BMW 320d GT xDrive (2014)

Trojkové BMW s přídomkem GT nejezdí jako typický bavorák. A právě proto se bude spoustě lidem líbit.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.2

RADOSTI
Úsporný motor; Útulný interiér; Praktičnost

STAROSTI
Pneumatiky Runflat snižují komfort; Odtažité řízení

V Mnichově se snaží zalepit i ty nejmenší skulinky na trhu, takže občas vznikají poněkud legrační kombinace. To ale není dnešní případ, přesto se BMW 3 GT svou koncepcí značně odlišuje od toho, co jsme roky považovali za “tradiční BMW”. Preference zákazníků se v průběhu času radikálně změnily, takže jestli něco dnes definuje typický produkt z Mnichova, má k němu náš dnešní objekt zájmu hodně blízko.


Má dvoulitrový diesel, osmistupňový automat a pohon xDrive. K jízdním vlastnostem se dostanu za chvíli, ale radost z jízdy při vývoji rozhodně nehrála stěžejní roli, v tom ji předběhla praktičnost. Oproti klasické řadě trojce má GT prodloužený rozvor o jedenáct centimetrů a karoserie je typu liftback. Víko kufru tedy zamíří vzhůru společně se zadním oknem a odhalí 520 litrů úložného prostoru. Slušný zavazadlový prostor si ale vzal svou daň na rozporuplných proporcích, které do značné míry napravovala modrá metalíza Estoril a M sportovní paket.

Z výsostné pozice za volantem se snažím najít alespoň nějaké rozdíly od klasického sedanu, ale je jich skutečně pomálu. Stručně se dá vnitřek odbýt s tím, že pokud se vám líbí za volantem normální trojky, v gétéčku tomu nebude jinak. Interiér je útulný a působí kompaktním, pro někoho možná trochu klaustrofobickým dojmem.

O intimní atmosféru se u konkrétní specifikace zasadil sportovní interiér, se kterým se do vnitřku nastěhuje nádherný tříramenný volant, sedačky s výborným bočním vedením a podporou stehen a v neposlední řadě také černý strop, který nevelký interiér opticky ještě zmenšil. Ale jak říkám, mně osobně se na palubě více než líbilo.

Sluší se zmínit, že z vrcholu palubní desky vyčnívá displej systému iDrive, promlouvat k němu můžete přes ovládací kolečko u voliče automatické převodovky, tedy přesně tam, kam po něm už roky saháme. Nově se uvnitř kolečka nachází touchpad, skrze který můžete prstem psát jednotlivá písmena namísto jejich zdlouhavého vybírání. Je to příjemné, pokud by vám to ale z nějakého důvodu nevyhovovalo, s původním ovládáním to lze bez problémů kombinovat.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Kde si budou pasažéři výskat mnohem radostněji, jsou zadní sedadla. Jejich kolena dostanou s prodlouženým rozvorem výrazně více prostoru. A když píšu výrazně více, myslím tím třeba i ve srovnání s pětkovou řadou. Jenže prostorem nad hlavou je to pořád trojka, takže na pravidelnou přepravu dlouhánů asi rovnou zapomeňte.

Pokud bychom pohonnou jednotku vždy volili srdcem, asi by po silnicích nejezdilo nic s počtem válců menších osmi. Ve skutečném světě je však dvoulitrový turbodiesel o výkonu 184 koní více než dobrým kompromisem mezi provozními náklady, kultivovaností a výkonem. Věřte mi, nebo ne, ale výkon je to více než dostačující pro všechny myslitelné režimy, do jakých auto takového ražení zatáhnete.

Brilantní převodovka ZF dokáže s výkonem motoru skvěle pracovat tak, aby ho bylo dostatek pro předjíždění, zatímco v těch opačných situacích nechá ručičku otáčkoměru pohupovat nad volnoběhem. To vám ale asi příliš neřekne, kombinovaná spotřeba 6,5 l/100 km už by mohla. Na dlouhé dálniční štrece si auto vzalo v průměru 5,4 litrů na sto, ve městě počítejte se sedmi. S takovými hodnotami přitom rozhodně nebudete brzdou provozu, spíše se ocitnete v čele dálničního pelotonu. Při tom letu rozhodně zaregistrujete, že bezrámová okna neprodukují vůbec žádný svist, celkově je odhlučnění auta na výborné úrovni.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Celkově se v Mnichově podařilo naladit docela pohodlné auto, kterému hatí plány jen nepoddajné pneumatiky Runflat. Jízdním projevem to tedy není BMW tak, jak ho známe. Karoserie se na dálnici jemně pohupuje a v zatáčkách mírně naklání. Zároveň ale nevyprchala ochota zatáčet ani držet stopu, takže pokud jde o kompromis mezi komfortem a trochou toho sportování, umí GT slušně zabrnkat na obě struny, dokonce zároveň.

Pokud jde o cenu, ta začíná lehce pod milionem se základní benzínovou, nebo naftovou motorizací. My jezdili s modelem 320d xDrive, který začíná na částce 1 057 500 Kč. Příplatková výbava jako M paket, automatická převodovka nebo Business paket však finální cenu vystřelily na částku 1 451 700 Kč.

Verdikt
Nová karosářská varianta trojkového BMW jezdí jinak, než by možná fanda značky očekával. Méně sportovně, pohodlněji. Tedy přesně tak, jak by model s názvem Gran Turismo jezdit měl. A přesně to by po mém soudu mohlo do prodejny BMW přilákat úplně nové zákazníky, zatímco ti stávající si jistě dokážou vybrat mezi stávajícím sedanem a kombi.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevznětový čtyřválec
Palivomotorová nafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1995
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři (xDrive)
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)135 kW (184 k ) v 4000 ot./min
Točivý moment (Nm)380 Nm v 1750 - 2750 ot./min
0-100 km/h (s)7,9
Nejvyšší rychlost (km/h)226
Spotřeba paliva (l/100 km)5,9 / 4,9 / 5,0 - 4,9
Objem nádrže (l)57
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4824
Šířka (mm)1828
Výška (mm)1508
Rozvor náprav (mm)2920
Provozní hmotnost (kg)1575/1650 (DIN/EU)
Celková hmotnost (kg)2135
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)745
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1600
Zavazadlový prostor (l)520 / 1600
Ceny
Základní cena modelu980 200 (318d)
Základní cena test. verze1 057 500 Kč
Cena testovaného vozu1 451 700 Kč
15.2.2014 8:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist