Toyota poprvé ve ztrátě od roku 1938

Za každých okolností zisková společnost má také problémy.

Americké automobilky jsou kapitolou samou pro sebe, ale když vykáže ztrátu i Toyota, měli by se mít všichni na pozoru. Japonská společnost totiž hospodařila se ztrátou naposledy v roce 1938.

Ačkoli Toyota letos od dubna do září vydělala 6,6 miliardy dolarů, finanční oddělení Toyoty očekává, že v období od října 2008 do března 2009 vykáže ztrátu 1,7 miliardy dolarů (34 miliard korun). Tento trend má prý pokračovat i do poloviny příštího roku, a tak se firma připravuje na historický okamžik, kdy za jedno účetní období bude v mínusu.

Toyota neočekává, že se situace nějak dramaticky zlepší, a tak pro jistotu přehodnotila své plány a ještě o dalších skoro 9 % snížila své odhady prodaných vozů do 31. března 2009. Očekává tedy prodej maximálně 7,5 milionu aut a ne skoro 11 milionů, jak dříve plánovala.

Z těchto důvodů Toyota zbrzdí vývoj nových modelů, které nemají „zelenou“ prioritu. Nedočkáme se tak supersportu ani jiných podobných vozů, v ohrožení jsou i plány na malý sporťák, který je vyvíjen společně se Subaru. Tam je ale vývoj již tak daleko, že by bylo zřejmě lepší projekt dokončit.

Toyota rovněž informuje, že omezí své aktivity na poli motorsportu a soustředí se pouze na nejdůležitější odvětví. Nemáme zatím zprávy o tom, zda by se rušil tým F1, ale dají se očekávat razantní finanční škrty. To samé platí i pro vytrvalostní závody a americkou sérii NASCAR.

Zatímco všechny automobilky ohlašují obrovské ztráty, Porsche se směje. Letos totiž očekává další rekordní zisk. Firma ale sama trochu tlumí nadšení a říká, že příští rok bude hůř. To si můžeme ale vyložit jakkoli, protože i přes zřejmý pokles prodejů se dá očekávat, že Porsche (jako jedna z mála velkých automobilek) skončí rok 2009 v černých číslech.

autoweb.cz

23.12.2008 5:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist