SPECIÁL: Steve McQueen a jeho auta

Steve McQueen by dnes oslavil 83. narozeniny. Nebyl to ale jen naprosto "cool" herec. Byl to i závodník, kaskadér a samozřejmě i fanoušek do rychlých aut.

Přezdívka King of Cool k McQueenovi rozhodně sedí. Kdo ví, čeho všeho bychom se od tohoto bouřliváka ještě dočkali, kdyby v pouhých padesáti letech nepodlehl plicnímu a jaternímu nádoru… Dnes by Steve McQueen oslavil 83. narozeniny, tak se pojďme podívat ani ne tak na jeho velmi bohatou filmovou kariéru, jako spíše na auta a všechno kolem nich.

K autům se vlastně Steve McQueen dostal ještě před kariérou herce. Ostatně, byly to závody dragsterů, ve kterých byl docela úspěšný, které mu pomáhaly vydělávat na školu herectví, do které v 50. letech chodil. Prý ho v ní udrželo to, že tam měli „velmi dobré kafe zadarmo“. Filmovou kariéru ale rozebírat nebudeme, ačkoli snímky Bullitt nebo Le Mans s auty souvisí víc než dost. Pojďme se podívat na jeho počínání za volantem (a za řídítky motocyklů).Steve McQueen holdoval jak autům, tak i motocyklům a především pak těm terénním. Závodil třeba na slavné rally Baja 1000, ale také na mnoha dalších. Vedl si tak dobře, že byl v roce 1978 uveden do Motocyklové síně slávy off-roadových závodníků. McQueen byl i sběratelem a v době své smrti měl sbírku s více než stovkou motocyklů, jejíž hodnota byla v milionech dolarů.

Ačkoli byl vyhledáván i filmaři, protože s motorkou v terénu uměl skutečně hodně, zajímavé je, že ve filmu Velký útěk, kde se pokouší skočit s motorkou přes hranici, to není McQueen, ale jiný kaskadér. Steve McQueen se nenechával zastupovat, ale zde mu tento kaskadérský kousek zakazoval kontrakt s pojišťovnou. Musel proto, i proti své vůli, být nahrazen dublérem.

Steve McQueen závodil nejen v dragsterech, ale i na profesionální okruhové scéně. Například v roce 1970 startoval v závodě 12h v Sebringu s Porsche 908 a závod v kategorii do tří litrů vyhrál. Celkové vítězství mu s vozem Ferrari 512S (kategorie do pěti litrů) sebral tým s Mariem Andrettim o pouhých 23 sekund. Když vezmeme v úvahu, že McQueen řídil s dlahou na noze (zranil se při nehodě na motocyklu) a že se nestřídal se dvěma závodníky, ale jen s jedním, je to docela výkon.

McQueen chtěl zkusit i závod v Le Mans v roce 1970, kdy se natáčel film, ale nakonec jen obkroužil několik kvalifikačních a tréninkových kol s upraveným Porsche 908 a natočil záběry jízdní, které byly později použity pro film. V samotném závodě pak startovaly s tímto speciálním kamerovým vozem piloti Porsche. Museli často do boxů měnit v kamerách na autě film, celkem najeli 282 kol a skončili na neklasifikovaném 9. místě celkově a druhém místě ve své třídě.Samotné natáčení ikonického snímku probíhalo po skončení závodu, kdy byla ještě trať, jinak částečně vedoucí po veřejné silnici, uzavřena. Zajímavé je, že Ferrari nechtělo poskytnout pro natáčení vlastní vozy, protože prý ve filmu nezvítězí. A tak si je produkce musela sehnat a postavit sama. Natáčení bylo velmi nebezpečné a v jedné nehodě, kterou pak můžete vidět ve filmu, závodník David Piper přišel o část nohy.

Ikonickým snímkem je rovněž akční drama Bullitt, u nás známé jako Bullittův případ. Ostatně, slavnou honičku mezi Fordem Mustang a Dodgem Charger si můžete pustit na přiloženém videu. Prakticky všechny záběry řídí McQueen sám a podílel se i na jedné podstatné věci. Pro účely natáčení navrhl a postavil do upraveného Mustanga skořepinovou sedačku. Tu si následně nechal patentovat, takže Steve McQueen nebyl jen herec, závodník a borec, ale také vynálezce.


Anatomická sedačka, kterou si nechal patentovat Steve McQueen

Protože se věnoval i závodům dragsterů, rovněž i zde navrhl několik technických inovací. V roce 1977 si vyvinul třeba vlastní mechanický systém „launch-control“. V převodovce se souběžně zařadí jednička a zpátečka a zároveň to dovolí pilotovi vytočit motor do potřebných otáček. Nemusí stát na brzdě a nehrozí, že se auto rozjede nechtěně dopředu nebo dozadu. Zároveň je rychlost „zapřená“, takže převodový mechanismus nedostane takovou „ránu“ po rozjezdu. Pak stačilo jen povolit tlačítko a auto se rychle rozjelo.A teď se pojďme podívat na některá výjimečná auta, která Steve McQueen vlastnil.

Porsche 356 Speedster


Malé Porsche nesloužilo jen k výletům, ale také k závodům. McQueen s ním startoval v různých asfaltových soutěžích.

Porsche 908


Toto je speciální upravené auto, které používal štáb pro natáčení záběrů pro film Le Mans přímo ve slavném závodě. To víte, digitální „goupróčka“ tehdy ještě nebyla, tak se jelo na velké kamery s filmovou páskou skryté ve speciální kapotáži.

Porsche 917


McQueen vlastnil i originál tohoto závodního Porsche, které poskytla k natáčení automobilka.

Ferrari 512S


Závodní Ferrari není originální, ale replika postavená podle skutečné předlohy.

Ferrari 250 Lusso Berlinetta


Stylové kupé, které McQueen dostal od své první manželky, má dnes mimořádnou hodnotu. Ostatně, bylo před časem vydraženo za více než dva miliony dolarů.

Jaguar D-Type


Automobil na titulní fotce používal Steve McQueen prakticky na denní dojíždění, ale také jako „image maker“, rád se v něm ukazoval.

Zvláštní je, že Ford Mustang GT390 z filmu Bullitt nikdy McQueenovi nepatřil, pouze ho pro potřeby natáčení pomáhal upravit (včetně již zmíněné sedačky). Jedno auto bylo při natáčení zničeno a sešrotováno, druhé prý odmítal jeho vlastník prodat.

24.3.2013 8:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist