Výkony z jiné planety: Palatov dp4

Pokud se vám zdají radicaly a ultimy pomalé, za Atlantským oceánem se rodí něco ještě menšího a ještě rychlejšího.

Slovu šílenství dává zcela nový rozměr kreace Američana Dennise Palatova. Jeho společnost Palatov Motorsport, registrovaná v oregonském Portlandu, žije z prodeje dílů pro motocykly a okruhové speciály jako Ariel Atom.

Majitele však obchodování se součástkami nenaplňuje, a tak už téměř deset let pracuje hned na několika projektech. Nazývat jeho divoké vize auty není přesné, v případě dp4, které se jako první právě začalo prodávat, jde spíše o kapotovaného křížence motokáry a motorky.Stroj je k dispozici jako stavebnice bez motoru nebo už postavený, a to hned v několika verzích. Kit vás vyjde na 25 tisíc dolarů (asi půl milionu korun) bez motoru. Za nejlevnější hotový kousek se čtyřválcem ze Suzuki GSX-R1000 dáte 37 tisíc dolarů.

Padesát tisíc (milion korun) vám pak zajistí vrcholnou verzi s nastavitelnými tlumiči Öhlins, motorem z Hayabusy a pohonem všech kol, který posílá dopředu až 35 procent výkonu. Pohon všech kol přidává k ceně 150 tisíc korun a většina majitelů si jej nejspíš odpustí, v nabídce figuruje především kvůli zákazníkům z řad vrchařů.Kapotáž je jediným kusem kompozitu a sedí na rámu svařeném z chrommolybdenových trubek. Podobně jako v motokáře najdete pohonnou jednotka mimo osu stroje, napravo od řidiče. Převodovka je motocyklová, tedy sekvenční a bez zpátečky. Samozřejmostí je samosvorný diferenciál, konkrétně Quaife ATB, v případě pohonu všech kol hned ve dvou exemplářích.

Všechny varianty váží jen lehce přes 360 kilogramů, takže se dvěma stovkami koní nejvýkonnějšího modelu si budete dávat zmiňované ariely k snídani. Poznávací značku vám na dp4 samozřejmě nedají.

Palatov v současnosti pracuje také na modelu dp1, který stál v roce 2001 na počátku jeho pokusu o plný průnik do světa čtyř kol. Vlajkovou raketu nabídky bude pohánět osmiválec od Hartley Enterprises. John Hartley se specializuje na přestavby čtyřválců ze Suzuki Hayabusa.
Dodává také nejsilnější motory pro dp4 a jeho osmiválec je postavený ze dvou bloků japonského motoru, doplněných o vlastní klikovou skříň. Má objem 2,8 nebo tři litry a v současnosti dosahuje výkonů okolo čtyř set koní s atmosférickým plněním. Dennis Palatov s ním chce u dp1 dosáhnout tisíce koní na metrickou tunu. Pohon všech kol bude v tomto případě jedinou volbou a auto nebude homologované pro běžný provoz. Nepůjde koupit jako stavebnice.

Že je možné na trhu s okruhovými speciály prorazit, ukázalo v minulosti hned několik společností, ale většina z těch slavnějších byla z Velké Británie. Trh v USA je však velký a něco tak zběsilého jako dp4 by si mělo najít své příznivce. Při prvních okruhových testech auto předjelo i Ariel Atom a jeden ze zájemců vystoupil už po čtyřech kolech, aby spokojeně vyložil na stůl plnou cenu.

„Přesednout z dp4 zpátky do Caterhamu CSR je jako přelézt z Caterhamu do sériové Elise,“ komentoval zákazník. Prozatím bude jediným nabízeným modelem dp4, nicméně dp1 už jezdí, zatím jako čtyřválcový prototyp. Další dva vozy mají k produkci daleko: Dvoumístné dp2 a menší dp3 by měly dostat homologaci pro silniční provoz, první z nich bude pohánět small block Chevroletu, druhý motocyklový čtyřválec.

autoweb.cz

9.6.2010 7:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist