Dieselgate nechává české řidiče v klidu. Naftové ojetiny jsou stále v kurzu

Po vypuknutí aféry Dieselgate sice stoup zájem o nové vozy s benzinovými motory, ale v případě ojetin stále vedou diesely. Příklon k novým benziňákům má navíc i jiné důvody.
titulka-58-1100x618.jpg

Foto: Youtube.com

Společnost Cebia před pár dny zveřejnila studii, jejíž cílem bylo zjistit, jak se aféra Dieselgate podepsala na českém trhu s automobily. Jak se touto studií potvrzuje, podvody s emisemi u naftových aut koncernu Volkswagen, nechávají české řidiče v klidu. Trh nových vozů sice zaznamenal citelný pokles zájmu o diesely a nárůst zájmu o benzinová auta, to je ale do velké míry dáno i jinými faktory.

K nim patří zejména změna nabídky a cenová politika, kdy auta s benzinovými motory jsou mnohdy citelně levnější a někdy i jedinou možnou volbou. Vývoj benzinových pohonných jednotek navíc udělal výrazný krok kupředu a to se odráží na jejich často nízké spotřebě, čímž pro mnohé motoristy potřeba dieselu odpadla. Kromě toho i malé benzinové motory dnes mnohdy nabídnou velký výkon. Jak si pak stojí z hlediska spolehlivosti na trhu ojetin je druhá věc.

Dieselové ojetiny jsou v kurzu

Právě na trhu s ojetými automobily totiž stále převažuje zájem o naftové motorizace (diesely převažují i v dovozech ojetin). Benzinové pohonné jednotky se sice prosazují více, než tomu bylo dříve, to ale spíše souvisí s obměnou nabídky vozidel – z trhu nových aut přicházejí ojetiny, u nichž převažují benzinové motory, a zájemce o ojetý vůz prakticky nemá na výběr.

To potvrzují i slova Petra Vaněčka, provozního ředitele sítě autocenter AAA AUTO: „O ojeté diesely je zájem stále, i když postupně polevuje. Je to způsobeno zejména změnami na trhu nových aut, kdy výrobci přestávají dávat dieselové motory do menších vozů, a proto se pak v menší míře pochopitelně objevují i na trhu ojetin. Přímou souvislost s kauzou Dieselgate příliš nevnímáme ani na základě dotazů od našich zákazníků.“

V případě malých ojetin tak převládají benzinové motorizace, zatímco u větších modelů je stále citelně větší zájem o naftové pohonné jednotky. „Největší zájem o dieselové motorizace je stále patrný u aut od střední třídy až po luxusní vozy a SUV. V tomto segmentu volí benzínové motory minimum zákazníků a dá se říci, že i výrobci přizpůsobují nabídku motorizací požadavkům zákazníků,“ říká Petr Vaněček.

Podle studie společnosti Cebia dokonce podíl ojetých aut s naftovým motorem na celkové inzerci ve srovnání s předchozími lety vzrostl. Zatímco v první polovině roku 2016 to bylo 53,59%, za stejné období loňského roku šlo o 53,93% a letos se podíl dieselů zvýšil dokonce na 55,06%.

Aféra Dieselgate tedy žádné zemětřesení na trh ojetin nepřinesla. „Do budoucna očekáváme v podstatě stejný trend, který pozorujeme doteď. U menších vozů budou převládat výkonné benzínové turbomotory a diesely v tomto segmentu prakticky vymizí. Naopak u větších a luxusnějších aut se dieselový motor udrží a bude zákazníky stále žádaný,“ říká zástupce největšího prodejce ojetin.

Emise z automobilů nejsou v EU problém

Přestože se do motoristů všichni trefují, osobní vozy a dodávky se nyní podílejí na emisích skleníkových plynů v EU jen ze 13%! Ze studie společnosti Cebia ale plyne i fakt, že v roce 2017 došlo k určitému nárůstu emisí CO2 z důvodu rostoucího podílu benzinových motorů. Průměrné emise CO2 v EU vzrostly na 118,5 g/km (+0,4 g/km), přitom průměrné emise z dieselů činily 117,9 g, zatímco z benzinů 121,6 g/km. Za posledních 20 let se však emise v dopravě v Evropské unii razantně snížily, a to v případě CO2 o 36%, NOx o 84% a pevné částice o 90%!

Zmínit je třeba i fakt, že podle studie Cebia má EU nejpřísnější limity CO2 na světě. Přitom do roku 2021 se mají emise CO2 v EU snížit na 95 gramů na kilometr, což odpovídá průměrné spotřebě nafty 3,6 l/100 km nebo benzinu 4,1 l/100 km. USA mají cíl snížení emisí CO2 do roku 2020 na 121 gramů, Čína 119 g a Japonsko 117 g/km.

1.10.2018 8:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist