autoweb.cz > Tříválec BMW oficiálně! Míří do řady 1 a 3
Tříválec BMW oficiálně! Míří do řady 1 a 3
BMW představuje novou generaci pohonných jednotek, které najdeme nejen v nových modelech značky Mini, ale podívají se i pod kapotu BMW řady 1 a BMW řady 3. Brzy je také dostanou ekologické vozy divize Projekt i. Jedná se o řadové tříválce o objemu 1,5 litru a technicky vycházejí z třílitrových řadových šestiválců v BMW 335i a BMW 535d.
Tak vidíte, aspoň jsme se dočkali pokračování řadových šestiválců, i když v trochu polovičatém duchu… Ne, teď vážně. Nové motory jsou tu především proto, aby ukázaly, kam až dokáže BMW zajít ve snižování spotřeby a emisí.
BMW u těchto nových motorů chápe každý válec jako samostatný modul o objemu 500 kubíků, který má vlastní vstřikovač i vlastní management. Výkon těchto „modulů“ se pak prý pohybuje od 40 do 75 koní u benzínu a od 27 do 62 koní u dieselu. Vynásobte si to a máte minimální a maximální výkon různých variant. Ještě vám dlužíme hodnoty točivého momentu – 60 až 80 Nm pro benzín a 75 až 110 Nm pro diesel.Dobře, ulehčíme to – benzínový tříválec 1,5 litru bude mít od 120 koní a 180 Nm, diesel pak od 81 koní a 225 Nm. Mimochodem, pokud jste dávali teď pozor a počítali dobře, už můžeme zjistit, jaký výkon bude mít příští BMW M3 – dostane přeplňovaný šestiválec 3,0 l. Vychází nám to na hezkých 450 koní a 480 Nm.
Obě verze – zážehová i vznětová – mají samozřejmě novou generaci dvoustupňového přeplňování TwinPower Turbo s rychlou reakcí. BMW tento systém vyladilo tak, že má ještě rychlejší reakci než dvě turba v prapůvodním dvojitém přeplňování v modelech 335i a 535d.
Na této „modulární motorové strategii“, jak by se dala tisková zpráva přeložit, budou vznikat budoucí motory BMW. Čistě teoreticky tak může být postaveno cokoli od jednoválce po n-válec. Malé jedno a dvouválcové motory by mohly být použity jako generátory pro elektromobily BMW i3 a BMW i8, ale samozřejmě se počítá i s čtyřválci a ještě stále s řadovými šestiválci, i když s přeplňováním.
Dalibor Žák