Jak být lepším řidičem – kapitola 9: Přetáčivost

Přestaňte brát přetáčivý smyk jako něco zlého, špatného a nebezpečného. Naučte se ho zvládat a odhalte, proč je v mnoha směrech bezpečnější než smyk nedotáčivý.

Minulý díl: Jak být lepším řidičem – kapitola 8: NedotáčivostV předcházejícím dílu zabívajícím se nedotáčivostí jsme si řekli, že každý smyk (i ten přetáčivý) není nejlepším způsobem průjezdu zatáčkou. Jak už ale řekl japonský závodník Keiichi Tsuchiya, přetáčivý smyk není sice nejrychlejší, ale je rozhodně nejzajímavější způsob, jak zatáčku projet. Na přetáčivém smyku se dá najít i plno pozitiv a mnozí ho označují za „lepší“ než smyk nedotáčivý.

Zkušení jezdci a  závodníci dokonce přetáčivý smyk vyvolávají i úmyslně, ať už pro pobavení diváků nebo prostě pro lepší kontrolu nad vozem. Například v  rally je často používán v ostrých zatáčkách, kde by se auto jinak rychle nevytočilo.

Přetáčivost – co to je a kde se bere
Přetáčivý smyk nastane v momentě, kdy v zatáčce dříve ztratí přilnavost pneumatiky na zadní nápravě. Zatímco přední kola mají ještě trakci a  auto vedou, zadní již neunesou působení odstředivých sil a smýknou se – chtějí jet rovně. Předek vozu tak stále jede v zamýšlené stopě, ale záď z  ní vyjíždí ven. Řidič cítí, že jeho auto zatáčí víc, než jaký mu dal impuls natočením volantu.​Na přetáčivý smyk jsou nejcitlivější sportovní auta s neutrálním vyvážením, jejichž hmotnost je soustředěna blíže k zadní nápravě. Sportovní auta také mají ostřeji nastavenou geometrii, která pomáhá zvyšovat trakci na přední nápravě, aby auto mohlo rychleji najíždět do zatáček. Nemusí se ale nutně jednat jen o zadokolky, přetáčivého smyku můžete dosáhnout i s dieselovou předokolkou. Pro mnoho profesionálů není taková situace nijak nebezpečná a umí ji snadno řešit, ale nás obyčejné smrtelníky dokáže nečekaný přetáčivý smyk ve velké rychlosti zaskočit. Reakce bývá často pomalá a hlavně chybná.

Jak poznat přetáčivost?
Abyste uměli včas rozpoznat přetáčivý smyk, musíte v autě dobře sedět. Důležité je auto pod sebou cítit, musíte být opřeni v sedačce zády a mít volné ruce, ne se v autě válet jako dobytek. To už jsme si ale dávno vysvětlili, proč je správné sezení za volantem tak důležité…

V prvním momentě nástupu přetáčivosti cítíte, že se vám záda otáčí někam jinam – počátek smyku cítíte v bedrech. Zadek auta jako by zlehkne a vy máte pocit, že „plave“. Teprve pak se začne něco dít i s řízením, volant jako by se chtěl otočit proti zatáčce.

Kdy k přetáčivosti dochází a jak ji řešit?
Opět musíte odhalit, proč jste ztratili trakci na zadních kolech. Jeli jste moc rychle? Ubrali jste v zatáčce prudce plyn nebo naopak moc prudce přidali? Šlápli jste v zatáčce na brzdu? Řešit přetáčivost budete vždycky zatočením proti zatáčce a proti smyku, tzv. „kontra“, ale jak volant otočit? Důležité je nasměrovat přední kola tam, kam chcete jet. Pokud zatočíte moc proti smyku, až se vám zadní kola chytí, auto se „kousne“ a přeskočí na druhou stranu. Pak se přetočíte tak rychle, že nestačíte ani zareagovat. A na silnici je taková situace opravdu kritická a nebezpečná.

Jízda zatáčkou příliš vysokou rychlostí
Nejcitlivější jsou: zadokolky s motorem vpředu, například BMW M3
K podobnému scénáři těžko dojde na běžné silnici, ale pokud jste na okruhu, kde držíte auto blízko limitu v dlouhé táhlé rychlé zatáčce, může taková situace nastat. Následujte volant a točte proti směru, ale jen tolik, aby přední kola směřovala tam, kam chcete jet. V této fázi je naprosto klíčová plynulost a jemnost každého pohybu, protože auto jede velmi rychle a každý špatný pohyb může být fatální. Neubírejte za žádnou cenu plyn! Jen točte volantem. Když uberete, váha se přesune na předek a zadní kola se ještě více nadlehčí – celý problém se jen prohloubí. Nebojte se jemného přidání plynu, čímž přesunete váhu dozadu – auto získá zpět ztracenou trakci na zadní nápravě a přestane se smýkat.​Intenzivní brzdění do zatáčky
Nejcitlivější jsou: Prakticky všechna auta
Když zjistíte, že jste moc rychlí, je stání na brzdě a současné otáčení volantem to nejhorší, co můžete udělat. Zatížíte přední pneumtiky a ty se snaží odolávat, jak jen to jde. U sportovního auta také vydrží víc, takže auto začne zatáčet. Protože ale váha auta dřepí na předních kolech, zadek je nadlehčený a pneumatiky snadno ztratí v takto projížděné zatáčce trakci.
Jak na to s předokolkou (a čtyřkolkou)? Povolte tlak na brzdu, točte proti smyku a přidejte pořádně plyn – přesunete váhu dozadu a pneumatiky opět získají trakci. Pozor, velký výkon způsobí opět ztrátu trakce na předku (u předokolek), takže auto vlastně ihned přejde do nedotáčivosti. Pak už ale víte, co máte dělat. U čtyřkolek nemusí být přidání plynu tak brutální, stačí trocha.
Jak na to se zadokolkou? K řešení tohoto problému potřebujete mnohem více prostoru, protože auto bude dlouho klouzat bokem. Dejte „kontra“ a povolte brzdný tlak, váha se přesune dozadu. U aut s motorem vpředu, která nezaťěžují tolik zadní nápravu, pomůže i lehké přidání plynu.

Snížená adheze v zatáčce
Když víte, že se blížíte k zatáčce s velmi nízkou přilnavostí, nejlepší cestou je odpojení pohonné soustavy od kol. Ať už máte předokolku, zadokolku nebo čtyřkolku, sešlápněte spojku (majitelé automatů prostě uberou plyn) a točte. V zatáčce už nebrzděte, nepřidávejte plyn, jen plynule zatáčejte. Předejdete tak jakémukoli smyku. Když se auto začne přetáčet, nepřidávejte u zadokolek ani čtyřkolek bez „chytrých“ diferenciálů plyn, pouze točte proti smyku. U předokolek v takové situace přidání plynu může pomoci.

Ubrání plynu v zatáčce
Nejcitlivější jsou: auta s motorem vzadu nebo uprostřed, například Porsche 911 či Toyota MR2
Prudké ubrání plynu uprostřed zatáčky je stejně nebezpečné jako přibrzdění. Někteří závodníci tvrdí, že je tak nejjednodušší vyvolat úmyslně přetáčivý smyk. Dojde k tomu, že se váha auta zezadu rychle přesune dopředu, takže zadní kola velmi rychle ztratí trakci. Na tohle pozor hlavně tehdy, když máte auto s motorem uprostřed nebo vzadu, protože hmota motoru „pomáhá“ zadku auta pokračovat rovně, zatímco vy chcete zatáčet. Řešením je opět přenesení váhy na zadní kola, takže krom „kontra“ se nebojte plynule přidávat plyn.​Přidání plynu v zatáčce
Nejcitlivější jsou: Turbodmychadlem přeplňované zadokolky s motorem vpředu, například Maserati 3200GT
Tohle platí pro přemotorované zadokolky a některé čtyřkolky. Když přidáte plyn moc brzy a pneumatiky jsou na hranici přilnavosti, smýknou se a zadek začne auto předbíhat. Většinou k tomu ale dochází až na výjezdu ze zatáčky a v takové situaci se nejedná o nic dramatického. Tento fenomén ale dokáže překvapit řidiče silných přeplňovaných aut, u kterých se točivý moment dostaví s mírným zpožděním a naráz. Točte mírně proti směru zatáčky, nesmíte hlavně leknutím prudce ubrat plyn, maximálně můžete lehce povolit. Stačí ale, když budete otáčet volantem. Pokud máte auto bez samosvorného diferenciálu, nebude přetáčivost tak výrazná. U aut se samosvorem bude smyk větší, ale zas neztratíte rychlost a vypadá to efektně.

Přidání plynu na výjezdu ze zatáčky je nejlepší cestou, jak trénovat korekce přetáčivého smyku a jak se seznámit s chováním auta za limitem. Podobný trénink ale doporučujeme někde mimo silnice, nejlépe na zasněženém parkovišti nebo letišti, kde nejsou obrubníky a jiné živé i neživé předměty.

Jak se vyvaruji přetáčivosti?
Snižte nájezdovou rychlost do zatáčky a brzděte s koly rovně. Plynule zatáčejte a nepospíchejte s přidáním plynu. Buďte plynulí a citliví, necukejte řízením a nedupejte na pedály. Ať už máte opravdu hodně silné sportovní auto s pohonem zadních kol nebo jen obyčejný rodinný hatchback, nikdy se nespoléhejte na elektronické pomocníky a jezděte vždy tak, jako byste je v autě neměli.Až se naučíte přetáčivý smyk hravě zvládat, objevíte v něm velmi zajímavý způsob průjezdu zatáčkou. Zjistíte, že proti nedotáčivému smyku je auto vlastně stále řiditelné a proto narozdíl od „autoškolové demagogie“ lze považovat přetáčivost ze lepší způsob ztráty trakce než nedotáčivost. Samozřejmě záleží na úhlu pohledu, ale z pohledu řidiče je vždy lepší mít kontrolu nad tou nápravou, kterou ovládáte volantem.

Rozdíl mezi přetáčivostí a nedotáčivostí z pohledu řidiče lze také popsat takto: Přetáčivost je, když je vyděšený spolujezdec. Nedotáčivost je, když je vyděšený řidič.

Kontrola přetáčivého smyku vyžaduje cvik, zkušenost a odhodlání. Nelze to naučit jednoduše pomocí nějaké rovnice nebo příručky, musíte si vybudovat cit a maximálně se spojit se svým autem. Někdy si ale napíšeme o tom, jak přetáčivý smyk úmyslně vyvolat a jak jím projet celou zatáčku. K driftování ale vede dlouhá cesta, takže opravdu až někdy příště.

Příště:
Pojedeme na okruh a ukážeme si, jak odhalit limity auta a řidiče.

autoweb.cz

21.10.2010 9:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist