autoweb.cz > Tatra > Za volantem s Karlem Lopraisem
Za volantem s Karlem Lopraisem
Loprais Tatra Team dokončuje poslední přípravy auta, které je interně označováno jako Tatra Dakar 2006. Výrazné změny se odehrály zejména v oblasti tlumení kol a došlo také k vylepšení rozložení hmotnosti. Díky tomu by se měly zlepšít jízdní vlastnosti.
Závodní speciál s maximální hmotnosté 10 500 kg je poháněn přeplňovaným motorem KHD Deutz o objemu 15,9 litru. Na všechna čtyři kola potom dvě převodovky (desetistupňová a přídavná dvoustupňová) přenášejí maximální výkon 700 koní a neuvěřitelný točivý moment 2650 Nm, dostupný v 1200 otáčkách. Maximální rychlost kolosu činí 155 km/h, což je v podmínkách dakarské rallye víc než dostačující. Speciál má nádrže o celkovém objemu 960 litrů. Spotřeba v terénu není specifikována, na dálnici se pohybuje kolem 28 l/100 km.
Legendární závod letos neodstartuje z Paříže, ale z portugalského Lisabonu. Na účastníky osmadvacátého ročníku čeká celkem 9043 kilometrů, z toho 4813 km měřených etap. Start je tradičně 31. prosince, 9. prosince čeká na závodníky po dni volna nejdelší etapa, měřící 874 km, a 15. ledna dorazí ti nejšťastnější do senegalské metropole.
Loprais Tatra Team měl původně v úmyslu nasadit dva vozy, ale z časových a kapacitních důvodů se nakonec rozhodl pouze pro jeden ostrý speciál. Jeho posádku bude tvořit Karel Loprais, mechanik Petr Gilar a nově navigátor Aleš Loprais. Nově se ale můžeme těšit na úskou spolupráci s Czech Orlen Teamem Martina Macíka, který jede společně s navigátorem Ladislavem Fajtlem vozem Liaz 111.154 Dakar 4×4. Oba týmy se dohodly na společném servisním zázemí, mechanicích i bivaku. Servisním vozem bude Tatra T815 6×6, se kterým pojedou Kahánek, Kalina a Čáp.
Šestinásobný vítěz závodu, kterému pořádající Francouzi neřeknou jinak, než „Lopré“, byl tak laskav a odpověděl na několik našich otázek.
Jakým autem jezdíte?
Stříbrnou Škodou Octavií Combi, 4×4, 1.9 TDI
Jakým autem byste chtěl jezdit?
Druhou generací té stejné. Mám ji objednanou, v polovině ledna 2006 by měla dorazit, podle mého názoru je to ideální poměr ceny a užitné hodnoty.
Vaše první auto?
IFA F9, neskutečný vůz.
Jakou nejvyšší rychlostí jste jel?
200 km/h.
Preferujete benzínové, nebo dieselové motory?
Je to otázka najetých kilometrů za rok, mě se jednoznačně vyplatí diesel, ale nevidím to jako prioritu. Mám rád turboefekt vozidla a kroutící moment takže tíhnu k naftě, ale benzín s turbem je taky zážitek.
Co máte právě v CD přehrávači?
Převážně rádio, jelikož mne zajímá dopravní situace a jednotlivé uzávěrky. V lednu bych ladil Kiss rádio, jelikož tam budou živé vstupy z Dakaru…
Dodržujete rychlostní limity?
Ano.
Vaše nejhorší bouračka?
Ta je docela čerstvá, ještě dnes ji citím v zádech. Odnesly to obratle společně s mou Tatrou. Rallye Dakar 2003 – v cca 120 km rychlosti nám po doskoku ze střední duny upadlo levé přední kolo a udělali jsme 5 + 1 vrut kolem osy. Takže máme něco společného s Alešem Valentou…
Kolik času trávíte denně v autě?
Zhruba 5 hodin.
Kdo by měl letos vyhrát F1?
Ten nejlepší, je to dost těžké a navíc v F1 více než v kterékoli jiné soutěži záleží na technice. Uvidíme…
Potrpíte si na kvalitu benzínu, oleje a pneumatik?
Pneumatiky považuji za vůbec nejdůležitější vybavení vozidla, v zimě obvzlášť. Ptáte-li se na značku, tíhnu k Michelinu. Naftu při závodě řešíme z místních zdrojů, takže náš motor toho musí vydržet opravdu hodně. Olej se mění preventivně a nikdy to nepodceňuji ani v běžném provozu.
Díky za rozhovor a hodně štěstí!
Honza Koubek