svetla-pro-denni-sviceni-predni-mlhovky-dalkova-svetla.jpg

Světla pro denní svícení, přední mlhovky, dálková světla

autoškola značky

Pojďme si připomenout základní pravidla pro používání osvětlení vozidla, zejména pak módních diod, mlhovek a podobně.

Diskuze

25 komentářů

    pepe

    A co to svítí některým autům při zatáčení?

    mára

    Denní svícení je blbost, protože lidi pak míň koukaj a nedávaj pozor. A odserou to akorát motorkáři, protože pak nejsou vidět. A jak bylo zmineno, tim, že si sviti dálkovejma sice vadit nemusej, ale sami si tim škodi, protože se tak neda pořadně odhadnout, jak rychle ten kluk jede. A nejhorsi sou dedkove ve favoritech, ktery jedou prostredkem a svitej dalkovejma. Vono to je neprijemny i ve dne

    radys

    Dobrá otázka, i když dnes už to automobilky začínají řešit většinou zvláštní žárovkou \“v mlhovce\“ nebo natáčením potkávacích.

    Andrew

    Podle mě je denní svícení věc dobrá neboť některé barvy prostě splývají v pološeru s pozadím/okolím apod. Navíc při stmívání někteří lidi prostě nedokážou odhadnout kdy mají ty světla zapnout, takže jedou téměř tmou ještě bez světel. Také jsou lidi, kterým není 20 a tak i když dávají pozor, mohou něco přehlédnout. Zejména ve městě je to pro mě vítaná pomůcka, protože tím lze snadno rozpoznat auto jedoucí, zaparkované nebo auto jen stojící při krajnici, které může kdykoliv vyjet. Tam to ale naráží trochu na zmíněnou nepříjemnost, že denní bývají jen přední, to opravdu hloupé. Autor této myšlenky by zasloužil pár facek, protože pak se polovina výhod denního svícení vytrácí. Motorkáři vidět jsou i s normálními světly, pokud jedou jako lidi, problém jsem s tím nikdy neměl. Potíž je spíš v tom, že jich většina jezdí jako hovada, takže by si spíš než dálková světla měli namontovat výstražná světla a sirénu ze sanitek.

    EL

    Pane Berane, jestli se nepletu, tak to, jak mají vypadat světla pro denní svícení je popsáno v některé z doprovodných vyhlášek nebo podobném textu, na který je ze zákona odkazováno.

    Takže to má oporu v zákoně. Nebo se mýlím?

    Wifi

    A proč je problém, že při denním svícení svítí auto jen vepředu ? EHK č. 48 definuje denní světla „Denní svítilnou“ se rozumí svítilna, která směřuje dopředu a která činí vozidlo snáze viditelným za jízdy ve dne.
    Proč by měl svítit i zadek ? Svícení ve dne je určeno údajně pro lepší viditelnost PROTIJEDOUCÍCH aut. Za snížené viditelnosti se denní používat nesmí, za mlhy taky ne. Tak kde je problém ?

    Wifi

    dle mě mlhovka

    Wifi

    jenže zašera (tj. snížené viditelnosti) se muselo svítit i dřív. Ale chápu, než odnaučit některé lidi zlozvyku (=nesvícení), radši potrestáme všehcny (=povinné svícení pořád)

    Nep

    Problém je v tom, že spousta řidičů neumí včas přepnout na potkávací světla a pokračují v jízdě \“na dvě LEDky\“ i za zhoršené viditelnosti. Pak samozřejmě vadí, že při tom koncová světla nesvítí. Ale chyba samotných světel to není.

    Wifi

    souhlasím s tebou. Pokud bychom takové vysvětlení přijali, byl by totiž problém s jakýmkoli světlem včetně mlhovek (používání za dobré viditelnosti, ve dne, v noci), dálkových světel (motorkáři ve dne), potkávacích světel (neseřízená), takže by ve finále se mohlo svítit tak svíčkou či loučí

    Pavelpu

    Ve škodovkách je zatáčecí světlo sice integrované v mlhovce, ale je to oddělená část natočená do zatáčky se zvláštní žárovkou. Jak je to u Mercedesu a třeba Fiatu nevím. Moje Honda má zvláštní světla na vnější straně světlometu, kde zpravidla bývá blinkr.

    Wifi

    takže jsou tam 3 žárovky ? jedna na mlhovku, druhá na denní světla a třetí na přisvicování ? Nebo přisvicuje denní světlo ?

    www

    \“potrestáme\“? to je to taková tortura otočit po nastartování jeden knoflík?

    hanzi

    je to přisvicování do zatáček, které je zabudované vedle mlhových světel 😉

    Tomáš Beran

    Pokud je to mlhovka, tak to dle mého názoru není v souladu s pravidly.

    Tomáš Beran

    Ano, ve vyhlášce 341/2002 Sb., ale ani tam se nerozlišuje na přední nebo zadní.

    řidič

    \“V této souvislosti bych upozornil na to, že se nikde v zákoně neříká, že světla pro denní svícení jsou jen ta přední, …\“

    z českého předpisu to oproti dřívějšku vypadlo, resp. bylo nahrazeno odkazem na předpis EHK 48. A v něm se uvádí v kapitole 6.19 Denní světla jako 1 pár světel umístěných vepředu atd. Takže pokud můžu mj. svítit za den denníma svítilnama jako alternativou obrysovek + potkáveček, stačí tyhle dvě.

    Wifi

    takže když je vše ok, začneme problém např. alkoholu za volantem řešit povinnou instlací alkozámkou pro zabránění startu, pokud systém zjistí alkohol v dechu řidiče před tím, aby se alkohol za volantem trestal formou policejních kontrol ?

    řidič

    podle mě to bude mlhovka. Zpravidla to vidím u aut, která nemají extra denní světla, takže pokud se přisvisuje něco dole, je to mlhovka

    Jakysek

    Pane doktore, mohu znáš Váš názor na výklad §32 odst.1 zákona č.361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách někt. zákonů, ve znění pozdějších předpisů, kde se uvádí: \“Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla NEBO světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu..\“
    Je možné vykládat toto ustanovení tak, že smí být rozsvícena POUZE světla obrysová a potkávací NEBO světla pro denní svícení, NIKOLIV však oboje?
    Ptám se na to z toho důvodu, že kolegu pokutovala Policie ČR za to, že svítil za běžného dne oběma druhy světel, protože jak říkal, při denních světlech nesvítí nic vzadu. Jeho vozidlo od výrobce neumožňuje denní svícení vypnout, prostě svítí od zapnutí klíčku stále.
    Přiznám se, že mi výklad uvedeného zákona ze strany PČR přijde jako účelový a kolega se žádného přestupku nedopustil. Zaplatil 100Kč, takže nejde o peníze, spíš o další druh nesmyslného bu*erování řidičů. Hlavně, že mu policistka s úšklebkem sdělila, že proti \“bločku\“ se stejně už neodvolá. (asi chyběla při probírání mimořádných opravných prostředků) Děkuji za Váš názor. J.

    _

    Pokud mu svítí denní světla a zároveň potkávací + parkovačky, má světla špatně zapojená. Pokud má denní, ty se rozsví sami po startu motoru a zhasnou po vypnutí nebo po zapnutí obrysovek… . Stačí se podívat na nová auta, jak to mají z výroby a je to jasný.

    Radek

    Naprosto souhlasím, jsem jedním z mnoha uživatelů „domontovaných“ denních světel a potkavací mám přeplé na světelný senzor (takže se přepínají sami). Někdy se však stane, že světla musím přepnout manuálně, senzor to prostě špatně vyhodnotí. Já jsem zastance teorie, že je lepší potkávačky zapnout dříve, než později. To mě pak berou všichni čerti, když vidím nějaké řidiče jet za tmy brzo ráno, nebo navečer pouze se zapnutýma denníma světlama. Denní jsou dobré, když jasně svití slunce a já osobně bych třeba nesvítil vůbec…Ale holt to vyžaduje zákon 🙂

    Johny_travnikar

    By mě zajímalo jak je to s denním svícením mlhovými světly se svítivostí nastavenou např. na 50%… Nebo prostě takovou intenzitou jakou mají standardní denní světla – aby neoslňovala…
    Koukal jsem, že to někteří programují, alespoň u Octávek…
    Jestli by to jako denní svícení prošlo a nebo jsou to prostě mlhovky, ačkoliv u toho nesvítí obrysovky, a konec…

    Pacička

    Dobrý den. Mám dotaz. Vlastním Fabia II, r.v.2007. Nemá přední mlhovky a já bych chtěl na přední nárazník namontovat 15 cm kulaté mlhovky, které se před lety montovaly na škodovky, lady a podobně. Jsou černé plastové s mřížkou. Jenže jsem slyšel, že bych mohl mít problémy s Policií a na STK, protože by vyčnívaly před nárazník mimo původní profil vozu. Je to pravda nebo si je můžu tímto způsobem namontovat? Předem děkuji za vaši odpověď.

    Rejšek

    Vážení, mlhovky jsou v této zemi to největší zlo, které kdo vy myslel. Způsob užití nikdo neřeší, Zadní mlhovku každej jouda zapíná preventivně při každým oparu a potom s ní jezdí zbytek týdne. Přitom je dohlednost v pohodě jeden kilometr a oni svítí mlhovkama.. Dobří jsou i borci, co si ji zapnou na dálnici, pak letí v levým pruhu za deště 150 km/h , to snad proto, že když je dojede ještě větší blbec, aby do nich zezadu v tom vodním oparu nenarazil. Kam nevidím tam nejedu, stávalo vždy ve vyhlášce. Užívání přední mlhovky za deště bylo vždycky zakázané, odraz světel od mokré vozovky oslňoval. Možná se něco za ty roky ve fyzice změnilo a už to asi neoslňuje. Při snězení je to obdobné. Lidi se jak blbci díky ,,chytrým,, předpisům navzájem oslňují a bere se to za pokrok a bezpečnost. Nadužívání světel nikdo neřeší. Co třeba zahraniční přístup. Když máš je špatná viditelnost a máš zapnutou mlhovku, ta pojedeš max. 50km/h. Jeden krásnej případ českého přístupu. Do rádia volal řidič, jestli by nemohli jidi ty mlhovky v koloně před Barrandovským mostem vypnout když stojí a kolona se nehýbe. Druhý řidič mu prostřednictvím rádia odpověděl, že si nenechá dát kvůli němu pokutu. To je materiál, co???

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist