Autotýden Martina Plaštiaka: Kandidáti na výhru

Známe 35 nominovaných na Evropské auto roku 2012 i výsledky podobných anket mezi profesionály a rodiči. K tomu slib Porsche a jednu rychlou klimatizaci Toyota.

Už několik týdnů na mě ze záložek koukají výsledky dvou anket o nejlepší vůz – je nejvyšší čas podělit se o ně s vámi. Obě jsou z Velké Británie. Začněme cenami magazínu Proffesional Driver, který každoročně uděluje tituly Auto roku podle profesionálů ve čtyřech kategoriích: Limuzíny pro řidiče, manažerské vozy, menší vozy (Private Hire – především auta populární u řidičů taxislužeb) a MPV. Vyhlašuje se také celkový vítěz. Nejpresižnější kategorii limuzín vyhrálo BMW 730Ld před loňským vítězem, Jaguarem XJLAudi A8L. Porota profesionálů hodnotila kladně nejen jízdní vlastnosti a prostor v řadě 7, ale také finanční produkty BMW, které dělají auta dosažitelnými. Právě těmi Němci porazili Jaguar. 730Ld vyhrála i celkově.

Zajímavé jsou také výsledky ostatních tříd, především Private Hire. Vyhrála tu Škoda Superb, a to už potřetí v řadě. Porazila Ford Mondeo a Volkswagen Passat. Nejlepším manažerským křižníkem je BMW 530d GT před Jaguarem XF a Audi A6, z MPV by profesionál volil Volkswagen Sharan, v případě nouze pak Ford Galaxy, nebo Mercedes-Benz Viano. Pokud míříte na dráhu soukromého profesionálního řidiče, může se rada z Británie hodit.

Také druhá z anket má značný morální přesah mimo ostrovní království, přestože s velkou nejistotou. Server TescoCars.com se ptal šesti stovek britských rodičů, jakým autem by chtěli vozit děti do školy. Dotazování proběhlo týden po začátku nového školního roku. Snad vás nepřekvapí, že Britové nejvíc závidí maminkám a tatínkům v BMW X5. Nenažrané (ale dobré) SUV jmenovalo 19 procent respondentů. Druhý skončil se čtrnácti procenty Countryman od Mini. Třetí pozice udivuje, ale třeba je Mercedes-Benz CLK kabrio ve Velké Británii častějším zjevem než u nás. Dostal třináct procent. Následují Range Rover a Ford S-Max (oba 12 %), Porsche Cayenne (8 %), Volvo XC90 a Nissan Qashqai (7%) a konečně Fiat 500 s Toyotou Prius (4 %). Bohužel nevím, jak přesně průzkum probíhal, takže vám neporadím se správnou interpretací výsledků. Ale jsou to zajímavá čísla.Přestože i metodika TescoCars musí být průhlednější než ta, kterou používají porotci evropského auta roku, seznam finalistů pro příští ročník prestižní ankety je jistě zajímavý. Evropským autem roku 2012 bude s největší pravděpodobností jeden z pětatřiceti vozů na nedávno zveřejněném seznamu (následuje nudný výčet):

Audi A6, Audi Q3, BMW řady 1, BMW řady 6, Chevrolet Aveo, Chevrolet Orlando, Citroën DS4, Citroën DS5, Fiat Panda, Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i40, Hyundai Veloster, Kia Picanto, Kia Rio, Lancia Ypsilon, Lexus GS, Mazda CX-5, Mercedes-Benz třídy B, Mercedes-Benz ML, Mercedes-Benz SLK, Opel Ampera (Chevrolet Volt), Opel Zafira Tourer, Peugeot 5008, Peugeot 3008 Hybrid4, Porsche 911 (991), Range Rover Evoque, Renault Fluence Z.E., Renault Kangoo Z.E., SsangYong Korando, Toyota Verso S, Toyota Yaris, Volkswagen Beetle, Volkswagen Jetta, Volkswagen Up.

Na koho sázíte? Zopakuje některý z elektromobilů vítězství Nissanu Leaf? Vítěze opět vybere porota 59 novinářů z 23 evropských zemí na základě kritérií jako je poměr užitné hodnoty a ceny. Výsledky se však místo v listopadu dozvíme až příští rok na Ženevském autosalonu.Pojďme nyní konečně pryč od anket a cen. Po nějakém čase opět psal titulky novin slavný ledový můž z Finska, mistr světa Formule 1 Kimi Räikkönen. Přijel totiž na návštěvu do anglického Grove, přímo do sídla týmu Franka Williamse. O Räikkönenově návratu do F1 se mluví od té doby, co na konci roku 2009 odešel. Fin zatím jezdí ve WRC a NASCAR, pokukuje po Le Mans a tváří se spokojeně, ale zjevně už jednal s řadou týmů včetně Renaultu a Mercedesu. Kdysi velký Williams dávno nejezdí na špici, ale nyní má nové peníze, nový management a velké jméno, navíc doprovázené prověřenými schopnostmi, by se mu hodilo. Zda dokáže tým vybíravého Räikkönena přesvědčit, je ve hvězdách, ale my bychom ho v F1 chtěli.Puristy potěší poslední zpráva od Porsche. Německá automobilka slíbila ústy svého šéfa Matthiase Müllera vyrábět i nadále manuální převodovky. Müller řekl v rozhovoru pro magazín Motor Trend, že Němci budou manuály nabízet, dokud o ně bude stát alespoň malá část zákazníků. Zřejmě je to dobrý nápad, Porsche by totiž brzy mohlo být jediným tradičním výrobcem sportovních vozů se třemi pedály – a na tom už jde stavět image. Jak by se vám líbil „poslední vůz pro opravdové řidiče“? Matthias Müller potěšil redakci Motor Trendu ještě jednou informací: Příští GT3 bude mít opět výhradně manuální převodovku. Auto pro ostré hochy.Jako soukromé televize končívají zvířátky, zahrajeme si my na konec na ekologickou notu. Nemělo by vás překvapit, že zelené zprávy budou od Toyoty. Jejich povaha už překvapivá je. Japonci překonali rychlostní rekord pro vozy poháněné stlačeným vzduchem. Jejich tříkolka Ku:Rin je technickým demonstrátorem neobvyklého rázu: Má světu ukázat, jak dobrá je Toyota ve výrobě kompresorů klimatizací. Pohání ji kompresor klimatizačního okruhu, ovšem zapojený obráceně, tedy jako turbína. Kola roztáčí expandující vzduch. Nový Avensis bude zřejmě chladit dobře, Ku:Rin se rozjel na 129,2 kilometru v hodině. Mělo by to prý stačit ná zápis do Guinessovy knihy rekordů. Než si však poběžíte koupit vzduchomobil, počkejte: Ku:Rin ujede na jedno nafouknutí jen tři kilometry – ještě se chcete smát elektromobilům?

24.9.2011 10:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist