autoweb.cz > Porsche > Porsche 911 > Porsche 911 Carrera 4S PDK
Porsche 911 Carrera 4S PDK
Dynamika 10
Chování na silnici 10
Provozní náklady 10
Praktičnost 10
X-Factor 10
Celkové hodnocení 10
Konečně míjím ceduli označující konec obce a pedál plynu právě zažívá pořádný sendvič s koberečkem a podrážkou boty na mé pravé noze. Motor mine jen tak mimochodem hranici 5000 ot./min. a začíná naplňovat kabinu tak charakteristickou mechanickou melodií, že prostě nikdo nemůže zůstat na pochybách, ve kterém autě to sedíme. Blíží se zatáčka, hledám si ideální místo pro brždění, pedál odpovídá velmi přirozeným odporem, mačkám tlačítko na volantu a… Převodovka zařadí vyšší stupeň! Sakra, pomalou levou zatáčku tady projíždím na čtyřku a až v další vracečce nacházím tu správnou rychlost. Najet si zeširoka, pozdní apex, pedál plynu na podlahu…
Vlastně mi stačilo těchhle pár kilometrů, abych už znal verdikt testu, který právě čtete. Porsche 911 je prostě fenomenální auto a nebýt zmateného ovládání jinak skvostné převodovky PDK a trochu dotěrného pohonu všech kol, který vám občas skáče do intimní konverzace s řízením, bez váhání bych mu dal to nejvyšší možné hodnocení.
S devětsetjedenáctkou jsem se prvně svezl na začátku roku (jednalo se o model Porsche 911 Targa 4 se základním šestiválcem 3,6 l o výkonu 345 koní), ale kvůli extrémně nepříznivým klimatickým podmínkám jsem dokázal využít sotva třetinu jeho skutečného potenciálu. Teď je sice začátek prosince, ale teploty jsou lehce nad nulou, svítí sluníčko a s každou minutou jsou silnice sušší a sušší. Protože mě ale teď čeká delší přesun po dálnici, pojďme si říct tu nutnou omáčku okolo, než zas přijde chvíle pro hledání limitů přilnavosti zadní nápravy…
Zase čtyřkolka a automat?
Porsche 911 Carrera 4S je celkem logicky tím nejrozumnějším celoročním sportovním autem (teď myslím opravdu sportovní auto), které si můžete koupit. Dvouspojková převodovka PDK, o které se toho napsalo už habaděj, je ideálním společníkem do městského provozu a pomalu začínám podezírat automobilku z toho, že nelogické ovládání na volant umístila jen proto, aby si aspoň nějaké procento zákazníků koupilo tradiční manuál – a aby rejpaví novináři měli o čem psát. Pohon všech kol je zase o kus dokonalejší a vlastně až na zmíněné výjezdy z pomalých zatáček, kdy přeci jen ve volantu ucítíte malé pošťouchnutí, jak se na přední kola přenese část výkonu, nikdy nebudete mít pocit, že by Porsche 911 ztratilo něco ze svého vrozeného charakteru.
A pak je tu ten motor. Atmosférický plochý šestiválec 3,8 l, který odevzdává statečně všech 385 koní, je perla. A to ne jen v poslední pětině otáčkoměru. Na dálnici uděluje autu naprosto postačující dynamiku i na ty nejvyšší převodové stupně a přísun výkonu je plynulý od volnoběhu takovým způsobem, že by se podle něj měly učit všechny atmosférické motory. Dnes už opravdu málo motorů dokáže působit podobně mechanicky čistě a nepřidušeně. Přepněte ale auto do režimu Sport (k tomu potřebujete příplatkový Sport Chrono Paket, který vám právě nabízí možnost přiostřit reakci motoru, oddálit zásahy stabilizace, upravit chování převodovky PDK a zapnout funkci Launch Control, která zkrátí akceleraci na stovku z 4,5 s na 4,3 s) a dostanete tak ostrou reakci na plyn, že se k červenému poli za 7250 ot./min. dostanete rychleji, než se pořádně nadechne turbodmychadlo kdejakého přeplňovaného agregátu k životu.
O bez debat nejlepší pozici za volantem, o propracované ergonomii (ehm, ano, ta tlačítka na volantu…), skvělých anatomických pohodlných sedačkách, čitelných přístrojích a relativně prostorném interiéru pro dva ani nemá cenu se rozepisovat, protože to se pro Porsche 911 rozumí samo sebou. Překvapuje mne, jak je skutečně dobře z auta vidět a jak snadno lze odhadovat jeho rozměry a proporce při manévrování. Některá malá auta do města s „dynamicky sportovním“ designem jsou na tom mnohem hůře.
Nezaměnitelný charakter
Ale dost řečí a pojďme znovu pořádně řídit. Porsche po uspávající jízdě po dálnici (se spotřebou kolem 9 litrů) opět ožívá, pomalu si zvykám na ovládání převodovky a už se mi ani moc často nestává, že bych netrefil správnou rychlost. Pasáže levá-pravá-levá auto zvládá s naprostým klidem a volant posílá do dlaní tolik informací, že v Porsche 911 velmi rychle získávám důvěru a troufám si na opravdu neslušné rychlosti.
Jsem přímo okouzlen, jak se Porsche 911 stane vaší součástí, jak reaguje na každičký povel bez gumové prodlevy a zpoždění. Pro udržení rychlého tempa je tahle přirozená interakce s autem velmi důležitá. Bez takto božské komunikace prostě nikdy nedostanete rychlé auto na hranu beze strachu.
Porsche už z principu ponechává větší část své hmotnosti nad zadní nápravou, což mu propůjčuje neuvěřitelnou míru trakce při akceleraci a velmi charakteristické (a popravdě předvídatelné a nijak strašidelné) chování v zatáčkách. Jenže také se to projevuje nezvykle lehkou přídí, která potřebuje zatížit, aby přední pneumatiky a brzdy odváděly tu nejlepší možnou práci. Jenže právě díky komunikativnímu řízení a vnímání pohybů auta je celý proces přenosu hmoty zezadu dopředu a zpět jakoby zautomatizovaný a vždycky budete přesně vědět, kolik přilnavosti kterému rohu auta zbývá.
V pohodlí domů
Jelikož už bylo dost dovádění, stejně se začalo smrákat, bylo potřeba zamířit zpět. A tehdy se Carrera 4S ukázala jako velmi schopný cestovatel a polykač dálničních kilometrů. Za to vděčí Carrera S zejména standardně dodávanému podvozku PASM, který v základním režimu pohlcuje nerovnosti překvapivě dobře, ale v režimu sportovním udělá auto pevné jako skála.
Snad jen hluk od zadních kol by mohl být na tak drahé auto menší. Nicméně trávit za jeho volantem dlouhé stovky kilometrů po dálnici jen proto, abyste si užili několikaminutovou jízdu alpským průsmykem, je velmi příjemné.
Cestou „domů“ tak mám spoustu času přemýšlet, proč se mi tohle auto tolik líbí a pomalu začínám chápat, že velká část zákazníků si kupuje Porsche 911 právě s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Prostě pro ten pocit klidu, když jsou venku teploty kolem nuly a vy si chcete za volantem auta i trochu odpočinout.
Verdikt
Ačkoli může na papíře působit Porsche 911 Carrera 4S PDK nudně, na silnici pořád patří co do interakce s řidičem a skutečné radosti z jízdy k tomu nejlepšímu, co si můžete dnes koupit. Automatická převodovka možná okrádá auto o punc skutečného řidičského nástroje a pouze s pohonem zadních kol by možná byl pocit z jízdy ještě dokonalejší, ale do každého počasí a do každé situace je tohle snad nejlepší Porsche, jaké kdy automobilka vyrobila. Zapomeňte na maniakálně rychlé a drahé Turbo. Porsche 911 Carrera 4S je nejlepší Porsche na každý den.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Porsche 911 Carrera 4S PDK |
---|---|
0-100 km/h (s) | 4,3 s (Sport+) |
Motor | |
Konstrukce | plochý šestiválec (boxer) |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vzadu podél |
Zdvihový objem (cm3) | 3800 |
Kompresní poměr | 12,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 102,0 x 77,5 |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková PDK |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 283 kW / 385 k při 6500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 420 Nm v 4400 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 255 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 295 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 15,8 / 7,5 / 10,5 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 67 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4435 |
Šířka (mm) | 1852 |
Výška (mm) | 1300 |
Rozvor náprav (mm) | 2350 |
Provozní hmotnost (kg) | 1510 |
Celková hmotnost (kg) | 1910 |
Zavazadlový prostor (l) | 105 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 2 749 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 3 407 946 Kč |