Autoweb Speciál: Závody 2012

Závěr letošní závodnické sezóny byl plný zvratů a zajímavých událostí. My jsme ty nejzajímavější zaznamenali. Formule, rally, okruhy.

Závody jsou nedílnou součástí automobilového světa a také nedílnou součástí Autowebu. Ne že bychom se detailně věnovali třeba přímým přenosům, to vážně ne, ale svět okruhů a rychlostních zkoušek nás zajímá.

Pokud můžeme, vyrážíme se na takové akce podívat, jezdíme závodními auty, závodíme ( i když jen amatérsky) a dění kolem závodů jak na světové, tak tuzemské scéně komentujeme. Po svém.

Sezóna 2012 skončila a její závěr přinesl mnoho zajímavého, právě jak na mezinárodní scéně, tak zejména doma, i díky zrušení dvou závodů a  událostem, které tomu předcházeli. I proto přicházíme se speciálem, který se závodům věnuje. Aby články, které jsou naším pohledem důležité a zajímavé, neupadly tak rychle v zapomnění.


ČTĚTE: Fotky a video: Škoda Fabia S2000 v akci
IRC je poměrně nový seriál rallyových závodů, jezdí se zatím jen pár let, a dominuje v něm naše tuzemská Škoda. Stejně tomu bylo i v letošním roce, i když na horké chvilky, jak je vidět z titulní fotce našeho speciálu, také nebylo nouze.

„… pojďme se tedy podívat na Škodu Fabia S2000, se kterou tovární (ale i soukromí) jezdci závodí a to nejen na úrovni mezinárodní, ale také národní. V rámci pravidel je Fabia S2000 dlouhá přesně čtyři metry a váží minimálně 1200 kg. Dopředu ji žene atmosférický čtyřválec …“


ČTĚTE: Sedm věcí, které umí Michael Schumacher lépe než ostatní
Poslední závod Formule 1 roku 2012 je za námi a poslední závod za sebou má také Michael Schumacher. Po dvou dekádách v kolotoči F1 jde (prý už definitivně) do závodnického důchodu. Nicméně my víme, že závody jako takové na hřebík nepověsí, sedne určitě do nějakého auta tu a tam, rozhodně skočí na motorku nebo do motokáry. On totiž umí zatraceně hodně věcí.

„… při vypisování všech jeho rekordů by nám za chvíli došlo místo na serveru, ale zmiňme ty nejdůležitější. Nejvíce vítězství (91), prvních míst na startu (68), nejrychlejších kol v závodě (77), získaných bodů (1 560) nebo třeba stoprocentní účast na stupních vítězů v sezoně 2002.Michael Schumacher je komplexním jezdcem a kromě nesporných úspěchů a přínosů pro F1 si občas uměl najít chvilku, kdy hodnoty tohoto sportu pokřivil. Nebylo to jedinkrát, kdy bylo lepší si raději zahrát na schovávanou. Občas také pykal – za své hříchy. Nejprve roku 1997 při poslední Velké ceně Evropy ve španělském Jerezu zbytečně boural s Jacquesem Villeneuvem, kterého očividně zablokoval s cílem ho poškodit natolik, aby nemohl dojet závod a bodovat…“


ČTĚTE: BMW: 40 let divize M
Divize M oslavila letos čtyřicet let od svého založení a my jsem si připomněli, co všechno dokázala a jak se auta, původně určená na závodní okruhy, dokázala přesunout na běžné silnice a mezi obyčejné zákazníky.

„… další projekt byl zaměřen na první závodní vůz, který by nebyl postaven na základech produkčního auta, BMW M1. Zatímco BMW se mělo postarat o technické komponenty, podvozek a karoserii mělo dodat Lamborghini. Nicméně finanční problémy Lamborghini měly za následek značné zpoždění. Nakonec bylo potřeba najít jiného dodavatele a výroba M1 se změnila v jakousi skládačku.
Prostorový rám byl vyroben u firmy Marchesi, laminátovou karoserii vyrobil T.I.R., obě tyto společnosti pocházely z Modeny. ItalDesign, studio Giorgia Giugiara, vše montovalo dohromady a obstaralo také interiér. Vozy byly následně převezeny do Stuttgartu, kde Baur instaloval smontované mechanické komponenty…“


ČTĚTE: McLaren potvrdil okruhový speciál
McLaren nás potěšil tím, že oznámil limitovanou výroby zaměřenou na okruhové ježdění. Co k tomu víc psát?!

„… Karbon? Samozřejmě, všude kolem dokola, 12C GT bude spoléhat na vysoce propracovanou aerodynamiku. Uvnitř kabiny je ochranný rám homologovaný podle FIA a šestibodové pásy. Cena auta je…“


ČTĚTE: Ford Focus WTCC oslavuje rok na okruzích
Automobilka s oválem ve znaku opustila rally a vstoupila do mašinerie okruhových závodů. Proč ne? Vrámci prvního výročí v poháru cestovních vozů připravila speciální edici Focusu. Ne, není ostřejší než Focus RS 500.

„Se sportovním výfukem Powerflow nemusíte mít strach, že by byl málo výrazný. Poslední novinky byste našli uvnitř, je tu nové „karbonové“ obložení v kombinaci s hromadou nápisů, které odkazují na šampionát cestovních vozů.Limitovaná edice Focuse by se měla dostat do všech koutů světa, takže je šance, že se dočkáme i my v Česku. Zatím je ale nepotvrzená jak cena, tak počet kusů, které se dostanou na silnice.“



ČTĚTE: Opel se vrací do motorsportu
Alespoň někde mají rádi automobilový sport. Zatímco u nás se ruší závody díky porušování bezpečnosti ze strany diváků, jinde do nejen do okruhových akcí, ale rovnou také do rally. Tím „jinde“ myslíme u Opelu.

„Kromě hravého modelu v nepřeberném množství barevných kombinací se nebojí ani drsného zacházení. Nebavíme se tedy o sériovém voze, ale o závodním speciálu, pro který Opel vytvořil i vlastní šampionát Opel Adam Cup. Kromě lákavých cen je připravený speciální bodovací systém pro piloty do 27 let, přičemž ten, který stane na prvním místě vyhraje i odborný management na další sezónu.“



ČTĚTE: Osobnost – Tanner Foust
Amerika nám dala pár jezdců načichlých rally. Doslova pár, Blocka a Fousta. Ten první je showman, ten druhý je showman a navíc vyhrál řadu závodů.

„Kdykoliv zazvonil konec hodiny, vydal se na místní závodní trať, kde střídal závodní kombinézu s montérkami. Aby se mohl usadit do závodní sedačky, pracoval střídavě jako mechanik nebo kouč řidičských dovedností. Ptáte, jak mohl tenhle obchod fungovat v podání tehdy ještě nezkušeného floutka? No, dost pochybně. Na místních okruzích radil postarším gentlemanům, jak jezdit rychleji. Trik spočíval v tom, že jim dokázal asi pěti způsoby vysvětlit, že mají brzdit později a přidávat plyn dřív. Asi to fungovalo, jelikož si přišel na pár dolarů.“



ČTĚTE: Rakovan – Rally je nebezpečná, zakažme ji. Vážně.
Hon na čarodějnice vypukl a jak se zdá, tak nekončí. Ve veřejných sbírkách se hromadí peníze na pozůstalé z nehody na poslední rally, ale na myslivce, který zemřel při honu jen pár dnů poté, veřejnost asi zapomněla a jeho rodina zatím na svou sbírku čeká. Nečekají ale populisté na „vyšších“ místech, zakazují rally, vyhrožují omezeními a restrikcemi. Co kdybychom raději zakázali je a ušetřené peníze dali na drsnější traťové maršály, kteří by měli dřevěně fošny s nápisem „sem nelez, jezdí tady rychlá auta a mohla by tě zabít“ a diváky, kteří ještě nepochopili, že nemají vstupovat do zakázaných zón, s nimi mlátili po hlavě?

„Když nepomohou cedule s nápisem, selže i selský rozum? Co je potřeba udělat pro to, aby lidi pochopili, že pokud někde jezdí závodní auta vysokou rychlostí, že se prostě nechodí na vzdálenost několika metrů od jejich dráhy a že laťkový plot/břízka/mokrá tráva/rákosí/plechové svodidlo řící se stroj nezastaví.“



ČTĚTE: Vyzvali jsme na okruhu profesionálního závodníka!
Ano, na virtuálním okruhu, ve virtuálním závodním speciálu a i závod byl virtuální. Závodník byl ale skutečný. Petr Fulín z ETCC.

„…a jdeme na to. Po menším odpočinku a doplnění energie se konečně ocitáme na jedné trati, Žádné kamarádíčkování však nepřichází v úvahu, tohle budou závody na krev.…“


ČTĚTE: Chcete Forza Horizon a volant na Xbox zdarma? Hlasujte!
To nejlepší na závěr, když už jsem mluvili o virtuálních závodech, tak tady máme soutěž, ve které můžete vyhrát zbrusu novou automobilovou hru a k tomu bezdrátový volant na Xbox360. Ať jsou je konec roku spojený s vánočními svátky pro dva z vás o trochu veselejší, když závěr sezóny 2012, navzdory všem úspěchům, zase až tak veselý nebyl.

Autoweb.cz

26.11.2012 8:10

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist