Tříválec BMW oficiálně! Míří do řady 1 a 3

Proboha, oni to skutečně udělali! Tříválcový motor na beznín i naftu pro BMW řady 1 a 3 už není jenom aprílový žert. Bude mít bezkonkurenční spotřebu.

BMW představuje novou generaci pohonných jednotek, které najdeme nejen v nových modelech značky Mini, ale podívají se i pod kapotu BMW řady 1BMW řady 3. Brzy je také dostanou ekologické vozy divize Projekt i. Jedná se o řadové tříválce o objemu 1,5 litru a technicky vycházejí z třílitrových řadových šestiválců v BMW 335i a BMW 535d.

Tak vidíte, aspoň jsme se dočkali pokračování řadových šestiválců, i když v trochu polovičatém duchu… Ne, teď vážně. Nové motory jsou tu především proto, aby ukázaly, kam až dokáže BMW zajít ve snižování spotřeby a emisí.

BMW u těchto nových motorů chápe každý válec jako samostatný modul o objemu 500 kubíků, který má vlastní vstřikovač i vlastní management. Výkon těchto „modulů“ se pak prý pohybuje od 40 do 75 koní u benzínu a od 27 do 62 koní u dieselu. Vynásobte si to a máte minimální a maximální výkon různých variant. Ještě vám dlužíme hodnoty točivého momentu – 60 až 80 Nm pro benzín a 75 až 110 Nm pro diesel.Dobře, ulehčíme to – benzínový tříválec 1,5 litru bude mít od 120 koní a 180 Nm, diesel pak od 81 koní a 225 Nm. Mimochodem, pokud jste dávali teď pozor a počítali dobře, už můžeme zjistit, jaký výkon bude mít příští BMW M3 – dostane přeplňovaný šestiválec 3,0 l. Vychází nám to na hezkých 450 koní a 480 Nm.

Obě verze – zážehová i vznětová – mají samozřejmě novou generaci dvoustupňového přeplňování TwinPower Turbo s rychlou reakcí. BMW tento systém vyladilo tak, že má ještě rychlejší reakci než dvě turba v prapůvodním dvojitém přeplňování v modelech 335i a 535d.

Na této „modulární motorové strategii“, jak by se dala tisková zpráva přeložit, budou vznikat budoucí motory BMW. Čistě teoreticky tak může být postaveno cokoli od jednoválce po n-válec. Malé jedno a dvouválcové motory by mohly být použity jako generátory pro elektromobily BMW i3 a BMW i8, ale samozřejmě se počítá i s čtyřválci a ještě stále s řadovými šestiválci, i když s přeplňováním.

Dalibor Žák

14.9.2012 6:15| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist