká zástupce největšího prodejce ojetin.
Emise z automobilů nejsou v EU problém
Přestože se do motoristů všichni trefují, osobní vozy a dodávky se nyní podílejí na emisích skleníkových plynů v EU jen ze 13%! Ze studie společnosti Cebia ale plyne i fakt, že v roce 2017 došlo k určitému nárůstu emisí CO2 z důvodu rostoucího podílu benzinových motorů. Průměrné emise CO2 v EU vzrostly na 118,5 g/km (+0,4 g/km), přitom průměrné emise z dieselů činily 117,9 g, zatímco z benzinů 121,6 g/km. Za posledních 20 let se však emise v dopravě v Evropské unii razantně snížily, a to v případě CO2 o 36%, NOx o 84% a pevné částice o 90%!
Zmínit je třeba i fakt, že podle studie Cebia má EU nejpřísnější limity CO2 na světě. Přitom do roku 2021 se mají emise CO2 v EU snížit na 95 gramů na kilometr, což odpovídá průměrné spotřebě nafty 3,6 l/100 km nebo benzinu 4,1 l/100 km. USA mají cíl snížení emisí CO2 do roku 2020 na 121 gramů, Čína 119 g a Japonsko 117 g/km.