Škoda Superb (výroba 2001 - 2008)

Ojetá auta | vydáno 15. 1. 2017

Velikost textu: a a a

Superb byl pro domácí automobilku velkým krokem vpřed, když konečně nabídla skutečně manažerský vůz. První generace modelu je nyní vyhledávanou cenově dostupnou ojetinou, ne však manažery, ale rodinami shánějícími prostorný automobil.

RADOSTI
Vysoký komfort odpružení, mimořádná prostornost interiéru, velice úsporné turbodiesely 1.9 TDI, cenová dostupnost modelu.

STAROSTI
Nemožnost sklopit zadní sedadla u automobilů z prvních let výroby, choulostivější přední náprava, slabší motor 2.5 TDI s citelným turboefektem, řada vozidel s opravdu velkými porcemi najetých kilometrů, pouze jediná karosářská verze.

Superb je technicky spřízněný s Volkswagenem Passat, proti němu ale nabízí více prostoru pro posádku a také měkčí, až houpavé nastavení podvozku. Příbuznost obou modelů prozradí konstrukční řešení podvozku či palubní deska. Řada motoristů ji vidí i v základní linii karoserie a oblých tvarech.

Proti Passatu má mladoboleslavský vůz jedno zásadní minus, a tím je absence praktičtější varianty kombi. Automobil se vyráběl pouze v provedení sedan. Jeho zavazadelník o objemu 462 litrů není nijak ohromující, ale ani neurazí.

Čím však Superb první generace ohromí je nabídka místa pro posádku. Zde se prostorem nešetřilo a to ani v oblasti zadních sedadel. Posádka se tak má doslova královsky a pocit komfortu ještě umocňuje měkké naladění podvozku. Pohupování při přejezdu určitých nerovností však může i některým citlivějším jedincům vadit.



Identická palubní deska s Volkswagenem Passat svými tvary plně koresponduje s oblou karoserií. Těží z přehlednosti a kvalitního materiálu. Výtku lze mít jen ke kvalitě plastových tlačítek a ovladačů, z nichž se časem stírá černá povrchová úprava. To lze ale řešit jednoduchou výměnou.

Co by žádný majitel superbu neměnil, je nabídka prostoru. V tomto směru vůz hledá jen těžko soupeře. To platí i pro oblast komfortu, což částečně souvisí s mimořádnou prostorností. Přičteme-li k ní měkký podvozek skvěle tlumící nerovnosti, je jízdní komfort na úrovni první třídy zajištěn. Přitom si automobil stojí dobře i po stránce jízdních vlastností.

Navíc v nabídce nenajdete motor, který by na Superb neměl dostatek sil. Nejslabším článkem je v tomto směru atmosférický dvoulitr. Ten se však nevyskytuje často. Zájemci o ojetinu by se mu měli vyhnout i z důvodu rizika zvýšené spotřeby motorového oleje a také jeho úniku.

Z benzinových variant je určitě lepší volbou přeplňovaná osmnáctistovka, disponující výkonem 110 kW – tedy o 25 kW vyšším než poskytne dvoulitrový agregát. „Motor 1.8 T občas zlobí zapalovací cívky. Při výběru vozu věnujte zvýšenou pozornost stavu turbodmychadla,“ nabádá Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.



Kdo se nebojí spotřeby, může sáhnout po šestiválci o objemu 2,8 litru. Výkon 142 kW je příjemný, tankování nikoli. Kromě toho na něj vyjdou draho rozvody. Velmi široká je nabídka turbodieselů. Nechybějí oblíbené naftové devatenáctistovky, modernější dvoulitr ani šestiválce 2.5 TDI.

„U naftových motorů obecně pozor na stav dvouhmotového setrvačníku, nezřídka je zralý na výměnu. Samozřejmě i zde si ohlídejte stav turba,“ pokračuje Topol. Vadný dvouhmotový setrvačník prozradí typické klapání od spodní části motoru, které po sešlápnutí pedálu spojky buď utichne nebo změní zvuk. Nejlépe je zpravidla slyšet hned po nastartování, kdy je pohonná jednotka ještě studená.

Pokud budete klapot dvouhmotového setrvačníku ignorovat a s vozidlem dále jezdit, může dojít k vážnému poškození agregátu. Přenos vibrací na klikovou hřídel nejprve působí vůle, později bude mít za následek střih šroubů jejího uložení a ty si pak prorazí cestu ven z motoru.

Z hlediska spolehlivosti jsou jasně nejlepší volbou osvědčené jednotky 1.9 TDI, montované o výkonech 74, 77, 85 a 96 kW. Jejich slabším místem je váha vzduchu (vyjma novějšího 1.9 TDI/77 kW), která se však opravuje výměnou za repasovaný díl, tedy velice rychle a snadno. Navíc i za rozumnou cenu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3
Zobrazit všechny fotografie



Motor 2.0 TDI/103 kW se zrovna dobré pověsti netěší, zejména v prvních letech výroby jej provázela řada vážných poruch. K těm patří potíže s mazáním, se vstřikovači, únik oleje či závady turba. Za svatoušky ale neplatí ani agregáty 2.5 TDI nabízené s výkony 114 a 120 kW.

Kromě turboefektu (zejména u slabší verze) se u nich můžete setkat s problematickým čerpadlem Bosch VP44, jehož výměna není vůbec levnou záležitostí. Známé jsou i potíže s mazáním na vačkách a i v tomto případě je oprava nákladná. Nutno však zdůraznit, že na výskyt této závady má zásadní vliv kvalita motorového oleje a jeho včasná výměna. Prodloužený servisní interval zde může způsobit fatální škody.

„Pozor si dejte také na vůle vyskytující se na přední nápravě. Hliníková ramena se mění celá, měnit samostatně čepy nelze,“ varuje zástupce AAA AUTO. Odkládat výměnu přitom vede ke vzniku dalších vůlí a tedy k navýšení nákladů na opravu. Vůle ale mohou být i na zadní nápravě, a to u vozidel s vyšším kilometrovým proběhem.

„Doporučuji také důkladnou kontrolu veškeré elektrické výbavy vozu. Občas zlobí ovládání oken nebo centrální zamykání,“ zakončuje odborník z AAA AUTO. Objevit se může také porucha elektroniky, což už vyžaduje připojení na diagnostiku a odborný servisní zásah. To se ale týká především vozidel poznamenaných nehodou.

A zde pozor! Na trhu není nouze o superby s pohnutou minulostí. Často jde o vozidla přivezená třeba ze sousedního Německa, kde urazila obrovské porce kilometrů a někdy prodělala i nějakou tu nehodu. Proto dobře prověřte historii vyhlédnutého automobilu.

Ve zpětném zrcátku
2001 – uvedení vozu na trh s benzinovými motory 1.8 T/110 kW, 2.0/85 kW a šestiválcem 2.8 V6/142 kW či turbodiesely 1.9 TDI/96 kW a šestiválcem 2.5 TDI/114 kW.
2002 – upravena přední hliníková náprava za účelem zvýšení odolnosti, nově motorizace 1.9 TDI/74 kW.
2003 – výkon šestiválce 2.5 TDI zvýšen na 120 kW, čímž došlo ke snížení nežádoucího turboefektu, nově upravena opěradla zadních sedadel, aby se dala sklopit.
2005 – nové turbodiesely 1.9 TDI/77 kW a 2.0 TDI/103 kW.
2007 – nově turbodiesel 1.9 TDI/85 kW.
2008 – ukončení výroby a nahrazení Superbem druhé generace.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Nárazovou zkoušku Euro NCAP absolvoval Superb první generace v roce 2003. Za bezpečnost posádky si připsal čtyři hvězdičky z pěti možných, bezpečnost dětí v autosedačkách a ohleduplnost při střetu s chodcem se tehdy ještě nehodnotila.

Komentáře ke článku

Vozíky za osobní auta z hlediska technických požadavků na spojitelnost

Problematika vozíků tažených za osobními auty pokračuje dalším dílem. Společenské konvence o tom, kolik kdo váží, jdou stranou, hmotnost je zásadním parametrem.

Vozíky za osobní auta z hlediska technických požadavků na spojitelnost
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Pane doktore, opakovaně, naposledy 5. 9. 2017, jste zde v odpovědi uvedl, že pokud... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist