Vyrazit si jen tak na okruh? Ano!

Hromady štěrku a vystrašení chybující řidiči dělají v zimě z ježdění po silnici peklo. Ale kam vyrazit, aby si člověk jízdu autem užil? Tak co třeba na okruh?

Ke štěstí stačí málo. Jediné, co potřebujete, je, aby někdo uspořádal okruhové ježdění v době, kdy na lidi začne dopadat zimní depka a kdy jsou joypady od playstationů opotřebované tak moc, že už ani není poznat, jestli je držíte obráceně. Proto jsem nelenil a v sobotu ráno vstával, abych byl zavčasu na autodromu Sosnová u České Lípy.

Silnice Mělník – Česká Lípa je vyhlášená hlavně mezi motorkáři. Teď je ale sedm ráno, venku je jen lehce nad nulou a testovací Ford Ka drží za svými zády Subaru Impreza WRX STI, které má sice dost výkonu k předjetí, ale jeho šofér si zřejmě všechno nechává na to správné místo – na okruh. A podle zvýšeného výskytu japonských čtyřkolek v oblasti kolem Máchova jezera (ve skutečnosti by se mělo jmenovat Máchův rybník) lze usuzovat jen to jediné – že se bude v Sosnové něco dít.Autoweb teď bude často „u toho,“ máme v plánu pravidelně obrážet závodní okruhy, akce, kurzy, výstavy i srazy a být tak v ještě těsnějším kontaktu s vámi, našimi čtenáři. Tentokrát to byl den s volným ježděním, ideální na to bez stresu a omezení trénovat vlastní schopnosti.

V Sosnové byla pořádná kosa a hlavně mokro. Ocelově šedé mraky se tvářily dost zlověstně a pršet z nich přestalo jen proto, aby mohlo začít sněžit. No, to jsou přeci ale naprosto optimální podmínky na okruh, jako je Sosnová!

A tím spíše jsou to ideální podmínky, když máte k dispozici auto, které má pneumatiky široké 155 mm a výkon 69 koní. Máte co dělat, abyste všechen ten výkon využili. Právě proto byla s Fordem Ka v Sosnové taková zábava, ani jsem nemusel jezdit naplno. Prostě jsem se jen tak vozil po okruhu jako Safety Car. Nebudu ale prozrazovat k  autu všechno, více se dočtete v samostatném testu.Na celé akci byla zajímavá různorodost. Už ráno u brány zevlovalo několik nedočkavců, z nichž jeden přijel ve stříbrném BMW řady 1 (model 130i), čímž mi opět otevřel ještě nezahojenou ránu. No, pak už jsem ho neviděl, protože zbytek dne trávil na okruhu jízdou bokem – jako všichni ostatní, kteří dorazili ve vozech BMW z doby, kdy ještě BMW dělalo auta pro řidiče a ne pro nagelované frikulíny s vydepilovaným podpažím… A samozřejmě pak Imprezy a hlavně Eva. Ty jsou evidentně nejoblíbenějším (a nejhlučnějším) druhem neekologického motorového vozidla.

Zajezdil jsem si a vyrazil k domovu, ale teprve až cestou se mi to v hlavě rozleželo. Na okruhu jezdilo v jednu chvíli snad patnáct, dvacet aut, z nichž některá byla v hodinách, jiná ve smyku a především jela všechna velmi rychle a politicky nekorektně. Přesto jsem neměl dojem, že by mě někdo ohrožoval nebo že bych já ohrožoval někoho. Vešli jsme se tam všichni. Jenže pak jsem vyjel zpátky na silnici a už to začalo!Odbočení bez blinkru, jízda prostředkem silnice šedesátkou (mokré, ale rovné, široké a krásně přehledné silnice), blokování předjíždění (dva páni ve stříbrných octaviích TDI kombi nemohli překousnout, že je chce předjet podčlověk v prťavé bleděmodré krabičce), neplynulá jízda.

To všechno mi připomnělo, že stačí ignorant za volantem, a celé naše snažení o zdokonalování se v řízení je k ničemu. A to pak můžete jezdit na okruhy obden, stejně v provozu narazíte za každou druhou zatáčkou na blba. Proto jezděte na okruh, ať se svezete.

Ehm. Nějak podezřele často na redakčních poradách zaznívá myšlenka okruhového dne pod taktovkou Autowebu. Otázka je, jestli by byl vůbec o Autoweb Day zájem…?

Dalibor Žák

A ještě něco. Kdo z vás tam byl a chtěl by fotku svého auta z galerie v lepším rozlišení, stačí se ozvat do redakce.

20.2.2012 7:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist