Autotýden Martina Plaštiaka: Věci minulé

Zonda končí, 300C kombi také a Tata Nano to má nahnuté. Nahradí je čínská produkce? Nebo Australská - u Holdenu dobrá auta umí a uměli je už před 42 lety.

Když jsem před čtrnácti dny psal Autotýden s podtitulem Věci příští, měl jsem plán. „Věci minulé“ měly vyjít jen o týden později. Nevyšly souhrou zdravotních a technických důvodů a vám za to patří omluva. Dostal jsem se do zvláštní situace – nevím, jestli otočit hlavu zpátky do budoucnosti, nebo napsat souhrn všeho, co mi tu od minula zůstalo otevřené. Nerad zavírám jednou otevřené články, a konečně i nadpis naznačuje, jak jsem se rozhodl. Takže navzdory nevůli jedné nabíječky budeme psát o tom, co bylo.Možná už jste to jinde četli před deseti dny, ale Horacio Pagani poslal do světa poslední Zondu F Roadster. Pokud na ní máte naspořeno, zkuste ještě zavolat, možná se Italové nechají přemluvit na nějakou jednorázovou záležitost, ale konfekce je po dvanácti letech na trhu definitivně pryč. Poslední auto jezdí někde na Ukrajině. Zoufat nicméně nemusíte, nový model je na cestě – což už také jistě víte. Pagani Huayra je stejně excentricky elegantní jako Zonda, jen modernější. Třeba se vám nelíbí – já přicházel Zondě na chuť osm let – ale nemít radost z toho, že i v jednadvacátém století může dostatečně šílený člověk začít vyrábět vlastní superauta a být skutečně úspěšný, to by byl hřích.

Přestože zatím platné, do koše míří čínské předpisy na ochranu posádky. V současnosti jsou značně benevolentní, čínská auta se při testování podle přísnějších evropských (a amerických) předpisů pravidelně skládají jako domečky z karet. Pro automobilky tato skutečnost zřejmě není dostatečným stimulem – zatím mají plné ruce boje na domácím trhu. Jenže vláda chce exportovat. Už v červnu příštího roku proto mají v Číně vstoupit v platnost předpisy nové. Metodika testování i kritéria C-NCAP (China New Car Assesment Program) podle nich budou poměrně věrně kopírovat ty, které v Evropě používá Euro NCAP. Počítá se s čelním nárazem v rychlosti 65 kilometrů v hodině, hodnocením ochrany pasažérů vzadu, krků cestujících a podobně – nic z toho dosud Číňané nezkoumali. Automobilky budou mít problémy, málokdy totiž dosáhnou na pět hvězdiček už podle současných kritérií C-NCAP.Hitem sezóny 2008 bylo revoluční nejlevnější auto světa, Tata Nano. Stále vypadá jako dobrý nápad, uveze čtyři lidi a stojí v přepočtu pod padesát tisíc korun. Jenže zákazníci v Indii mu nepřišli na chuť. Skupina Tata očekávala, že touto dobou překročí výrobní kapacitu továrny. Místo čtvrtmilionu aut ročně prodávají kolem deseti tisíc. V srpnu si Nano koupilo dvanáct set Indů a počet vyrobených právě v těchto chvílích překračuje sto třicet tisíc – za celou dobu výroby. Nikdo pořádně netuší, kde tkví problém. Můžete věřit například teorii, že auto, jehož jediným úkolem je být levné, nemůže skutečně zaujmout ani v té nejchudší zemi vedle dvakrát dražší konkurence. Nepomohly samozřejmě ani zvěsti o požádech aut a problémy s dealery.

Podobné věci společnost Tesla Motors netrápí, ale také ona má problémy. Vlastně už ne, výroba modelu Roadster, kvůli kterému se výrobce soudí s BBC, totiž pomalu končí. Spor kvůli několika výrokům v pořadu Top Gear nicméně pokračuje. Kam míří, naznačil dílčí verdikt ohledně nejskloňovanější repliky Jeremyho Clarksona: „Ve skutečném světě, zdá se, nefunguje.“ Soudce označil žalobu v tomto bodě za neopodstatněnou. Podmínky na trati Top Gearu jsou podle něj natolik odlišné od skutečného provozu, že „nikdo rozumný nemohl dojít k závěru, že výsledky testu mají jakoukoli relevanci pro každodenní provoz“. Do několika týdnů by měl být vyřešen celý případ. První dílčí verdikt je překvapující – pokud si pamatujete počátky celé kauzy, Američané nezpochybňovali výroky v testu jako takové. Stěžovali si, že několik problematických vět se objevilo už ve scénáři pořadu, který byl napsaný před tím, než redaktoři Top Gearu do Tesly Roadster poprvé nasedli.

Minulostí je vřelé přátelství Volkswagenu a Suzuki, akcie, které si oba výrobci před dvěma roky vyměnili, však zřejmě zůstanou na svém místě. Němci se dvacetiprocentního podílu v Suzuki nechtějí vzdát. Vedení VW odmítá řešit problémy veřejně, což nejspíš japonskou stranu ještě víc naštve. Obvykle mlčenliví Japonci své starosti svěřili novinářům jen proto, že s nimi protistrana nebyla ochotná jednat. Suzuki už zřejmě nemá zájem hledat shodu. A soudě podle posledních výroků se bude o své akcie klidně soudit.Pokud máte doma Chrysler 300C kombi minulé generace a těšili jste se na generační výměnu, máme špatné zprávy. Třístovka – v Evropě nyní jako Lancia Thema – sice má po střídání, ale kombi nebude. Médiím to řekl Saad Chebab, šéf nově vytvořené divize skupiny Fiat, spojující značky ChryslerLancia. Prodeje kombi na největším trhu modelu 300 (v USA) jsou tak slabé, že by nezaplatily vývoj. A těch pár Evropanů lačnících po pětidveřové Themě za to nestojí.

Možná by vás to ale nemělo tolik trápit, můžete si totiž postavit vlastního čtyřkolového vyhynulce. Pravda, bude mít jen dvě sedadla a značka Cheetah vám nejspíš nic neříká. Auto s trubkovým dámem a motorem z Corvette začal v roce 1963 nabízet úspěšný závodník Bill Thomas. Lehké kupé s osmiválcem o objemu 6,2 litru prý bylo trochu divoké, ale na drag stripu ujelo sedmilitrové Cobře. Díky tomu vyhrálo několik okruhových závodů. Jenže výrobu v roce 1965 ukončil požár. Po světě jezdí snad kolem třiceti originálních aut a řada replik. V roce 2007 Bill Thomas (zemřel předloni) posvětil výrobu série „nástupnických“ vozů, která nikdy nezačala. Projekt zkrachoval, ale co po něm zbylo, najdete na eBay Motors. Nejde jen o duševní vlastnictví, prodávající nabízí kompletní sady forem, vybavení a všeho, nač si vzpomenete. Respektive nabízel – proběhly dvě aukce, ani jedna úspěšná. Napodruhé se objevila alespoň jedna nabídka: sto tisíc dolarů. Nestačila. Pokud vás originální alternativa k Shelbyho Cobře zajímá, hledejte, nabídka se jistě ještě někde objeví.Zajímavý je také příběh Mercedesu 300SL, který před pár dny prodalo řecké město Pireus. Možná je tak trochu typický. Kupé z roku 1960 odkázal městu závodník Kriton Dilaveri, který zemřel v roce 1972. Historický klenot stál od té doby téměř čtyřicet let na městském parkovišti, než někoho napadlo, že nepotřebného stroje by se měl Pireus zbavit spíš v aukci než na šrotišti. Pro úplnost: tím někým byl údajně starosta Vassilis Michaloliakos. Měl dobrý nápad. Orezlé 300SL vyneslo 405 tisíc eur, asi deset milionů korun. Město za ně bude na počest Dilaveriho daru udržovat jeden z parků.Možná to tak nevypadá, ale autu na titulní fotce (a v galerii) je letos 42 let. Tak jako Mercedes 300SL v Řecku a Cheetah kdekoli mimo USA, u nás pravděpodobně málokdo zná automobilku Holden. Ani ti pravidelní čtenáři Autowebu, kteří o australské divizi General Motors slyšeli, pak zřejmě nepoznají studii Hurricane z roku 1969. Ani v redakci ji neznáme. Holden se nicméně před pěti lety pustil do oprav letitého konceptu a právě v těchto dnech ho vystavuje v Melbourne. Hurricane byl zjevně nadčasový nejen svými tvary. Vznikl jako demonstrátor nejmodernějších technologií, měl kameru místo zrcátek, automatickou klimatizaci a navigaci – technologie neobvyklé ještě v devadesátých letech. Navigace samozřejmě těžko mohla využívat systému GPS, jehož první satelit odstartoval do vesmíru v roce 1989. Spoléhala – teoreticky – na magnety v silnici. Také pohonné ústrojí bylo supermoderní, Hurricane měl nový osmiválec se čtyřkomorovým karburátorem.

Teď smutná zpráva, kterou jsem nechtěl začínat. Minulý víkend zemřel pri závodu IndyCar v Las Vegas šampion série z roku 2005 Dan Wheldon. Třiatřicetiletý anglický pilot nejrychlejších monopostů Spojených států vyhrál dvakrát Indy 500, poprvé v roce 2005, podruhé letos (mezitím byl třikrát druhý). V roce 2006 nabídl tým BMW Sauber Wheldonovi místo v F1, ale pilot odmítl. Chtěl nejprve dotáhnout do konce svůj tříletý kontrakt. Nakonec zůstal v USA a pro letošní rok se ocitl bez místa. Pomáhal testoval nová monopost Dallara pro závody IndyCar a startoval jen v několika podnicích – mimo jiné v Indy 500 a dvou posledních závodech sezóny. Osudovou se mu stala nehoda patnácti vozů na velmi rychlém okruhu v Las Vegas. Závod byl okamžitě zastaven a později zrušen. Wheldon zdaleka nestál na konci kariéry, po jeho smrti prozradil Michael Andretti, že jeho tým podepsal s Angličanem smlouvu na příští rok. Přestup by byl velkým návratem, právě u Andrettiho vyhrál Dan Wheldon v roce 2005 svůj jediný titul. Dallara oznámila, že po mrtvém pilotovi pojmenuje chystaný monopost.

22.10.2011 4:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist