autoweb.cz > Volkswagen > VW ID R je brutální elektrická zbraň, která chce pokořit Pikes Peak
VW ID R je brutální elektrická zbraň, která chce pokořit Pikes Peak
Coloradská hora v podhůří Skalnatých hor čnící do výšky 4 302 m každoročně hostí Pikes Peak International Hill Climb, jeden z nejdrsnějších závodů do vrchu. Na trati dlouhé dvacet kilometrů musí vozy překonat 156 zatáček a převýšení 2 860 m, aby dorazily do cíle, který je pouhé dva metry pod vrcholem samotné hory.
Jedná se o nejvýše položenou cílovou rovinu dnešních závodů. Přestože v roce 2011 byla celá trať vyasfaltována a přišla tak o proslulou šotolinovou část, jedná se s průměrným převýšením 7 % stále o jeden z nejnáročnějších závodů do vrchu. Ne-li ten vůbec nejnáročnější.
Volkswagen se na Pikes Peak vydal již dříve, v roce 1987 automobilka postavila na start závodu upravený Golf druhé generace s dvěma motory o souhrnném výkonu 652 koní. Tehdy však bohužel wolfsburští úspěch neslavili – vůz do cíle nedojel. Automobilka si nyní chystá vyřídit s horou účty za pomoci nového plně elektrického prototypu.
Krom toho, že se chce VW po dieselgate trochu více zaměřit na elektrické motory, použití elektrického pohonu dává v tomto závodě smysl. Spalovací motory totiž se vzrůstající nadmořskou výškou trpí výrazným úbytkem výkonu. Uvádí se, že ztráta výkonu v cíli se pohybuje v rozmezí 25–50 %, což ani v tom lepším případě není zanedbatelné. Elektromotory tímto úbytkem výkonu samozřejmě netrpí.
Volkswagen není první, kdo se pokusil do závodu nasadit elektrický vůz – elektrická auta se po Pikes Peak prohánějí už pár let a současný rekord kategorie 8:57 byl dosažen vozem eO PP100 s výkonem 1,2 MW – tedy zhruba 1 600 koní. Automobilka sice technické detaily zatím nezveřejnila, ale vzhledem k tomu, že si chce pozici rekordmana kategorie letos přivlastnit, dají se od ID R očekávat minimálně podobné výkony.