Elektromobil Peugeot iOn

Elektrický pohon čeká ještě hodně dlouhá cesta, než bude moci být považován za plnohodnotnou náhradu spalovacího motoru.

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 4

  • Provozní náklady 2

  • Praktičnost 1

  • X-Factor 4

  • Celkové hodnocení 3.2

RADOSTI
Nízké povinné ručení a levný provoz, slušné výkony

STAROSTI
Mizerný dojezd, zdlouhavé dobíjení, slabé topení, nízká přilnavost, brutální pořizovací cena, potřebujete druhé „normální“ auto

Domů mi zbývá ještě 6 km a na palubním počítači svítí dojezd 9 km. Kontrolka začíná zběsile blikat, čeká mě jízda do kopce a už pomalu přemýšlím, komu budu jako prvnímu volat. Tohle bude skutečně adrenalinový zážitek ve stylu Top Gear Challenge

Větu „dobrý den, mohl bych si u vás strčit přes noc auto do zásuvky?“ jsem naštěstí použít nemusel. Domů jsem dojel s minimální rezervou, ale dojel. Ale stálo mi těch 35 km hrůzy za to? No, jak se to vezme, protože jsem zase o  zkušenost bohatší a konečně mohu s čistým svědomím říci, že pro normální život normálního člověka je elektromobil nesmysl, pokud má takové vlastnosti jako testovaný Peugeot iOn.V malém autě iOn se špatně sedí, pozice za volantem je mizerná a místa tu moc není. Ale u malého auta do města se to dá ještě tolerovat. Nedá se ale tolerovat všudypřítomný hluk jako v autobusu. Pověra o bezhlučné jízdě zde rozhodně neplatí, protože i v městských rychlostech podvozek a pneumatiky hučí docela výrazně. Mimo město pak do kabiny proniká hlasitě hluk aerodynamický a troufám si říci, že třeba Kia Picanto nebo nová Škoda Citigo jsou při 100 km/h tišší.

Peugeotu iOn, který je založen na japonském Mitsubishi iMIEV, se nedá upřít dostatečná hbitost ve městě. Elektromotor uložený vzadu má slušný výkon 64 koní, který je k dispozici mezi 2500 a 8000 ot./min. a točivý moment 180 Nm od první otáčky, až po 2500 ot./min. Vzhledem k hmotnosti auta jsou to tak parametry dostatečné pro městský provoz. Z křižovatek odjíždí důstojně a velký točivý moment zaručuje plynulou dodávku výkonu. Nedá se ale říci, že by ostatní malá městská auta byla pomalejší. V rychlostech nad 80 km/h ale začne Peugeotu docházet dech a za 110 km/h už se mu moc nechce. Elektromotory pak stejně nepracují efektivně a spotřeba závratně roste. Nejlepší je udržovat mimo město rychlost do 100 km/h, pak neklesne dojezd tak dramaticky. I tak ale počítejte s reálným dojezdem maximálně 80 km (automobilka slibuje 150 km).

Rekuperace energie po ubrání „plynu“ nebo při brzdění funguje, ale musíte si zvyknout na to, že elektromobil po sundání nohy z pedálu plynu začne poměrně výrazně zpomalovat. To může být pro řidiče za vámi nezvyklé, protože se vám nerozsvítí brzdová světla, auto přesto zpomaluje mnohem víc než normální vůz se spalovacím motorem. Prudkou deceleraci lze omezit mírným přidáním plynu, kdy auto zpomaluje přirozeněji, přesto stále rekuperuje, což můžete vidět na přístrojovém panelu. Podle mě by mohl být brzdný moment motoru menší, přirozenější.Musíte si také zvyknout na jednu věc – mizernou přilnavost. Peugeot iOn totiž používá vpředu pneumatiky a šířce 145 mm, vzadu pak 175 mm. Sice to minimalizuje valivý odpor ve městě, ale stačí do zatáčky najet trochu rychleji a máte zaděláno na problém – zvláště, když má auto hmotnost přes 1100 kg a  vysoko umístěné těžiště. Aspoň že má volant docela dobrou zpětnou vazbu a  dá se hranice přilnavosti na předncíh kolech dobře odhadnout.

Díky motoru vzadu a pohonu zadních kol je zaručena slušná akcelerace z místa na kluzkém povrchu, ale nějaké driftování nečekejte. Ani s vypnutou stabilizací se autu jet bokem nechce. Možná by to šlo na sněhu, ale to nemůžu posoudit, protože v době testu jen pršelo.

Tip: Diskutujte o tématu na nově spuštěném fóru Autowebu!

Co ale mohu posoudit, je mizerná úroveň pohodlí. Auto netopí a když si zapnete topení, teplý (spíše velmi vlažný) vzduch začne foukat až po dlouhé době a stejně vám v autě bude příšerná zima – i když je venku lehce nad nulou. Když jsem přišel večer u redakce k autu, ukazoval palubní počítač dojezd 77 km, ale po zapnutí topení ihned klesl na 53 km. Pak jsem rozsvítil a spadl o další 3 km. Ach jo…​Elektromobil je ale levnější na provoz, že?
Omyl, není. Už pořizovací cena dělá z elektromobilu jako Peugeot iOn nejméně výhodný nákup. Auto vás vyjde na 887 880 korun s DPH, za což můžete mít Volkswagen Golf 2.0 TDI a ještě vám zbyde spousta peněz na nějaké auto pro radost, jeho provoz, servis a pneumatiky. A pak je tu samozřejmě cena elektřiny, která hodně závisí na dodavateli energie a také na době, kdy „tankujete“.

Akumulátory Peugeotu iOn mají kapacitu 16 kWh, takže vás při denním vysokém tarifu za přibližně 5 Kč/kWh bude „plná“ nádrž stát 80 korun. Při nočním nízkém tarifu stojí jedna kilowatthodina přibližně korunu dvacet, takže přes noc máte „plnou“ za dvacet korun. Jenže pak je tu právě problém s reálným dojezdem. Který se pohybuje spíše kolem 70 km, nikoli slibovaných 150 km. A jestli jezdíte po dálnici, topíte, svítíte (to musíte) a pouštíte si rádio či vyhřívání sedaček, dojezd klesne na 40 km. Ještě k tomu dobíjení – podle Peugeotu trvá nabití na 80 % kapacity 30 minut, na 100 % pak 6 hodin.Pokud jste dobíjeli denním drahým proudem, bude vás kilometr stát dvě koruny, tedy stejně jako v průměrném dieselovém autě se spotřebou 5,5 litrů na 100 km.

Pro zjednodušení počítejme následujícím způsobem: Mějme městské auto (třeba Škodu Citigo) s cenou 220 000 korun, spotřebou 6 litrů benzínu na 100 km a cenu benzínu 35 korun za litr. Pak mějme Peugeot iOn za 887 880 korun, spotřebu 16 kWh na 100 km (když pojedeme velmi zdrženlivě) a cenu 1,2 koruny za kWh (tedy noční proud). I tak nám vyjde, že byste museli s Peugeotem iOn ujet něco přes 350 000 km (!), aby se začal vyplácet.

Verdikt
Problém Peugeotu iOn je zejména v tom, že je sám o sobě založen na špatném autě. A když se přenesete i přes to, zjistíte, že může fungovat jen ve městě, na krátké vzdálenosti a především v příznivých klimatických podmínkách. V zimě s autem nedojedete ani na třetinu slibované vzdálenosti a jeho provoz se dramaticky prodraží. Jako pokus o vtip jsou elektromobily dobré. Ale zasmáli jsme se, a teď bychom mohli zase začít jezdit normálními auty.

Dalibor Žák

Druhý pohled
Druhý pohled? Ehm, je víceméně stejný jako první pohled kolegy Žáka. Tečka.

Strohost mého vyjádření chápejte jako snahu nezkreslovat test dojmy cestujících – jistě by se do komentáře promítly. Můj blog, pokud vás zajímá můj názor na elektřinou poháněná auta, bude jako místo mého myšlenkového výronu určitě vhodnější.

Filip Rakovan

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcesynchronní elektromotor s permanentními magnety
Uloženívzadu napříč
Převodovkajednostupňová
Poháněná kolazadní
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzadupanhardská tyč
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 247 mm
Brzdy vzadububnové, 203 mm
Pneumatiky vpředu145/65 R15
Pneumatiky vzadu175/55 R15
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)47 / 64 v 2500 - 8000 ot./min.
Točivý moment (Nm)180 v 0 - 2500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)53,5
0-100 km/h (s)15,9
Nejvyšší rychlost (km/h)130
Spotřeba paliva (l/100 km)dojezd 150 km (podle automobilky a cyklu NEDC)
Objem nádrže (l)88 li-ion článků s kapacitou 16 kWh
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3474
Šířka (mm)1594 (sklopená zrcátka)
Výška (mm)1608
Rozvor náprav (mm)2550
Provozní hmotnost (kg)1195
Celková hmotnost (kg)1450
Zavazadlový prostor (l)168
Ceny
Základní cena modelu887 800 Kč
Základní cena test. verze887 800 Kč
11.11.2011 7:01| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist