Audi A5 Sportback 3.0 TDI

Nejsilnější šestiválec pod kapotou čtyřdveřového kupé je dobrou společností při dalekých cestách.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

RADOSTI:
Dostatek výkonu, příjemný interiér, spotřeba

STAROSTI:
Málo místa vzadu, hučení bezrámových oken

Pro konzervativní a prakticky založené je tu Audi A4, pro sportovně orientované řidiče, kteří chtějí vypadat stylově je tu A5 coupé. A něco mezi tím? Odpovědí je A5 Sportback.Ne, není opuletně rychlé jako RS5, ale je rychlé důmyslně a chytře. Pod kapotou má naftový šestiválec, který na kola posílá 245 koní a i když se budete hodně moc snažit, přes deset litrů nafty na sto ujetých kilometrů se nedostanete, ani kdybyste se rozkrájeli.


Kilometry polyká s apetitem, ale z nádrže jen usrkává.

Většinou jsem jezdil s průměrnou spotřebou 6,9 litru na sto. Zkusil jsem i krátkodobě vyloženě šetřit, takže jsem se v rámci testu stal nejpomalejším účastníkem silničního provozu a průměrná spotřeba klesla na 6,2 litru. Na vlastní kůži doporučuji nezkoušet, je to nuda!Devizou A5 Sportback je design. Designér Walter de Silva ho prohlásil za svůj nejpovedenější model a nutno podotknout, že i já ho řadím mezi nejhezčí modely z Ingolstadtu. A5 je opravdu pohledný kousek, ve městě se za ní leckdo otočí a na dálnici vyklízí levý pruh. Pomáhají tomu i nová LED světla pro denní svícení, která dostala v rámci faceliftu v minulém roce.


Tříramenný sportovní volant padne do ruky. A skvěle vypadá.

Interiér je postaven na bázi A4, výstřelky nečekejte. Designové retuše oproti minulé verzi zahrnují třeba nová pádla pod volantem, která absolutně zaříznou veškerou podobnost s koncernovým Volkswagenem. Ke kvalitě nemám výhrad, všechna tlačítka jsou na svém místě a mají příjemný stisk. Vážně není co dodat.

Během týdenního testování jsem se ale nedokázal sladit s multimediálním systémem MMI. Pohyb kolečkem je nepřirozený, funguje zcela proti všem zvyklostem například z iPodu nebo iDrive u BMW. Po směru hodinových ručiček se v seznamech pohybujete nahoru a naopak. Třeba se to v nastavení dá změnit, já to nenašel, každopádně jsem si na to nezvykl.
Na co jsem si naopak zvykl velmi snadno byla pozice za volantem. Najdete ji během okamžiku, pak stačí zasunout (mimochodem moc hezký) klíč do palubní desky a nechat rozeznít šestici válců. Uvnitř je zvuk hodně utlumený a pokud nespěcháte, o motoru prakticky nevíte. Převodovka drží otáčky nízko a motor si ševelí těsně nad volnoběhem.

Abych důsledně otestoval kvality podvozku, vyrazil jsem na dlouhý dálniční přesun až do vzdálené Ostravy. No, ještě štěstí, že policie dostala Passaty až o několik týdnů později. Samozřejmě žertuji, rychlostní limity jsem dodržoval, ale přišel jsem při dálničním rozjímání na něco jiného. Podvozek je překvapivě komfortní a řadí se mezi ty pohodlnější, ve kterých jsem panelovou dálnici absolvoval. To bezrámová okna, která mi ve městě přišla jako geniální věc, ukázala svou stinnou stránku.

Audi A5 velká fotogalerie

Audi A5 fotogalerie

Při rychlosti nad 110 km/h o sobě začala (velmi jemně) dávat vědět, při stotřicítce (1900 ot/min.) bylo ševelení stravitelné, s narůstající rychlostí se jejich projev stupňoval. Ne, nic tragického, ale po přesunu dvoustovkou německým Autobahnem možná vystoupíte s hučením v hlavě.

Motor táhne prakticky od volnoběhu, masivních 500 Nm je k dispozici již od 1400 otáček. Má dobrou reakci na plyn a co je nejlepší – dokonale si rozumí s dvouspojkovou automatickou převodovkou S tronic. Ta řadí bez jakékoli prodlevy a zaváhání. Když jsem ji chtěl napovědět, stačilo klepnout do pádla pod volantem.


Ostrava je kraj razovity. A se spoustou zatáček, které jsou A5 po chuti.

Normální okreska Sportbacku padne jako ulitá. Nese se na vlně točivého momentu a příjemně pluje krajinou. Když dojde předjíždění, stačí převodovkou zvolit sportovní režim. Řídící jednotka přemapuje plynový pedál, podřadí klidně o dva stupně a po sešlápnutí vystřelí kupředu jak interkontinentální střela. Velmi dobré parametry se mimochodem potvrdily i při měření, takže mrkněte dolů do tabulky nebo si přečtěte pár slov od Dalibora.

Ani v sérii zatáček na mě nečekalo žádné překvapení. Nedotáčivost tu prakticky neexistuje, podvozek se stoickým klidem pohlcuje další a další nerovnosti a do zákrut míří až nečekaně snadno. Řízení je ovšem pod vlivem elektrického posilovače, který vám nedá tu správnou odezvu. Pokud je tedy rychlost zábavou, budete se bavit, nic víc nečekejte.Na normální silnici budete v rámci ceny bezpochyby patřit mezi ty nejrychlejší (tedy pokud nezvolíte nejlevnější osmnáctistovku za 867 500 Kč). Základní výbava s motorem 3.0 V6 TDI startuje na 1 230 800 Kč. Pokud doplníte auto o příplatky, které měla naše testovací verze, dostanete se o dobrý půlmilion výše.

Verdikt
Tohle Audi A5 Sportback je příjemnou kombinací silného motoru, přesné převodovky a dobře naladěného podvozku. Protože jde o čtyřdveřové kupé, přebírá si nectnosti v podobě hlučných bezrámových oken a kompromisních míst vzadu, jinak jde o atraktivní vůz vyrobený s citem pro německou dokonalost. Těžko mu lze něco zásadního vytknout.

Ondřej Lilling

Druhý pohled
Dynamické schopnosti se tomuto Audi upřít nedají, ale rychlost není všechno. Pořád u verze Sportback postrádám jistotu a preciznost, kterou disponuje sedan A4 nebo kupé A5 a jízda mi přijde taková nevyrovnaná a nervózní, jako by balancovala mezi sportovností a komfortem, ale nikdy neuměla pořádně ani jedno. Zlepšit by se mohlo hlavně řízení, zapracovat lze na kultivovanosti. Nicméně vynikající motor a převodovka jsou silnými argumenty Audi.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)5,9 s
50-80 km/h na x.stupeň (s)2,38 s na 3. stupeň
100-0 km/h (m)43,05 m
Čas na kolo (s)34,84 s
Motor
Palivonafta
Plněnípřeplňovaný turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2967
Převodovkasedmistupňová dvouspojková automatická S Tronic
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)180 kw (245 k) v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)500 Nm při 1400–3250 ot./min.
0-100 km/h (s)5,9 s
Nejvyšší rychlost (km/h)250 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)6,8 / 5,1 / 5,7
Objem nádrže (l)61 l
Rozměry a hmotnosti
Zavazadlový prostor (l)480 l
Ceny
Základní cena modelu867 500 Kč
Základní cena test. verze1 230 800 Kč
Cena testovaného vozu1 716 181 Kč
10.4.2012 12:15| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist