Sběratelským kouskem roku podle New York Times se stala Tatra 87

Překvapením pro majitele i čtenáře skončila každoroční anketa nytimes.com, nejvíce hlasů dostal luxusní sedan, vyrobený v protektorátu Čechy a Morava.

Pětapadesátiletý Paul Greenstein z Kalifornie zažil největší překvapení svého života, když jeho Tatra 87 z roku 1941 zvítězila v každoroční čtenářské anketě internetové odnože deníku New York Times. Z 9359 přijatých hlasů bylo 1510 pro kopřivnický sedan. V Americe téměř neznámý stroj bojoval v konkurenci 651 vozů, většinou mnohem slavnějších.

Certifikát „Collectible Car of the Year“, sběratelské auto roku, nebo veterán roku chcete-li, a nezbytnou trofej doplnily New York Times šekem na pět tisíc dolarů (necelých 100 tisíc korun). Peníze přišly Paulu Greensteinovi vhod, auto koupil za sto padesát tisíc korun ve velmi špatném stavu. Opravy stály přes milion. Přesto pan Greenstein nezainvestoval špatně, zachovalé tatry 87 dnes mění majitele za částky až dva a půl milionu českých korun.Šťastný majitel je rodilý Američan, ale jeho otec byl Čech. Syn starým tatrám propadl už v mládí, když viděl jedinou fotografii. Dlouhá léta však byl přesvědčen, že „kuriózní auto ze střední Evropy“ nikdy vlastnit nebude. Vše změnily až dva překvapivě laciné tatraplány, které Paulu Greensteinovi darovala ke čtyřicátým narozeninám jeho přítelkyně. Do garáže později přibyla ještě Tatra 603 a jako poslední v roce 2001 model 87, koupený v aukci na eBay.

„Podle inzerátu bylo auto z devadesáti procent kompletní. Ve skutečnosti na něj byl děsivý pohled,“ vzpomíná Greenstein. „Nejspíš jsem za něj zaplatil mnohem víc než za kolik stálo. Ale pořád to bylo o moc méně než na kolik si ho cením.“ Kvůli dostupnosti dílů putovalo auto k renovaci do Kopřivnice, kde strávilo tři a půl roku. Nyní je už více než rok zpět u svého majitele a jezdí asi jednou týdně.Tatra 87, vůz Hanzelky a Zikmunda, vyjížděla z bran v Kopřivnici v letech 1937-1950. V podstatě nahradila starší typ 77, ačkoli se auta vyráběla po dva roky souběžně. Oba stroje navrhoval šéfkonstruktér Tatry Hans Ledwinka. Model 87 měl vzadu uložený vidlicový osmiválec, chlazený vzduchem. Třílitrový motor roztáčel zadní kola silou pouhých 75 koní, přesto dokázal aerodynamický stroj jet přes 150 kilometrů v hodině. Spotřeba 1370 kilogramů těžké limuzíny byla úctyhodných 12,2 litru.

Po druhé světové válce se Tatra soudila s Volkswagenem, jehož Brouk typy 77, 87 a především menší 97 v některých detailech podezřele připomínal. Ferdinand Porsche inspiraci tatrami přiznal a Němci v roce 1961 zaplatili naší automobilce tři miliony marek. Mezitím však výroba Tatry 87 v roce 1950 skončila. Nahradil ji až o tři roky později model 603, dnes také oblíbený veterán.

autoweb.cz

3.8.2010 6:00
Více o tématu: autaautokolaPorscheTatra

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist