Závodní technologie v obyčejných autech: Co má společného Škodovka s okruhovým Porsche?

Dnes je běžné, že se nová technologie nejprve uplatní v motorsportu než se dostane do sériové výroby. Může se tak klidně stát, že novinka původně určená k tomu, aby vyhrávala závody, se objeví v docela obyčejném rodinném autě.

Mnoho výrobců testuje svoje nejnovější technologie v automobilových závodech. To jim dává šanci žhavou novinku dokonale vyladit v těch nejnáročnějších podmínkách a opravdu se přesvědčit o přínosu nové technologie. Výjimkou samozřejmě není ani Porsche, jehož výtvory se později klidně objeví třeba i ve Škodovkách. Za tyhle novinky ve vašem Rapidu, Octavii nebo Superbu poděkujte automobilce Porsche a jejímu dlouholetému vývoji závodních vozů.

Polymer vyztužený uhlíkovým vláknem

Lehkost je u závodního auta důležitá. S výkonným motorem možná budete rychlí na rovinkách, s lehkým autem ovšem budete rychlí všude. Porsche poprvé využilo technologii CFRP (Carbon Fibre Reinforced Polymer) na závodní 911 GT1 z roku 1995 pro. Auto vážilo pouhých 950 kg, i díky použití uhlíkových vláken. A jak to souvisí s vaší běžnou Škodovkou? Je to hudba budoucnosti, ale až technologie zlevní natolik, že se zaplatí i u mainstreamových modelů, budou i docela obyčejná auta vyrobená z tohoto materiálu.

Volba jízdních režimů

Dnes si nejen sportovní, ale i docela obyčejné rodinné auto nedokážeme představit bez možnosti volit jízdní režimy. Jsme totiž nároční a od auta očekáváme univerzální schopnosti. V každodenním provozu musí být tiché a komfortní, na závodním okruhu zase hlasité a ostře reagující na povely ovládacích prvků. Věc, kterou dnes běžně najdete třeba ve Škodě Octavia RS a mnoha dalších běžných autech.

Keramické brzdy

Rychlé auto je potřeba také nějak efektivně zastavit, a k tomu nejlépe slouží keramické brzdy poprvé představené na závodním Porsche 962. Výhody jsou nesporné – větší a nevadnoucí brzdný účinek spolu s delší celkovou životností. Pro běžné použití bývaly keramické brzdy nevhodné – potřebovaly zahřát a neměly stabilní účinek při pomalé jízdě, to se však dávno změnilo. Navíc jsou velmi drahé, a třeba i proto je na Škodovku (zatím) nedostanete.

Přeplňování turbodmychadlem

Více vzduchu znamená více paliva, se kterým jej můžete smíchat, a tudíž vyšší výkon. Princip fungování turbodmychadla není nic nového pod sluncem, v modelu 917/10 se však turbo motor stal legendou. V pozdější evoluci dosahoval z objemu 5,4 litru výkonu 1580 koní! Další ze závodních technologií, která je dnes naprosto běžná, samozřejmě i u Škodovky – od litrových tříválců až po dvoulitrové turbodiesely.

Hybridní technologie

Máme tendenci vnímat hybridní technologie jako výsledek pomatené zelené lobby, Porsche však původně ekologickou myšlenku použilo k tomu, aby vyhrávalo závody. Hlavní myšlenkou hybridního závoďáku není jen úspora paliva, ale především dodatečný výkonový potenciál získaný z jinak ztrátové činnosti – brzdění. Výsledky je možné pozorovat v závodní 919 Hybrid nebo silniční 918 Spyder. A Škodovka? Ta se netají tím, že chystá svůj první hybrid. A kdo ví, třeba jednou přijde i sportovně laděné auto na základech Volkswagenu Golf GTE…

Bonus: Dvouspojková převodovka

Ve videu se tím Porsche přímo nechlubí, přitom stuttgartská značka byla jedním z hlavních průkopníků dvouspojkových převodovek. Svoje uplatnění našly nejprve v závodních vozech Porsche 956 a 962, dnes je najdeme téměř v každém autě minimálně jako příplatkovou položku. Hlavní výhodou je rychlejší řazení a relativně levná konstrukce. Dvouspojkové převodovky si můžete užívat už ve Škodě Rapid.

7.3.2017 9:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist