Škoda Yeti (od 2009)

První mladoboleslavské SUV se nabízí jak s pohonem jedné nápravy, tak s pohonem všech kol. Na trhu ojetin je oblíbené, i když jeho cena není zrovna lidová.

RADOSTI
Široká síť značkových servisů, prostor pro posádku, cestovní komfort, pomalejší pokles hodnoty vozu, líbivý design.

STAROSTI
Mnoho ojetin jen s pohonem přední nápravy, u agregátů 1.2 a 1.4 TSI rychle roste spotřeba při svižnější jízdě, nezřídka vyšší ceny ojetin.

První české SUV bylo motoristy velice očekávané. Mladoboleslavská automobilka totiž řidiče nejprve navnadila dvojicí zdařilých konceptů, jež veřejnosti padly do oka. Sériovou podobu automobilu ale odhalil až jarní ženevský autosalon v roce 2009.

Model Škoda Yeti dostal pohon předních kol, ale také kol pohon obou náprav, který je řešen spojkou Haldex 4. generace. Při pořizování ojetiny ale pozor, řada nabízených vozů jsou totiž jen předokolky. Kdo pořídí čtyřkolku, měl by k ní přistupovat jako k SUV. Nakonec nejde o off-road a tak po vozidlu nemůžete vyžadovat výkony hodné statného kamzíka.Avšak kdo bude k automobilu přistupovat s rozumem, zklamání se nemusí bát. To nehrozí ani z nabídky prostoru pro posádku. Dostatek místa najdou i cestující na zadních sedadlech, navíc potěší pohodlné sedačky.


Zavazadelník vozu disponuje prostorem o objemu 416 litrů, což je pro většinu motoristů zcela vyhovující. Samozřejmě jej lze zvětšit sklopením zadních sedadel. Víko zavazadelníku se otevírá směrem nahoru a tak při nakládce nepřekáží. Vyšší nákladová hrana by u vozu této kategorie neměla nikoho překvapit.

Pod kapotu automobilu se postupně nastěhovaly tři zážehové a čtyři vznětové pohonné jednotky. Pro vůz třídy SUV se zdá být jako ideální volba turbodiesel, Yeti dostal opravdu dobrý vznětový agregát ale až v roce 2010. Tedy alespoň zatím s jednotkou 1.6 TDI o výkonu 77 kW nejsou žádné závažné potíže. Od počátku výroby se automobil nabízel s turbodieselem 2.0 TDI. Tento šestnáctiventilový motor zde najdete o výkonech 81, 103 a 125 kW.

Čtěte také: Časté chyby majitelů dieselů – jak si ničí motory?

Od uvedení prvního 2.0 TDI uteklo už hodně vody a koncern Volkswagen na pohonné jednotce citelně zapracoval, přesto stále není bezproblémová a při vyšším kilometrovém nájezdu se může potýkat s nejrůznějšími problémy. Patří sem třeba potíže s mazáním či rozvody nebo vstřikovači. Stejně jako u jiných dieselů i zde existuje zvýšené riziko potíží s filtrem pevných částic nebo čidlem výfukových plynů.Problémy s rozvody se ale nevyhýbají ani zážehovým přeplňovaným motorům TSI. Osmnáctistovka na ně zdaleka netrpí tolik jako menší 1.2 TSI a 1.4 TSI. Zajímavé je, že výrobce neudělal žádnou svolávací akci. Podle našich informací dokonce značkové servisy mohou přistoupit k bezplatné opravě, jen pokud si ji majitel vozu výslovně vyžádá. Pokud to neudělá, jde oprava na jeho účet.


Dvanáctistovka navíc nemusí při větším vytížení vozu ve všech jízdních režimech výkonově dostačovat. Potíže mohou nastat také s převodovkou DSG a to vlivem opotřebení. To se týká vozidel s přibližně 130 000 a více ujetými kilometry. Objevují se také další závady. „Známé jsou vůle na silentblocích spodních ramen přední nápravy,“ upozorňuje Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO. Podle jeho slov se někdy objevují vůle i na zavěšení zadní nápravy.

DOPORUČUJEME: Naučte se poznat, kolik má auto opravdu najeto kilometrůU vozů se střešním oknem se nezřídka můžete setkat se zatékáním vody do interiéru. Před koupí proto doporučujeme projet myčkou a automobil takto prověřit. Stejně tak nepodceňte kontrolu podvozku, který mohl předchozí majitel poškodit neopatrnou jízdou mimo zpevněné komunikace.


„Výjimkou není nadměrně opotřebená spojka, ta u modelu Yeti totiž nepatří k nejodolnějším,“ pokračuje zástupce AAA AUTO. Totéž platí i pro dvouhmotový setrvačník, jehož opotřebení prozradí typický klapot zespodu motoru, který po sešlápnutí pedálu spojky zcela utichne nebo změní zvuk.


Ve zpětném zrcátku
2009 –na jarním ženevském autosalonu představeno SUV Škoda Yeti, následně uvedeno do prodeje se zážehovými motory 1.2 TSI/77 kW, 1.4 TSI/90 kW, 1.8 TSI/118 kW a turbodiesely 2.0 TDI/81 kW, 2.0 TDI/103 kW a 2.0 TDI/125 kW.
2010 – nabídku rozšiřuje nový turbodiesel 1.6 TDI/77 kW.

Škoda Yeti I fotogalerie – vše co potřebujete vidět

škoda Yeti I 1 fotogalerie

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel model Yeti v roce 2009. Podle nového hodnocení získal celkově 5 hvězdiček z 5 možných.
Za ochranu posádky při nárazu dostal 92%.
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 78%.
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 46%.
Za přítomnost bezpečnostních asistentů si připsal 71%.

Milan Jirouš

29.7.2012 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist