Škoda Octavia 2.0 TDI PD DSG

Facelift nové Octavie. Pomohl jí, nebo uškodil? A co nové motory, jsou dobré? A budou se vůbec prodávat?
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Nová Octavia! No dobře, ne tak úplně nová, je to jenom facelift, ale kdykoli na ni mezi lidmi přijde řeč, budou o ní mluvit jako o „té nové“. Poprvé jsme jí měli možnost spatřit na pařížském autosalonu vloni na podzim a už tam vzbudila dost rozporuplné reakce.

Od té doby vždycky když na faceliftovanou Octavii přijde řeš, pečlivě počítám lidi kterým se líbí a kterým se nelíbí. Už mám docela slušný vzorek a zatím v poměru 2:1 převažují negativní reakce (je mi líto, boleslavští). Bohužel jsem nucen konstatovat, že se řadím k těm, kteří změnu přídě považují za nešťastnou. Nové světlomety jsou příliš velké a svým protaženým tvarem dávají jinak konzervativnímu autu zvláštní, až trochu asijský vzhled. No vážně, když jsem v Paříži novou Octavii spatřil poprvé, můj mozek si nějakou tu vteřinu vážně pohrával s myšlenkou, že jde o nějakou kopii z Číny. Stánek Brilliance byl nakonec hned vedle… Naštěstí příď není to jediné, co automobilka změnila.Technika

Výčet změn na karoserii už jste si na autowebu mohli přečíst několikrát, takže jen telegraficky: nová čelní maska, nové světlomety, nové odrazky v zadním nárazníku, několik nových laků, mírně předělaný interiér a nový motor. Konečně.

Až dosud trpěla Octavia syndromem odstrkovaného dítěte – v rámci koncernu na ní zbyly jen zastaralé motory a pak několik sice moderních, ale ty se k ní zase tak úplně nehodily. Vybrat mezi nimi ideální pohonnou jednotku bylo prakticky nemožné. Teď ale Škodovka konečně nabízí motor 1.4 TSI, benzínový čtyřválec s turbodmychadlem, který dává slušný výkon 122 koní a když jedete piánko, dokáže být přijatelně úsporný.

Ten ovšem v testu nemáme a nutno říct, že i když se mi osobně v Octavii velmi líbil a bez zaváhání ho doporučím každému, kdo o téhle škodovce uvažuje, jeho masovější rozšíření bohužel nelze čekat. Zákazníci mají totiž velkou setrvačnost a Octavie se minimálně ještě pár let budou prodávat převážně „v naftě“. Oblíbenost dieselových motorů mezi majiteli Octavií je sice v mnohých případech irelevantní, ale zato je bez diskuzí velmi vysoká.

I když nastává doba, kdy se dieselové motory začínají vyplácet až v momentě, kdy s autem ujedete opravdu pořádnou porci kilometrů, mnozí TDIčkáři prostě o benzínu vůbec nebudou uvažovat. A přestože škodovka už do Superba nabízí moderní naftový motor systému Common-Rail, do Octavií si ho zatím koupit nemůžete (s výjimkou „sportovního dieselu“ RS).

Dvoulitr pod kapotou testovacího vozu se tedy ozýval typickým klapotem systému čerpadlo-tryska a přední kola poháněl přes dvojspojkovou převodovku DSG.Na silnici

Ačkoli se to z předchozího textu nemusí zdát, Octavii považuji za velmi povedené auto. Design mi sice může připadat nudný (před faceliftem) nebo nepovedený (po něm), ale hodnocení vzhledu se liší člověk od člověka, takže ho nelze brát jako objektivní měřítko.

Faktem zůstává, že Octavia je kvalitně postavené, velmi praktické a navýsost použitelné auto. Pokud pod tlakem módních vln nezvolíte příliš velká kola s příliš nízkoprofilovými pneumatikami, jízdní komfort bude srovnatelný s nejlepšími vozy ve třídě, celé auto působí solidním, dotaženým dojmem a když se vám náhodou zachce trochu šlápnout na plyn, podvozek vám nepodkopne nohy – do zatáček se auto sice trochu nakloní, ale podvozek má spoustu přilnavosti, přičemž po překročení jejího limitu přechází do snadno rozeznatelné nedotáčivosti.

Motor na volnoběh opravdu nepřeslechnete, ale nelze mu upřít vysokou efektivitu. Má 140 koní a 320 Nm točivého momentu, takže při jízdě nikdy nechybí hybná síla, přitom ale dokáže jet za méně než osm litrů nafty. Navíc při vyšších rychlostech dobře zafunguje odhlučnění motorového prostoru, takže na okresce ani na dálnici o motoru vlastně ani nevíte – s výjimkou razantnější akcelerace.

Volkswagen už sice do některých svých vozů montuje novou generaci převodovky DSG se sedmi rychlostními stupni, Octavia se ale prozatím musí spokojit se starším šestikvaltem. I tak jde ovšem o velmi podařenou převodovku, která řadí bleskově, ve většině případů hladce a snižuje spotřebu i emise. Snad jen občas podrží motor ve vyšších otáčkách déle, než by bylo nutné, ale pak stačí přepnout do manuálního režimu a řadit podle sebe. Bohužel k tomu nebudete moci použít pádla pod volantem, ale jedině volič převodovky, vykloněný do správné polohy.Prostor a výbava

Pokud chcete od Škodovky to nejlepší, musíte sáhnout po výbavě s historizujícím názvem Laurin&Klement. Najdete v ní exkluzivní doplňky, jako chromované a osvětlené kliky ve dveřích, kožená sedadla s vyhříváním, speciální litá kola, ozdobnou koncovku výfuku, mlhovky s funkcí přisvěcování do zatáček, parkovací asistent a tak dále.

Samozřejmě je třeba připomenout nový navigační a zábavní systém s pevným diskem a moderní grafikou, který vystřídal zoufale zastaralé obrazovky předchozích verzí. Bohužel po nich zdědil jednu velmi nepříjemnou vlastnost: je o něj velký zájem mezi vykradači aut a nejedno novinářské auto už ráno na kolegy čekalo s vymláceným oknem a vybrakovaným vnitřkem.

Nedá se popřít, že interiér „Laurinky“ vypadá opravdu luxusně a dotaženě. Nemusíte se rozčilovat pohledem na levné a dílensky nedotažené plastové díly a pokud byste náhodou začli zapomínat, logo Laurin&Klement vás jemně upozorní, že jste si pořídili „top verzi“. Ve všech verzích faceliftované Octavie přibyl nový volant, který známe už ze Superbu a který si také mnoho přátel nenadělal. V reálu sice lesklá lišta na jeho středu nevypadá tak hrozně, jako na fotkách, ale pořád to není žádný vrchol vkusné elegance.

S prostorem vpředu na tom Octavia nikdy nebyla špatně, na zadních sedačkách už je to poněkud horší. Co se dá dělat, i přez své rozměry se musí spokojit s poněkud kratším rozvorem, než je u takhle dlouhých aut zvykem, příbuznost s menším Golfem v tomto ohledu nezapře.Verdikt

Vynášet verdikt nad Škodou Octavia je v našich končinách velmi nevděčný úkol, který ze všeho nejvíc připomíná naprosto zbytečnou námahu. Mohu říct, že je to technicky velmi povedené auto a nový benzínový motor mu opravdu sluší, ale spousta lidí stejně mávne rukou a nikdy si ho nekoupí prostě proto, „že je to škodovka“.

Mohu napsat, že naftové motory Pumpe-Düse už jsou za limitem a chce to common-raily, že nová maska mi přijde nešťastná a nevkusná, ale spousta lidí stejně mávne rukou, že tomu nerozumím a že Octavia je přece nejlepší a „vnaftě“ tuplem.

Ať si uděláte jakýkoli názor, najde se početná skupina lidí, kteří s vámi budou souhlasit, stejně jako spousta zarytých odpůrců. Důležité je, že se Octavii na západě už nesmějí. Stále stoupající exportní prodeje jsou důkazem, že jde o skutečně povedené auto. Jen jedna věc mi leží v hlavě. Dobře vybavená Octavia přijde ještě stále v Německu o několik desítek tisíc levněji, než v Čechách… Jsme opravdu tak hloupí, že nebudeme protestovat a že jí i přesto dál budeme kupovat „doma“?

Honza Koubek

2.3.2009 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist