Ariel Atom V8 a 920 koní na tunu

Čtyřválcové atomy často čelí srovnání s nejrychlejšími motorkami. Obvykle vítězí. S čím ale porovnat Atom V8?

Bugatti Veyron zůstává daleko za poslední kreací britského Arielu, když přijde řeč na poměr výkonu k hmotnosti. Atom V8 má pětisetkoňový osmiválec a 920 koní na tunu. Překonává tak dokonce i monoposty GP2. Pokud už nemáte podepsanou smlouvu, utíkejte rychle, vznikne jen 25 kusů s cenovkou čytři a půl milionu korun.

Jednoduchý trubkový rám Atomu třetí generace zůstal zachován, přibylo jen několik výztuh okolo motoru. Zákazníci dostanou standardně sadu přítlačných křídel, za která se u slabších atomů připlácí. Geometrie zavěšení Atomu V8 je stejná jako u ostatních modelů, ale ramena jsou vyrobená z chrommolybdenové oceli. Auto má nové tlumiče, holandské jednotky Intrax s širokými možnostmi nastavení, a poprvé se na něm objeví systém, umožňující snadno měnit tuhost pružin.Motor pochází z USA, od společnosti Hartley. Technicky jde o dva motocyklové čtyřválce Suzuki na společné klikové hřídeli, ale po letech vývoje Američané postupně upravili nebo vyměnili velkou většinu dílů. Osmiválec dokáže ze tří litrů objemu uvolnit až pět set koní výkonu. Na zadní kola jej posílá sekvenční šestistupňvá převodovka Sadev, která umí řadit i pod plným plynem.

Ariel Atom V8 bude k dispozici ve dvou verzích. Slabší se 475 koni má být relativně krotkým strojem, použitelným i na silnici, s maximální rychlostí okolo 280 kilometrů za hodinu. Silnější auta pak dostanou rovných pět set koní a pojedou až 320 km/h. Doma budou na závodní trati, čemuž má odpovídat také odezva plynu a další nastavení.Pomalejší z aut zarazí omezovač na 10 500 otáčkách za minutu, rychlejší ještě o stovku výš. Díky tomu vystřelí nový Atom na stovku za 2,3 sekundy a sto šedesát pojede už po 5,3 vteřinách. Pneumatiky Toyo mají relativně skromné rozměry: 205/50 R15 vpředu a 245/45 R16 vzadu, ale jsou upečené značně naměkko.

Testovací jezdec Arielu Tom Siebert o Atomu V8 tvrdí, že se na silnici chová zcela normálně a je příjemný dokonce i ve městě. Konstruktér auta Simon Saunders je na svou poslední kreaci hrdý. „Věřím, že pro malé společnosti jako ta naše je nejlepší dělat to, co velké automobilky nemohou nebo nechtějí,“ říká Sauders. „Je to téměř naše povinnost.“

autoweb.cz

9.9.2010 11:01

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist