autoweb.cz > Volkswagen > Volkswagen Beetle > Volkswagen Beetle 1.2 TSI
Volkswagen Beetle 1.2 TSI
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 9
Praktičnost 7
X-Factor 8
Celkové hodnocení 7.6
RADOSTI
Dostatečná dynamika; rozumná spotřeba; roztomilý vzhled; praktičnost
STAROSTI
Diskutabilní kvalita interiéru; jako muž budete muset leccos vysvětlovat…
Jedu směrem po Plzeňské dolů do centra a když najíždím do tunelu Mrázovka, říkám si, že jsem tedy od základní dvanáctistovky s turbem v novém VW Beetle čekal lepší hodnoty spotřeby. Zatím na počítači svítí 8,5 litru na 100 km a to není po jízdě spíše z kopce a řídkým provozem kdovíjak dobrá hodnota. Na Jižní spojce nasazuji rozumné tempo, ale spotřeba pořád dolů moc nejde.
Když pak ale sjíždím o kus dál a chystám se předjet dvě nákladní auta, dostavuje se nečekaný příval akcelerace, kterou bych od motoru 1.2 TSI rozhodně nečekal, aspoň ne od sériového. Ale sotva se rozkoukám z toho drtivého zrychlení, zvoní mi telefon… Volají od Volkswagenu…To jsem si mohl domyslet, že mi dali jiné auto, takže jsem se aspoň kousek projel nejsilnější verzí VW Beetle 2.0 TSI s automatem (je rychlá, má pěkný zvuk a celkem pohodlná). A teď hurá skutečně pro tu základní motorizaci.
Musím ale říci, že v červené, bez pruhů a na menších retro kolech vypadá základní Beetle snad lépe než trochu přeplácaný vrcholný model. Všechno je ale otázkou osobního vkusu, protože míra individualizace je skutečně vysoká a „brouka“ si můžete nakonfigurovat, jak chcete (je libo růžový se zelenými hvězdičkami?).
Uvnitř to vypadá skutečně hezky a roztomile a především mnohem lépe než v minulé generaci. Sedí se nízko a více to připomíná Mini Cooper, což je rozhodně pochvala. Místa je tu přitom dost a designérům a konstruktérům se podařilo vnitřní prostor vyřešit velmi dobře. Není to sice, především vzadu, jako v Golfu, ale dejme tomu, že se tu budete cítit jako v VW Polo. Zkrátka, Volkswagen Beetle je prostorné a docela velké auto.
Nedá mi to ale prozkoumat kvalitu materiálů a jejich zpracování. Nutno říci, že jsem tedy čekal lepší přístup ze strany Volkswagenu a třeba preciznosti Golfu (ale také Upu nebo Pola) se nemůže Beetle rovnat. Může za to snad skutečnost, že se montuje až v Mexiku, kde snad nejsou na německé pedantství zvyklí? Těžko říct, ale interiér moderního Volkswagenu obvykle nevrže, neskřípe a jednotlivé díly se neprohýbají, když na ně položíte prst. Také vás (možná) překvapí nekonzistentní spáry mezi jednotlivými díly.Pod kapotou teď už skutečně pracuje dvanáctistovka TSI, která má v tomto balení výkon 105 koní a točivý moment 175 Nm. Díky dobře poskládané šestistupňové manuální převodovce se dá udržovat solidní tempo a málokdy budete mít pocit, že auto nemá výkon. Vždyť stovku zvládne za deset sekund a pohodlně se rozjede na 180 km/h, což je rychlost, kterou jsem se pohyboval naposled v Německu. Na dálničních 140 km/h se dostanete hravě a i ve vysoké rychlosti má motor dost síly na to, aby ochotně akceleroval a zbavil vás frustrace, kdy stojíte v mírném dálničním stoupání na plynu a nic se neděje, zatímco za vámi nervózně kličkuje vepřová hlava v BMW X6 blikající fotonovými děly.
Výbava Volkswagenu Beetle je vcelku skromná, ale co víc než klimatizaci (v základu), slušné rádio a tempomat člověk k životu potřebuje? Nejlevnější Beetle pořídíte za 379 900 korun, další stupeň výbavy je o 20 000 korun dražší. Dokonce i nejvyšší stupeň výbavy Sport s motorem 2.0 TSI a automatem DSG vyjde na 589 900 korun (motor 2.0 TDI ještě v ceníku nefiguruje), což skutečně není extrémně přehnaná cena. Přibližně stejně výkonné Mini John Cooper Works pořídíte ještě o více než sto tisíc dráž.Co se jízdy týče, kultivovanost a především ovladatelnost se významně posunula k lepšímu, Beetle už není taková ta beznadějná kymácející se krabička. Řízení je rychlé a přesné, i když Beetle postrádá preciznost Golfu při tlumení nerovností a jeho kultivovanost, což je zřejmě daň za to, že vzadu nenajdete nezávislé zavěšení, ale jen jednoduchou vlečenou nápravu. Dočkáte se výraznějšího hučení kolem oken a také hlasitější práce podvozku, přesto se Volkswagen Beetle pořád řadí k těm kultivovanějším a příjemnějším autům.
Asi to není auto, se kterým byste jezdili vymetat okresky, bavit se v něm budete jinak než trefováním apexů. Možná proto nesejde na trošku gumovějším řízení bez valné zpětné vazby, ačkoli se celkově auto řídí snadno a příjemně. Tohle prostě není sportovní model, ani ve výbavě Sport. Ale jako stylovka funguje pěkně a lidé se za ním otáčejí, což ale může být pro část mužské populace trošku frustrující…
Verdikt
Těžko se okolí vysvětluje, že vaše sexuální orientace nemá co dělat s výběrem auta, ale některým poředsudkům prostě neuniknete. Je ale dobré vědět, že se nový Volkswagen Beetle vydal dobrým směrem. Mnohem lépe jezdí a také mnohem lépe, čti mužněji, vypadá. Možná i proto nový Beetle kupuje více mužů než dříve. Akceptovatelná je i cenová politika Volkswagenu, takže jestli chcete stylové auto a dobré servisní zázemí (které byste snad neměli moc často potřebovat), je tohle skvělá volba. I v základní výbavě a motorizaci.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | OHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1197 |
Kompresní poměr | 10,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 71,0 x 75,6 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, zkrutná příčka |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením, 288 mm |
Brzdy vzadu | kotoučové, 272 mm |
Pneumatiky vpředu | 215/60 R 16 T |
Pneumatiky vzadu | 215/60 R 16 T |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 77 / 105 v 5000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 175 v 1550 až 4100 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 82,4 |
0-100 km/h (s) | 10,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 180 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,6 / 5,0 / 5,9 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4278 |
Šířka (mm) | 1808 |
Výška (mm) | 1486 |
Rozvor náprav (mm) | 2537 |
Provozní hmotnost (kg) | 1274 |
Celková hmotnost (kg) | 1680 |
Zavazadlový prostor (l) | 310 - 905 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 379 900 Kč (1.2 TSI Basic) |
Základní cena test. verze | 399 900 Kč (1.2 TSI Design) |