autoweb.cz > Tatra > Loprais Tatra Team: přípravy v plném proudu
Loprais Tatra Team: přípravy v plném proudu
Po devatenáct ročníků jsme vídali za volantem ostré závodní Tatry legendárního Karla Lopraise. Pro Dakar 2007 připravil Loprais Tatra Team svým fanouškům zajímavé překvapení v podobě startu omlazené posádky závodního vozu. Ale ani o start Karla Lopraise na jeho dvacátém Dakaru fandové nepřijdou, byť se odbude v nové, pro Karla možná nezvyklé, ale o to zajímavější roli. Na Dakar 2007 vysílá Loprais Tatra Team celkem tři vozidla s těmi to posádkami: Tatra DAKAR 2007 4×4 (závodní vůz)
Aleš Loprais
Petr Gilar Tatra 815 6×6 (doprovodný vůz, přezdívaný „Babča“)
Martin Kahánek
Leo Loprais (syn Karla Lopraise)
Petr Čapka Nissan Navara (press car)
Karel Loprais
Milan Loprais
Petr Dufek
Jiří Vintr Aleš Loprais debutoval na Dakaru v ročníku 2006 jako navigátor svého strýce Karla, ale za volantem závodního vozu není nováčkem. Absolvoval v této roli červnovou Rallye Orpi Maroc a po několik let se aktivně podílí na testování všech týmových vozidel: „Naše role s Petrem Gilarem budou rozdělené a oba budeme specialisty na své vlastní okruhy činností. Účast ve dvojici má svá pro i proti, při výměně kola sice můžeme být o pár minut pomalejší, ale věřím, že svou roli zvládneme. Koneckonců, úspora 100 kilo na přední nápravu bude také znát,“ dodal. Závodní vůz prodělal po Dakaru 2006 a marockém intermezzu řadu drobných úprav. Především dostal nový motor (opět KHD Deutz stejného typu) s výkonem zvýšeným až na 780 koní. „Nový motor je proti předešlému točivější a má strmější výkonovou křivku, což bude výhoda v rychlých pasážích, kde bude nutné delší dobu udržovat vysokou rychlost,“ řekl Aleš Loprais. Stejně tak se zlepšilo i chlazení motoru a proudění vzduchu pod kabinou – v těžkých písčitých etapách, které pořadatelé slibují na Mauretánii a Mali a kde je namáhání motoru enormní, se jistě bude hodit, stejně jako větší vrtule chlazení. Tým přistoupil i k modifikaci řazení převodových stupňů – dříve používané bowdeny nahradí táhla. I při Dakaru 2007 bude pokračovat spolupráce týmu s výrobcem tlumičů Fox, jehož výrobky bude závodní vůz osazen. Zcela repasována byla i nástavba z THT Polička, která má nyní otevřené přední i zadní čelo, aby měl horký vzduch od motoru kudy odcházet. Zásadní novinkou je přechod k používání pneumatik Pirelli PS 22 Pista, které na Dakaru už teď nasazuje hned několik elitních týmů. Doprovodná Tatra 6×6 odvádí své spolehlivé služby řadu let a vedle zkušeného Martina Kahánka si vyzkouší poprvé roli mechanika mladší syn Karla Lopraise Leo, jenž startoval už na červnové soutěži v Maroku, a také Petr Čapka, dlouholetý výrobce reklamních polepů na všechny závodní Tatry a velký příznivec vozů z Kopřivnice. Tatrováckou ekipu bude v Africe doprovázet i nově upravený Nissan Navara jako oficiálně akreditovaný press car, v němž si dakarskou premiéru odbude hned několik členů. V úplně nové roli, ryze nezávodní, se představí Karel Loprais, jehož dlouholeté zkušenosti přijdou týmu vždycky vhod, navigován bratrem Milanem, šéfem a majitelem týmu. Posádku doplňují dva novináři Petr Dufek a Jiří Vintr, takže o původní zpravodajský materiál přímo od zdroje by pro příznivce Loprais Tatra Teamu nouze být neměla. Nejbližším programem týmu je týdenní intenzivní testování závodního vozu v tuniské poušti, jehož cílem je ověření vlastností závodních pneumatik Pirelli v hlubokém písku a také otestování úprav na chlazení motoru. Po návratu budou ve druhé polovině listopadu následovat závěrečné testy ve slovenské Senici.
Michael Daněk