Světla pro denní svícení, přední mlhovky, dálková světla

Pojďme si připomenout základní pravidla pro používání osvětlení vozidla, zejména pak módních diod, mlhovek a podobně.

Protože se v reakci na můj poslední blog rozvinula diskuse i ohledně používání předních mlhových světel, světel pro denní svícení a dálkových nebo potkávacích světel, neuškodí si připomenout pravidla jejich používání.

1) Obecné pravidlo – svícení

Ačkoliv je to dost známá věc, jen krátce úvodem připomenu, že v ČR platí povinnost svítit za jízdy po celou dobu, a to buď:

– obrysovými a potkávacími světly nebo
– světly pro denní svícení.

V této souvislosti bych upozornil na to, že se nikde v zákoně neříká, že světla pro denní svícení jsou jen ta přední, jakkoliv přesně tak to funguje, když naopak obrysová a potkávací jsou samozřejmě přední i zadní. Vozidla, která mají instalovaná světla pro denní svícení, tak svítí jimi pouze vpředu, jakkoliv zákon v tomto ohledu neříká, že by to mělo stačit. Fakticky to tak ale funguje.

DOPORUČUJEME: Mlhovkáři zaviní ročně 300 000 nehod!

Samotným použitím předních mlhových světel nelze nahradit povinnost svítit obrysovými a potkávacími nebo světly pro denní svícení. Stejně tak požadavkům zákona nevyhovuje kombinace obrysová + přední mlhová světla.2) Snížená viditelnost

Za snížené viditelnosti je nutné svítit obrysovými a potkávacími světly nebo dálkovými světly (za podmínek dále stanovených).

Není akceptovatelná varianta svícení světly pro denní svícení nebo různé kombinace světel pro denní svícení, mlhových světel a obrysových světel.

3) Dálková světla

Dálkovými světly lze svítit kdykoliv s výjimkou případů, kdy:

– vozovka je dostatečně a souvisle osvětlena nebo
– by mohl být oslněn řidič protijedoucího vozidla nebo
– by mohl být oslněn řidič vozidla jedoucího před ním
– nebo jiný účastník provozu na pozemních komunikacích, strojvedoucí vlaku, řidič jiného drážního vozidla nebo řidič plavidla.

Pro zajímavost, první pravidlo vylučuje např. použití dálkových světel ve dne, resp. v době, kdy není snížená viditelnost. Pokud někdo používá přes den dálková světla, aby byl lépe vidět mezi auty, která používají potkávací světla (např. někteří řidiči motorek), pak takové použití není v souladu s pravidly, a to i když tím nikoho neoslňuje.4) Přední světla do mlhy

Přední světla do mlhy lze použít pouze za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Oproti zadním světlům do mlhy to není povinnost je použít, což souvisí i  s tím, že ne všechna vozidla jsou předními světly do mlhy vybavena.

Jak jsem psal výše, mimo mlhy, sněžení nebo hustého deště by přední mlhová světla řidiči neměli používat, jakkoliv upozorním na to, že častá kritika mlhovkářů, kteří předními svítí za deště, nemá vždy oporu v  zákoně, protože pokud je déšť hustý, svítit mohou (nicméně to neobhajuji).

Sankce:
Za všechna shora uvedená porušení pravidel hrozí pokuta na místě do 2000 korun a je to vždy bez bodů.

7.3.2013 2:30| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist