vyse-nahrady-pri-dopravni-nehode-skutecna-skoda-a-je-to-opravdu-skoda.jpg

Výše náhrady při dopravní nehodě – skutečná škoda – a je to opravdu škoda?

poradna

Několik poznámek k problematice tzv. skutečné škody v rámci náhrad škody při dopravní nehodě, jejímu obvyklému chápání a dopadům do likvidace pojistných událostí.

Diskuze

19 komentářů

    Levi Strauss

    Mám veterána, na nějž prakticky nelze sehnat náhradní díly a pokud některé ano, tak jsou velmi drahé. Vetšinu ostatních je nutné vyrobit na zakázku, mnohdy ručně. Z jakého hlediska se bude pojišťovna dívat na situaci, kdy dojde při havárii, kterou jsem nezavinil, k poškození veterána?

    jack

    je to opravdu tak? pokud mam fakturu za opravu vozidla z autorizovaneho servisu, tak je proplacena v plne vysi. U likvidace to je neco jineho, ale u normalni nehody sem se s tim jeste nesetkal.

    tom

    jestli to není tím žes měl auto mladší 5 let, tam se namortizuje. Nebo tonebylo z ručení ale z havárky?

    jack

    aha tak to bylo tim, mam ho 3 roky stare.

    tom

    Protoýe se nezohledňuje fakt že před nehodou to bylo řekněme 7 let staré NEBOURANÉ auto a po sebelepší opravě novými díly je to 7 let starý opravený KŘÁP. Což se na ceně při následném prodeji projeví. Zajímalo by mne zda je by bylo možné dokázat že i po opravě novými origo díly je cena vozu menší než před nehodou. Což je realita. Ale asi byla by to asi právní bitva, do které se nikomu nevyplatí jít…

    M

    škoda že se autor také nezmiňuje o tom že poškozený má nárok na náhradu veškeré způsobené škody, včetně časových prostojů, vyřizování škody apod.

    již několikrát jsme toto nárokovali na pojišťovně a vždy bez připomínek zaplatili – časové prostoje při nehodě i po ní, km ujeté při vyřizování oprav apod.

    Do tohoto také spadá snížení ceny vozu z důvodu nehody.

    Pokud auto mělo před nehodou cenu 250kKč a vzhledem k tomu že bylo nabourané tak se cena ojetiny na trhu logicky snížila, na to je také nárok na proplacení…ale už složitější…

    Na druhé straně, pokud si půjčíte z půjčovny náhradní auto po dobu opravy (na což máte také nárok, který pojišťovna proplácí) tak si pojišťovny někdy strhávají nějaké peníze za každý najetý km, s odůvodněním že si tím pádem neopotřebováváte svoje auto, což mají pravdu.

    Mohl by se autor této problematice ještě v nějakém dalším článku pověnovat?

    Lookyn

    plně souhlasim s "Levi Strauss" a "M" 😉

    problematice veteránů jak psal "Levi Strauss" a vlastně všemu co napsal "M" by to chtělo věnovat podle mě další nějakej článek =) nebo aspon nějakej delší komentář od autora tady v diskuzi

    Petr

    Proč se tedy výše pojistky nesnižuje pro každý rok dle klesající ceny auta?

    3 rok je stále jako základ havarijního pojištění použita cena nového auta, i když při výplatě už budou používat amortizovanou.

    Mirko

    Hmm, docela zajímavý argument, stejně jako od M a Levi Strauss. Ten článek byl se vším rychle hotový, skutečné odpovědi na skutečné problémy ale nepřinesl

    SKAJA

    Však pojistka se může každý rok snižovat v závislosti na klesající ceně automobilu. Ale musí si to každý zařídit sám, pojišťovna ti to nebude strkat pod nos, byla by sama proti sobě. Stačí si každý rok nechat "aktualizovat" hodnotu pojištěného vozu a přepočítat výši pojistného 😉

    john

    V celém průběhu vidím tento problém : Nedostatečná ochrana klienta. Pojišťovny se rády zbavují nepříjemných věcí. Pokud by tento stát měl zájem o občana, tak by dokopal pojišťovny, aby se o zákazníky starali ve větší míře. Pro mě by bylo ideální, když si platím povinné i havarijní na vše (all risk), aby mi škodu v plné výši vyplatila moje pojišťovna (ihned) a potom si to vymáhala sama po viníkovi či jeho pojišťovně. Tzn. klidně ať má dva tarify, jeden na amortizované díly a jeden v plné výši. A ať to funguje i na totálku. Klidně bych si raději platil pojištění jako u nového auta pořád dál, ale když mi ho někdo zničí či ukradne, ať mi pojišťovna proplatí nové – v původní ceně. I když má auto po letech např. třetinovou cenu, tak za ty peníze člověk sežene v bazaru leda rezavý nabouraný šrot se stočenými kilometry. Kamarád měl totálku, samozřejmě mu pojišťovna vypočítala směšnou amortizovanou cenu za vrak a ještě mu odečetla zbylé díly, že prej si je má poprodávat po vrakovištích.

    tom

    To by asi nahrávalo pojistným podvodům. Prostě by si člověk pořiplatil za lepší pojistku a pak by si dal záleýez aby tu pixlu pečlivě rozmlátil.

    Mike

    Dám vám všem starou hádanku. 40 mrtvých právníků na dně jezera… co to je? ….. Dobrý začátek.

    Mohu zcela potvrdit co zde pan JUDr. Beran napsal. Z mé vlastní zkušenosti – nechtěl jsem si to nechat líbit a dokonce jsem toto hnal až před soud, kde jsem, hádejte co? Prohrál… Ano, podle soudního znalce i paní soudkyně, tím, že mě Tatra 815 najela do kufru a odhodila na auto co stálo přede mnou – tím mě mé auto vlastně viník nehody "zhodnotil". To že museli auto vytáhnout na stolici (a stím všechny spojené opravy), tím jsem své auto zhodnotil (promiňte, dostal jsem nové plastové nárazníky, nové víko kufru o které jsem nestál). Je zajímavé, že jsem k soudu dotáhl posudky z asi 5 autobazarů, kde potvrdili, že bourané auto po opravě bude mít prodejní cenu asi o 15 – 20 % nižší než nebourané. To paní soudkyně vůbec neakceptovala a zřejmě jsou všichni lidé blbci, že chtějí kupovat především nebouraná auta. Bourané, opravené auto je přeci zhodnocené!!!

    Takže rada podle pana doktora na závěr. Pokud si budete chtít zhodnotit auto, nechte si ho přejet nákladním autem TIR, opravit a budete mít auto jako nové.

    Druhá rada na závěr, pokud budete mít dopravní nehodu, kterou nezaviníte, nebudete mít své havarijní pojištění, pak zcela jistě budete na tom tratit. Tuto ztrátu zmírníte jedině tím, že: a) bolí vás strašně záda a za krkem a nechte se odvést do nemocnice b) od této doby trpíte silnými bolestmi zad a hlavy a máte snížené společenské uplatnění.

    S tímto postupem pak možná vysoudíte jako poškozený ten rozdíl v ceně "zhodnocení" vašeho vozidla. Čin mrzký, ubohý, ale v našem právním systému nezbytný, že pane doktore (budete se mít pak na čem dále přiživovat).

    BoBik

    Dovolím si částečně nesouhlasit jak se samotným článkem, tak i s většinou diskutujících:

    1. Externě pracuji pro jednu firma, jež je pojišťovacím makléřem. Tuto problematiku jsem cca před půlrokem probíral s jedním jejich dlouholetým zaměstnancem – likvidátorem pojistných událostí. Ten mi k tomu sdělil následující: standardně se pojišťovny chovají tak, jak je popsáno v článku. Nicméně měli několik klientů, kteří celou věc dohnali až před Nejvyšší soud, který jim dal za pravdu. Tedy potvrdil, že poškozený nemůže být trestán za nehodu, kterou nezpůsobil napíklad tím, že by musel doplácet za nové díly nebo obíhat vrakoviště a shánět náhradní v ceně, kterou stanoví pojišťovna. Problém je jenom v tom, že pojišťovny se spoléhají na to, že většina lidí si zanadává, ale nakonec to stejně zaplatí ze svého.

    2. Na druhou stranu – pokud někdo jezdí například ve 12 let staré Felicii, dojde k nehodě (z jeho strany nezaviněné) a cena opravy bude řekněme 80tis Kč. To je výrazně více než je aktuální cena auta, takže se to bude likvidovat jako totálka a poškozený dostane řekněme 20tis Kč. Kdby své auto prodal před nehodou někde v bazaru, tak více také nedostane. To by podle vás měl dostat těch 80 tisíc na opravu nebo snad částku odpovídající ceně nového vozidla?

    Nemsíte se mnou souhlasit, ale můj názor je takovýto: má-li někdo auto mladší 6 – 7 let a jezdí bez havarijní pojistky, je to hlupák. Když má štěstí, nic se nestane, tak něco málo ušetří. Pokud se něco stane, tak ať brečí jen nad svou hloupostí.

    Tomáš

    Plně stebou souhlasím. Stačí hav. pojištění a nic takového pak nemusíte řešit.

    Tak

    Sorry, ale proč bych měl platit škodu, kterou mi způsobil někdo jiný a potažmo ještě dopředu formou havarijního pojištění? Jde jen o to, že si tu lidé stále ještě nezvykli domáhat se svých práv. Nejlépe je to vidět podle toho, co nám sedí v parlamentu a že vůbec existuje senát, ačkoliv pro něj hlasovala jen pětina voličů…

    Boris

    Pan právník, ve svém zdůvodnění zapoměl na podstatnou věc, a to že poškozený vůbec nechtěl díl měnit, protože plastový nárazník vydrží několikset let bez změny vlastností a pokud si auta váží a ošetřuje tak je i po 8-mi létech, jako nový.Díky vyčůranosti pojišťoven a špatných zákonů, které nechrání slušné lidi a nahrávají lumpům denně doplácí stovky slušných lidí na nesmyslné překrucování výkladů. Nemluvě o finanční ztátě poškozeného na tom, že od té chvíle již není jeho auto nebourané. Pokud nebude chtít dále přijít o peníze, tak je nucen proti své vůli lhát o stavu auta, protože bude podruhé potrestán za to, že byl nabourán a dostává se na stejnou stranu jako ostatní lumpové, a tam ho nejspíš náš stát chce mít, aby mu kdykoliv mohl říci:"Vážený pane , ruku na srdce podvádíme všichni, v ČR to totiš jinak nejde, tak jsme to totiš zařídili, Víme?!".

    Pokud se opravdu nezačne měnit zákon ve prospěch slušných lidí, tak se z toho slušní nikdy nedostanou a budou stále tlačeni zákony a právními kličkami tlačeni mezi lumpy.

    Hodně pevnývh nervů Vám přeje Boris (čerstvý nabouraný zezadu u přechodu).

    mirek

    Auto se prodává jako celek a tak je také i pojištěno! Nepojištuje se po dílech. To je podstatné. Výměnou např. blatníku, kapoty, dveří atd. po havarii, nemá vozidlo větší cenu ba naopak.Je znehodnocené a při prodeji má menší cenu-bylo nabourané.

    Pokud by poškozený jezdil po vrakovištích atd. vznikají mu další náklady a ztrácí svůj čas za něco, co nezavinil.

    A další věc-amortizace, dle čeho? Je logické, aby např. VW Passat měl ve 180 000 km , 50% amortizaci na díly?! Když najede minimálně dalších 300 000 km.

    Amortizace je jen výmysl pojištoven, nikde v okolních státech se na plechové díly neuplatnuje.

    Ke všemu se zcela jasně a logicky vyjádřila ústav DEKRA

    helman

    Jedná se o jeden názor právníka. Názory soudů i Ústavního soudu jsou jiné. V omezené míře má autor článku pravdu (auto staré 10 let, zrezivělé a výměnou opravdu dojde k zhodnocení). Ve většině případů, když si to nenecháte líbit, tak u soudů vyhrajete.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist