Vyjede Porsche 911 Turbo s trojitým přeplňováním?

Další generace ideového potomka 959 dostane podle posledních zpráv třetí turbo, které umožní zvýšit výkon šestiválce o objemu 3,8 l, aniž by utrpěly reakce.

První Turbo bývalo v nabídce Porsche 911 spíš kladivem než šroubovákem. Model 930 měl legendárně špatnou odezvu na plyn a sklony k hrozivé přetáčivosti. Přes přátelštější 964 se však Porsche propracovalo k modelu 993 z roku 1995. S ním dostalo Turbo pohon všech kol a dvojici turbodmychadel zlepšujících odezvu na plyn.

Od té doby nasadilo Porsche 911 chlazení vodou (996) nebo proměnnou geometrii rozváděcích lopatek turbodmychadel (997) a stalo se populárním nástrojem zimních sportovců. Strojem dobré pověsti. Jenže jeho šestiválec o objemu 3,6 litru už vyšplhal k 530 koním a Porsche začalo mít problémy. Nasazení osmiválce nepřipadá v úvahu, výrazné zvětšení spalovacích komor by snížilo účinnost a zvyšování plnicího tlaku zhoršuje odezvu.Podle britského Autocaru vyřeší Němci problémy sekvenčním přeplňováním. Motor povyroste na 3,8 litru a systém přeplňování zůstane příbuzný tomu minulému, jen bude do šesti válců hnát ještě víc vzduchu. Pomalejší reakce velkých turbodmychadel pomůže kompenzovat třetí jednotka, umístěná na výfukovém potrubí blízko ventilů.

Po přidání plynu se malá turbína rychle roztočí a pomůže svým kompresorem motoru posbírat síly, než dosáhnou optimálních otáček velká turba. Podobně funguje nový diesel v BMW M550d, ale také slabší naftové motory z Mnichova (23d, 35d, 40d). Sekvenční přeplňování, zvlášť s trojicí turbodmychadel na plochém motoru, však bude pro Porsche znamenat obrovský problém při návrhu výfukového potrubí.

Kam až díky novému systému přeplňování vyšplhá výkon, se dozvíme ještě letos, 991 Turbo totiž ceká premiéra počátkem příštího roku. Auto by mohlo mít kolem 530 koní. Tolik pohání kola současného modelu Turbo S. Zdroje z Porsche prý slibují lepší spotřebu než má současné Turbo, tedy méně než 11,6 litru na sto.

27.1.2012 4:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist