Volkswagen Passat (výroba 1996 – 2005)

Passat patří mezi nejoblíbenější ojeté vozy v řadě evropských zemí a Česká republika není výjimkou. Vyhledávané jsou vozy vyráběné od roku 2000 do současnosti.

RADOSTI
Nabídka místa pro posádku, dostatek ojetin na trhu, existence verze 4Motion s pohonem všech kol, široká nabídka motorizací, velice povedené turbodiesely 1.9 TDI, dobré jízdní vlastnosti.

STAROSTI
Choulostivá přední náprava, často vyšší ceny ojetin, některé vozy s malým zpětným zrcátkem na straně spolujezdce, blednutí laků starších vozidel.

Model Passat zná snad každý motorista. V podstatě se stal ikonou své třídy, což jen dokazuje jeho přítomnost mezi nejžádanějšími ojetinami jak v České republice, tak v sousedních zemích. Zájmu se těší zejména vozidla vyrobená po roce 2000, tedy faceliftované vozy pod označením 3B3 pro sedan a 3B6 v případě kombi.

Starší automobily téže generace nesoucí označení 3B2 (sedan) a 3B5 (kombi), vyráběné od roku 1996, se už řadí mezi levné ojetiny. Avšak ani zde si na nezájem nemohou naříkat. Kombi pod označením Variant ale vyjelo o rok později, tedy v roce 1997. Za další dva roky bylo uvedeno provedení s pohonem všech kol 4Motion.

Většina řidičů se ale spokojí s pohonem přední nápravy. Důvod proč vyberou právě Passat je tedy jinde. Zpravidla to bývá osvědčená koncernová technika v podobě velice úsporných turbodieselů 1.9 TDI nebo prostornost a dobrý cestovní komfort. Nesmíme zapomenout ani na ztvárnění karoserie, jejíž oblé tvary se stále řadě motoristů zamlouvají.


Líbí se také interiér. Palubní deska je z kvalitního plastu (zejména po faceliftu), výtku však lze mít k tlačítkům, u nichž dochází k ohmatání černé barvy a prosvítající bílý plast je pak jako pěst na oko. Výměna naštěstí není náročná. Kladné hodnocení si zaslouží pohodlná sedadla i prostornost.

Dostatek místa naleznou totiž nejen cestující vpředu, ale i ti sedící na zadních sedadlech. A dobře si stojí také zavazadelník, když v sedanu nabídne prostor o objemu 475 litrů a v kombi Variant 495 litrů. To jsou samozřejmě hodnoty naměřené při zachování pětimístného uspořádání interiéru.

Řidiči ocení zdařilé jízdní vlastnosti včetně přesného řazení, celá posádka pak dobrý komfort odpružení. Passat je jako stvořený na překonávání dlouhých vzdáleností, proto si jej také oblíbila řada firem. Mnoho ojetých vozidel tak původně pochází z vozových parků.

Zde nacházely uplatnění zejména vyhlášené turbodiesely 1.9 TDI, které si ale oblíbili i motoristé pořizující automobil pro svou potřebu. „Té-dé-íček“ je tak na trhu opravdu dost a je z čeho vybírat. Devaténáctistovky nabízené o výkonech 66, 74, 81, 85 a 96 kW jsou přitom úspornější a výrazně spolehlivější než později uvedený turbodiesel 2.0 TDI/103 kW.

Ideál nepředstavuje ani šestiválec 2.5 TDI/110, 120 či 132 kW. Nejslabší z nich navíc trpí citelným turboefektem. Ještě dodejme, že nejslabší naftový motor 1.9 TDI/66 kW se hodí jen pro klidné řidiče. Silnější provedení bude rozhodně lepší volbou.

Mezi zážehovými pohonnými jednotkami nalezneme oblíbené přeplňované dvacetiventilové osmnáctistovky o výkonu 110 kW, které jsou určitě lepší volbou než atmosférické provešdení 1.8 20V/92 kW. Motor 1.8 T/110 kW lze považovat za ideální pro Passat této generace. Dvoulitr s výkonem 85 kW nijak neoslní a objemnější motory už citelně zatěžují na vůle náchylnější přední nápravu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Řeč je o pětiválci 2.3 VR5/110 kW a zřídka se vyskytujícím šestiválci 2.8 V6/142 kW. Samostatnou kapitolu pak představuje provedení W8 s osmiválcem o výkonu 202 kW, který vznikl spojením dvou čtyřválcových motorů. Charakterizuje jej nejen skvělý zátah, ale i krásný zvuk. Zcela na opačném konci pak stojí základní pohonná jednotka v podobě agregátu 1.6/74 kW, jehož omezený výkon je pro takto velký automobil už spíše nedostačující.

Mezi typické problémy Passatu této řady patří vůle na přední nápravě. Ceny setů předních ramen ale už naštěstí klesly na přijatelnou úroveň, i když kvalitativní rozdíly jsou zde velice výrazně. Nevyplatí se tedy hledat mezi nejlevnějšími nabídkami. Vyskytují se také vůle na uložení předního příčného stabilizátoru. Poznáte je podle vrzání od přední nápravy, při otáčení kol do plného rejdu.

„U motorů 1.8 20V se občas vyskytne problém s vadnou zapalovací cívkou, což platí i pro přeplňované provedení. Zde navíc pozor na stav turba,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Benzinový dvoulitr se zase může potýkat s úniky oleje a oblíbené turbodiesely 1.9 TDI častěji trápí poruchy váhy vzduchu. Také zde si dejte pozor na stav turbodmychadla. Motory 2.5 V6 TDI zase může potkat problém s palivovým čerpadlem či s mazáním.

Samostatnou kapitolou je pak turbodiesel 2.0 TDI. Ten se potkává hned s několika problémy. Patří sem závady turba, nadměrná spotřeba oleje, praskání hlavy válců či potíže s mazáním nebo s čerpadlem a vstřikovači. Nemluvě o faktu, že se narozdíl od devatenáctistovek montoval s filtrem pevných částic, který může být taktéž příčinou potíží. Stejně jako čidlo výfukových plynů. Motor 2.0 TDI zkrátka nebyl po svém uvedení na trh vůbec dobrou volbou.

„Známá jsou nadměrně opotřebená ložiska kol. Při výběru vozu se proto zaposlouchejte, zde neuslyšíte typické hučení ukazující právě na jejich končící životnost,“ radí zástupce AAA AUTO. Setkat se lze i s vadnými zámky dveří. Ty navíc nevykazují prakticky žádnou odolnost a tak se do vozu dokáže dostat kdejaký zloděj vybavený pouhým šroubovákem.

„U automobilů s vysokým kilometrovým proběhem se mohou objevovat i vůle na zavěšení zadní nápravy. Důkladně prověřte také elektrickou výbavu, která ne vždy pracuje správně,“ dodává Jindřich Topol z AAA AUTO. Zatímco karoserie vykazuje dobrou odolnost, výfuk podléhá korozi. Vozidla vyrobená před faceliftem se navíc mnohdy potýkají s blednutím laků.

Ve zpětném zrcátku
1996 – uveden Passat nové generace v provedení sedan se zážehovými motory 1.6/74 kW, 1.8 20V/92 kW, 1.8T/110 kW, 2.3 VR5/110 kW, 2.8 V6/142 kW a turbodiesely 1.9 TDI/66 kW, 1.9 TDI/81 kW.
1997 – uvedeno kombi pod označením Variant.
1998 – nově turbodiesel 1.9 TDI/85 kW.
1999 – uvedeno provedení 4Motion s pohonem všech kol, které je k dispozici jak pro sedan, tak pro kombi
2000 – facelift modelu, nově zážehový motor 2.0/85 kW
2001 – příchod nejsilnější verze W8 s s omiválcovým motorem o výkonu 202 kW, který vznikl spojením dvou čtyřválců.
2002 – upraveno choulostivé zavěšení předních kol, které je nyní odolnější.
2003 – uvedeny turbodiesely 2.0 TDI/103 kW a 2.5 V6 TDI/120 a 132 kW.
2004 – drobná úprava vzhledu, nově směrová světla integrovaná do vnějších zpětných zrcátek.
2005 – nahrazení vozu novou generací.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test Euro NCAP absolvoval automobil poprvé v roce 1997. Za ochranu posádky při nárazu si připsal tři hvězdičky z pěti možných. Modernizovaný model prošel nárazovou zkouškou v roce 2001, kdy dostal o hvězdičku více. Ohleduplnost při střetu s chodcem byla ohodnocena dvojicí hvězd ze čtyř udělovaných. Bezpečnost dětí v autosedačkách se tehdy ještě samostatně nehodnotila.

2.5.2016 4:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist