Osobnost: Tanner Foust

Pohybuje se mezi auty i v showbyznysu, kým ale doopravdy je? Rallyecrossovým jezdcem, drifterem, moderátorem, nebo kaskadérem?

Kariéra Tannera Fousta je inspirativní. Její počátky totiž nekopírují běžný profil závodního jezdce. Na rozdíl od mnohých závodníků nezačal v útlém věku. Ani pořádně nemohl, jeho předkové neměli potřebné závodní kořeny. Narodil se sice v americkém státě Colorado, který hostí legendární závody do vrchu Pikes Peak, jenže do námořnické rodiny. Tento fakt jej ale nakonec poznamenal asi nejvíc.

Svoje dětství totiž prožil ve Skotsku, kam se rodina odstěhovala. Právě tady poprvé přičichl k automobilovým závodům, když objevil krásu rally. Řídit se učil na opuštěných skotských silničkách kolem domova, což by asi ve velkoměstském prostředí jeho rodiště příliš nešlo.

Na studia se vrátil na rodnou půdu. Jeho vzdělání ale překvapivě nemá s automobilovým průmyslem příliš společného. Žádný autoopravář, mechanický inženýr nebo designér se z něj nestal. Na Coloradské univerzitě získal diplom v biologii.Vše ale začalo mnohem dřív. Není překvapením, že rozmařilá americká mládež jezdí do školy autem už na středí. Jestli podle jeho drifterského zaměření hádáte, že se vozil nějakou silnou zadokolkou, tak jste vedle.

Jezdil v Hondě CRX, s tím nejlepším, co tehdy nabízela, tedy šestnáctistovkou VTi. Údajně jí měl v lásce kvůli lehkosti a skvělým jízdním vlastnostem. Prostě ideální stroj na pilování řidičského umění.

Kdykoliv zazvonil konec hodiny, vydal se na místní závodní trať, kde střídal závodní kombinézu s montérkami. Aby se mohl usadit do závodní sedačky, pracoval střídavě jako mechanik nebo kouč řidičských dovedností. Ptáte, jak mohl tenhle obchod fungovat v podání tehdy ještě nezkušeného floutka? No, dost pochybně. Na místních okruzích radil postarším gentlemanům, jak jezdit rychleji. Trik spočíval v tom, že jim dokázal asi pěti způsoby vysvětlit, že mají brzdit později a přidávat plyn dřív. Asi to fungovalo, jelikož si přišel na pár dolarů.

Jeho matka mu stále říkala, ať si raději najde pořádnou práci. Jenže po střední škole pokračoval ve stejném oboru jako řidičský instruktor a instruktor při automobilových marketingových aktivitách. A dobře udělal. Současně také závodil, kde mohl, včetně rally a driftu.Ve třiceti letech se stěhuje do slunné Kalifornie, kde kromě slunce září hlavně reflektory filmových studií Hollywoodu. Tady nachází uplatnění jeho řidičské schopnosti v kaskadérských scénách. Stopy jeho práce tak můžeme vysledovat ve filmech jako Iron Man 2, Dukes of Hazzard nebo seriálu CSI: Miami. Dále účinkuje v mnoha amerických reklamách.


Američani prý jezdí jen rovně a drift je doménou v Japonsku. Možná. Na výjimky.

Vrcholem jeho práce na filmovém plátně jsou kousky ve snímku Fast and Furious: Tokyo Drift, za níž byl nominován na prestižní cenu Taunus Stunt Award. Možná se to nezdá, ale paradoxně asi nejhorší ze všech dílů digitálními efekty přecpané tuningové ságy se vyznačoval právě největší mírou skutečné „analogové“ práce.

Z kaskadérské činnosti mimo stříbrné plátno jsou známé jeho bláznivé rekordní pokusy. Nejslavnější je asi jeho rekordní skok do dálky ve stylu autíček Hot Wheels, kdy plachtil 101,19 metrů, rekordní looping o průměru 18 metrů nebo halový rychlostní rekord v hodnotě 140 km/h. Dispozice k těmto výkonům získal už v devíti letech, kdy otočil dědečkovu Hondu Civic na střechu. Jen s tím rozdílem, že se tak stalo poněkud méně kontrolovaně a odměnou mu byl pořádný výprask.Na televizních obrazovkách se Tanner Foust zabydlel. Jeho asi nejznámější účinkování v americké verzi pořadu Top Gear britské stanice BBC ale na počátku vůbec nemuselo vzniknout. Práva na pořad nejprve koupila televizní společnost NBC a natočila pilotní díl, ale nakonec od vysílání upustila. Pořadu se pak přesně před dvěma lety zhostila stanice History Channel. Mimo to ještě vystupuje na kanále Speed Channel v pořadech Supercars Exposed a Redline TV, na americké sportovní stanici ESPN pak v pořadu Import Tuners.


Třetí díl F&F je prý nejhorší. Možná dějově, drifty předvedl Foust fantastické.

Jako moderátorská hvězda je velmi oblíbený, s čímž samozřejmě souvisí dlouhatánský zástup ženského fanclubu. V současné době je svobodný a nezadaný, když se rozešel se svou o 13 let mladší partnerkou, modelkou Casey Dee. Jestli to nebylo náhodou hned poté, co v jednom z rozhovorů přiznal svou náklonnost k Jennifer Aniston. Kdyby prý měl nastat konec svět, vyhledal by jí a řekl jí všechny ty věci, které bychom jí chtěli říct všichni.

Ale od drbů zpátky k autům. Zajímavé je, čím jezdí Tanner Foust v soukromí. V jeho garáži nenajdeme žádné supersporty, kterými jezdí každá druhá Hollywoodská hvězda ze sousedství. Jen vkusně vyladěné železo jako BMW M3 E46 v úpravě od AC Schnitzer, Toyotu Tundru s kompresorovým osmiválcem, se kterou rád dělá randál na pláži, jednu Ducati na okolní serpentiny a staré Porsche 911E po svém otci, který s ním jezdil celý život. Podle jeho vlastních slov to je právě Porsche, které mu vnuklo zájem o auta.Nejvíce úspěchů ale sbírá na závodních tratích. Driftingu se věnuje prakticky od profesionálního počátku této disciplíny v USA. Vrcholem jeho kariéry jsou dva tituly šampióna v soutěži Formula Drift z let 2007 a 2008, kdy se stal zároveň jediným jezdcem, kterému se podařilo titul obhájit. V sezoně 2010 pak získal titul vicemistra.


Showman? Možná, každopádně i v regulérním závodě Tanner Foust umí.

Foustovou celoživotní vášní je ale rallyekros. V roce 2010 tedy opustil profesionální driftingovou scénu, aby se stal prvním americkým jezdcem účinkujícím v Evropském rallyekrosovém šampionátu. Při svém působení tak závodil např. i v České republice. V Evropě se ještě dvakrát zúčastnil Závodu šampiónů v letech 2009 a 2010, kde poměřoval síly s vítězi nejrůznějších závodních disciplín, vč. pánů se jmény Schumacher, Vettel nebo Loeb.

Na domácí půdě potom nasbíral další dvojici zlatých medailí ze soutěže X Games Rally a hned v první sezoně amerického rallyekrosového šampionátu Global Rallycross Championship získal titul, který letos obhájil.

DOPORUČUJEME: Michael Schumacher objel dvakrát planetu

Široké uplatnění Tannera Fousta jen dokládá, že je skutečným antickým mužem v závodní kombinéze. Pozoruhodné je, že všech svých úspěchů dosáhl během pouhých osmi let profesionální kariéry, se kterou začal ve zralém věku. A podle všeho jen tak končit nehodlá. Pokud tedy hledáte moderního desetibojaře automobilového světa po vzoru Johna Surteese, tady ho máte.

22.11.2012 7:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist