Autotýden Martina Plaštiaka: Rychlost je klíč

Jak se nerychleji zorientovat v klíčích, které Lamborghini bude jezdit s motorem od GM a proč nesmí Sebastian Vettel pít šampaňské na veřejnosti.

Abych dohnal význam nadpisu do správně kýčovitého důsledku, začnu jedním novým vynálezem. Říká si Keyport (foto na konci galerie), je z nerezové oceli a mohl by skutečně fungovat. Pojme až šest klíčů na zvláštních posuvnících. Můžete vyměnit nepraktické svazky za několik úhledných krabiček. Výrobce umi přidat i klíče s čipem, tedy především klíčky od auta (ty rádiové zatím ne). To je popravdě jediné spojení se světem čtyř kol, ale mít klíče od všech aut a motorek pohromadě na jenom místě nezní jako špatný nápad. Pokud máte méně než šest klíčů, můžete některé pozice obsadit flash diskem, LED světlem nebo otvírákem na lahve. Samotný Keyport stojí 49 dolarů, ale zamontování klíče vyjde na dalších pět a klíček s čipem stojí dokonce dvacet dolarů navíc. Celková cena snadno přesáhne patnáct set korun. Víc hledejte na MyKeyport.com.A teď už o autech. V týdnu se objevila zpráva, že příští Corvette bude „zcela jiná“. Pochází od čelných představitelů General Motors a nic víc neříká. Není důležité, kdo s ní přišel první, zajímavé je sledovat bouřlivý přerod smítka informace ve zdroj Poznání. Sedmá generace sportovního Chevroletu dorazí v roce 2013, ale spekulovat se o ní začalo asi den po premiéře C6. Spojení „zcela jiná“ dalo rotujícímu soukolí novou energii. Opět se mluví o motoru uprostřed a šestiválci pod kapotou a u GM spekulace už po sté bez mrknutí popřeli. Technicky vzato nelze tuto možnost vyloučit, ale než (opět) skočíte po představě levného Ferrari z Ameriky, zapojte skeptické obvody. Podobné doměnky už tu byly dřív a nikdy to nedopadlo. Šestiválec pod kapotou naopak není nic proti ničemu, Corvette s ním konečně začínala. Downsizing však nemůže zcela vytlačit osmiválce, na to ještě neuzrál čas. Nic z toho neznamená, že nová Corvette nebude lehčí, silnější a kvalitnější. Bude. GM chce začít skutečně prodávat i v Evropě, a tak se posune blíž vozům jako Porsche 911.O Lamborghini bylo slyšet hned ve dvou souvislostech. Na světlo se po půl roce opět dostal koncept Indomable (titulní fotka, galerie, video). Daniel Chinchilla Ochoa a Alberto Fernandez Albilares z milánské Scuola Politecnica di Design jej stvořili pod patronací automobilky. Indomable rozvíjí téma, od něhož se Lamborghini letos posunulo dál, ale vypadá zatraceně dobře. Nejsem jediný, kdo si to myslí. Společnost 215 Racing koupila práva a bude auto vyrábět jako Mostro Di-Potenza SF22. Aby se zákazníci necítili ošizení, před zadní nápravou najdou osmiválec od GM. Díky objemu 572 kubických palců (9,4 litru) a přeplňování pošle motor přes sekvenční převodovku zadním kolům dva tisíce koní a tři tisíce newtonmetrů. Protože většina mechanických skupin není zvlášť nová, výroba začne už v polovině příštího roku. Zálohu si můžete dovolit i vy, 215 Racing vybírá jen šestnáct tisíc korun. Samotné auto bude bohužel stát patnáct milionů.

Přestože je těžké odlišit fakta od spekulací, do výroby zřejmě míří Lamborghini Sesto Elemtento. Už jsme to slyšeli, ale o autě tento týden opět psala britská média. S odvoláním na zdroje v automobilce mluví Britové o „pokročilé fázi vývoje“. Potvrdili také pár čísel: Italové vyrobí dvacítku aut, každé za dva miliony eur bez daně. To je padesát milionů korun, dost na auto bez poznávací značky. Lamboghini se nechce zatěžovat homologací, protože by kvůli ní muselo dělat kompromisy, které jsou vzhledem k filozofii projektu Sesto Elemento vyloučené. Koncept má sériovou mechaniku Gallarda Superleggera s 570 koni a pohonem všech kol, přesto váží jen 995 kilogramů. Na stovku zrychlí za 2,5 sekundy. Výkon produkčních Sesto Elemento zůstává otevřenou otázkou. Lehký stroj nepotřebuje tolik točivého momentu jako Gallardo, a tak možná dostane nové nastavení s jiným průběhem výkonu a vyšším maximem.Ping-pong se slovy mezi News Corporation a investiční společností Exor na jedné straně a představiteli Formule 1 na straně druhé už vás možná nudí (viz několik posledních autotýdnů v souvisejících). Hrálo se i tento týden a majitel Formule 1, CVC Capital, vrátil míček překvapivě vlídně. Zaměstnavatelé Bernieho Ecclestona vzkázali Rupertu Murdochovi (News Corp.) a rodině Agnelli (Exor, ale také majitelé Fiatu) v tiskové zprávě, že „jsou si vědomi jejich kvalit coby potenciálních investorů“. To vypadá téměř jako natažená ruka a pozvánka k jednacímu stolu. Kontroly nad sportem se však CVC nevzdá. K celé záležitosti se mezitím vyjádřilo Ferrari, které patří Fiatu, a tedy Agnelliům. Maranello popřelo přímé zapojení do projektu. Je však pravděpodobné, že se šéfové Exoru se svým týmem v F1 o převzetí sportu alespoň bavili.Když jsme u Ferrari, nemůžeme nezmínit další spekulace kolem jeho budoucnosti. Exor chce údajně vyvést nejcennější značku skupiny Fiat z područí velké automobilky. Podobně jako se nedávno Fiat rozdělil na Fiat Auto a Fiat Industrial, čeká samostatná budoucnost také Ferrari. Možná. O prodejí části maranellské automobilky se však mluví už dlouho a reorganizace majetkových poměrů by akcionářům Fiatu dala větší volnost v nakládání s podíly. Pokud se Ferrari postaví na vlastní nohy, dostanou vlastníci Fiatu (především rodiny Elkann a Agnelli) v nové společnosti podíl, odpovídající jejich podílu ve Fiatu.Formule 1 mezitím vřela kuriózním skandálem Sebastiana Vettela. Před tureckou velkou cenou dostal od pořadatelů zákaz pít šampaňské, pokud by snad vyhrál. Jak možná víte, rozjařený třiadvacetiletý Vettel se na stupních vítězů nijak nezdráhal a první místo demonstrativně zapil. S piloty po jeho bocích – Webberem a Alonsem – Turci problém neměli. Proč? Nový turecký zákon totiž povoluje pití alkoholických nápojů až od čtyřiadvaceti let. Vettel je v tomto smyslu ještě nezletilým. Přestože Němec nejspíš žádný trest nedostane, pořadatelé velké ceny jsou na něj naštvaní. Jenže příští rok se v Turecku stejně nejspíš nepojede, Bernie Ecclestone chce zdejší závod přesunout do Ruska.

Třetí důležitá zpráva ze světa Formule 1 je o novém dodavateli motorů. Přechod na čtyři válce a přeplňování zaujal mnoho automobilek, ale i dalších subjektů. Za programem PURE stojí Craig Pollock, bývalý šéf týmu BAR-Honda (později Honda, Brawn a dnes Mercedes). Přestože plán stavět motory pro F1 a konkurovat jménům jako Ferrari a Cosworth se zrodil na čistém stole, lidé okolo něj patří k těm nejzkušenějším. Pollock dal dohromady tým inženýrů s desítkami let zkušeností z Formule 1 a Le Mans, především od Peugeotu a Renaultu. Samotné jednotky by měla stavět firma Mecachrome, která dodává osmiválce týmům Renault a Red Bull (jsou navržené u Renultu, Mecachrome je pouze vyrábí).

14.5.2011 2:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist