Seat Ateca na českém trhu: První dojmy

Seat uvedl oficiálně na český trh model Ateca, moderní SUV s nespornými kvalitami pro jízdu v terénu, které svůj život prožije ale spíše ve městech.

Víme, na vlastní kůži jsme to právě dnes vyzkoušeli, že nový Seat Ateca je schopný v lehkém terénu, díky tuzemské prezentaci situované do ještě nedávno nepřístupných brdských lesů a jízdě šotolinou, kamením, s výjezdy na prudké rampy po radarech či sjezdech z lomených kopců, si můžeme být jisti, že tohle všechno Ateca zvládne. Bez ohledu na to, že do terénu s ní asi, až na pár výjimek, nikdy nikdo nepojede. Nicméně trh je moderním SUV nakloněn a Seat má v Atece odpověď na otázku, jaké auto si pořídit. Třeba i s ohledem na požadavek „chci koncern, ale nechci Kodiaq.“

Vzhled je jistě subjektivní záležitostí, ale za mne osobně můžu prohlásit, že španělský sourozenec (ať už se vyrábí kdekoli, prosím nechytat za slovo) se mi líbí vizuálně víc než jeho mladoboleslavský bratr. Narážku na to, že sice jezdíme v terénu, ale že se tam auto asi nikdy nepodívá, doplním o úryvek z oficiální tiskové zprávy Seatu, kde se hned v úvodu říká, že nový Seat Ateca je „dokonalý vůz pro každodenní městský život.“ Plus něco o lifestylu, elegantním designu, aktivním životě, ale nic o offroadu – což je škoda, že toto téma bylo opomenuto, protože v lehčím terénu auto opravdu ukázalo, že nezaváhá. Jsou tady asistent pro sjíždění kopců, silné motory, pohon všech kol, hlavním životním teritoriem auta však budou město a dálnice.

„Nový model Ateca je hlavní součástí nové strategie naší značky, zaměřené na dosažení trvale udržitelné dlouhodobé ziskovosti. Seat bude díky tomuto SUV ve své produktové řadě pokračovat v aktuálním růstu a velmi úspěšném vylepšování image své značky,“ říká Luca de Meo, předseda představenstva společnosti Seat, S.A. „Ateca je také začátkem největší produktové ofenzivy v historii společnosti SEAT. Segment SUV je nejrychleji rostoucím segmentem a Ateca symbolizuje velký krok vpřed, v jehož rámci se stane třetím pilířem společnosti po boku modelových řad Ibiza a Leon.“

My víme, že Ateca je prostředním zástupcem z trilogie SUV, kterou Seat chystá, příští rok by měl dorazit menší přírůstek a v blízké budoucnosti naopak „nadstavba“ pro Atecu, to jen tak na okraj, v návaznosti na vyjádření předsedy představenstva. Zajímá vás, co to Ateca je, tedy co znamená? V souladu s tradicí značky Seat má název svůj původ ve španělském zeměpisu, jde o jméno vesnice, která leží západně od Zaragozy ve vnitrozemí Pyrenejského poloostrova. Od geografie ale zpátky k autu, ještě jednou ke vzhledu, nebo spíše k jeho vnějším znakům – čímž myslím přední světlomety LED, s charakteristickým světelným designem, které jsou „na přání dodávané s atraktivní barvou světla a vynikajícím světelným výkonem.“

LEDky jsou nejenom v předních lampách, máme zde tzv. uvítací osvětlení – jakmile uživatel odemkne dveře, osvětlí diody LED ve vnějších zpětných zrcátkách prostor na zemi v blízkosti prahů dveří a promítají na povrch název Ateca a siluetu vozu. Kola dělají auto a na Atece mohou být až do průměru devatenácti palců, šmrncovní jsou i zpětná zrcátka na ramenní části dveří. Čímž končíme s popisem vnějšího vzhledu, mrkněte raději na obrázky, budou určitě lepší než popis.

Popsat ale nutně chci jízdu v novém Seatu Ateca, byť paradoxně kromě zmiňovaného terénu nedošlo na delší projížďku po klasické silnici, ta zůstává zatím velkou neznámou a příslibem pátrání do klasického redakčního testu. V terénu je cítit pevnější a tužší nastavení podvozku, pracovat v marketingovém oddělení automobilky, začnu mluvit o sportovnosti, nicméně projev nepůsobí nepatřičně, nekomfortně. Auto se spíše nenaklání a pevně drží v pozici, než že by bylo nepříjemně prkenné. Je velké, ale ne nepohyblivé a hromotlucké, což při kličkování mezi stromy v lese mohu potvrdit. Motor, v mém případě 2.0 TDI s výkonem 150 koní, je dost silný na to, aby v rámci daného prostředí kdykoli zrychlil s patřičnou razancí či vyšplhal na zvolený kopeček.

Kompletní přehled motorů v tabulce:

 

1.0 TSI

1.4 TSI

1.4 TSI DSG

1.4 TSI 4Drive

1.4 TSI 4Drive DSG

kW/k

85/115

110/150

110/150

110/150

110/150

N.m při min-1

200 při 2000-3500

250 při 1500-3500

250 při 1500-3500

250 při 1500-3500

250 při 1500-3500

Max. rychlost v km/h

183

201

198

192

189

0-100 km/h v s

11,0

8,5

8,6

9,0

8,9

Emise CO2 v g/km

119

124

125

143

141

 * Předběžné hodnoty 

 

1.6 TDI

2.0 TDI 4Drive

2.0 TDI 4Drive DSG

kW/k

85/115

110/150

140/190

N.m při min-1

250 při 1500-3250

340 při 1750-3000

400 při 1750-3250

Max. rychlost v km/h

184

196

212

0-100 km/h v s

11,5

9,0

7,5

Emise CO2 v g/km

111

129

131

Řízení je příjemné, tuhé, pevné, při řazení se mi stalo, že rychlost vyskočila, ale bylo to jednou a při opravdu svižné změně kvaltu, tak to beru jako vzájemnou neshodu člověka a stroje a ne záminku ke kritice. Kritizovat nebudu ani kabinu auta, když se myšlenkově pustím volantu a rozhlédnu kolem sebe, i přes moderní přístup k věci je zde všechno designově čisté, nekomplikované tak, jak to mám u Seatu rád, navíc s velmi dobrými materiály, které – a nemohu hodnotit u méně vybavených specifikací – jsou na hony vzdálené zjevným imitacím např. karbonu, v autech značky v nedávní minulosti.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Z auta je dobře vidět, výhled bych přirovnal k nahlížení z okna, opravdu dobrý, sedí se relativně vysoko, ale sedačky lze hodně snížit, což jsem udělal. Přístrojová deska má horizontální uspořádání se zaměřením na řidiče. Ovládací prvky jsou seskupeny blízko u sebe, ukazatele, jako je displej informačního a zábavního systému jsou snadno čitelné a co je v rámci kabiny nepřehlédnutelné, to je krátká řadící páka. Vypadá dobře, machrovsky, ale decentně zároveň, opravdu vkusný prvek, palec nahoru.

Interiér a prostor optikou čísel, Ateca s vnější délkou 4,36 metru nabízí výtečné, podle značky „nejlepší využití prostoru ve svém segmentu,“ dokladem je objem zavazadlového prostoru 510 litrů ve standardním uspořádání nebo 485 litrů ve verzích 4Drive. K mání je dvojitá podlaha zavazadlového prostoru a sklopná zadní sedadla lze ovládat ze zavazadlového prostoru.

Technika a výbava? Tak třeba Seat Drive Profile umožňuje přizpůsobit nastavení modelu Ateca aktuální jízdní situaci, stavu vozovky a osobním preferencím. Tlačítko voliče jízdních režimů na středové konzole nabízí režimy Normal, Sport, Eco a Individual. Modely Ateca s pohonem 4Drive disponují navíc režimy Snow a Offroad, jakož i funkcí asistenta pro sjíždění strmých svahů HDC (Hill Descent Control). Nabídka asistenčních systémů zahrnuje asistent pro jízdu v dopravní koloně, asistent pro jízdu v jízdním pruhu Lane Assist a adaptivní tempomat ACC (s funkcí Front Assist). Součástí systému Front Assist je funkce nouzového brzdění City s ochranou chodců, je zde rozpoznávání dopravních značek, sledování mrtvého úhlu, upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran při couvání.

Na co jsme byli upozorněni, to je kamerový systém, pro popis „sáhnu“ do oficiální zprávy, která říká, to, že jde o „prostorový kamerový systém: Čtyři kamery v masce chladiče, zadním nárazníku a krytech obou vnějších zpětných zrcátek pokrývají kompletní oblast kolem vozu Ateca. Obraz z ptačí perspektivy je zobrazován na displeji a výrazně usnadňuje řidiči manévrování v těsných prostorech. Jeden ze čtyř režimů zobrazování ukazuje přední nebo všechna čtyři kola s liniemi, které naznačují vzdálenost kol od obrubníku. Tím jsou hodnotná kola z lehké slitiny chráněna před poškozením.“ To, že funguje, bylo doloženo jízdou v autě, které mělo zalepené všechy okenní výhledy a jezdilo se mezi kuželkami jen podle kamery.

Dál Ateca spoléhá na parkovací asistent 3.0, asistent pro stav nouze, asistent dálkových světlometů. A řadu systémů z oblasti konektivity a zábavy. Seat Ateca může mít pohon všech kol 4Drive (automobilka použila nově vyvinutou, hydraulicky ovládanou a elektronicky řízenou vícelamelovou mezinápravovou spojku Haldex páté generace) a několik úrovní výbavy a pod „několik“ si představte dvě. Výchozí je verze Style s cenou od 523 900 Kč (součástí je například dvouzónová automatická klimatizace Climatronic, Media System Colour s 5“ barevným dotykovým displejem, elektrická parkovací brzda, sedm airbagů, rozpoznávání únavy řidiče, sledování tlaku v pneumatikách, Front Assist, 17“ kola z lehké slitiny, zadní světlomety LED, kůží obšitý volant, odjišťování opěradel zadních sedadel ze zavazadlového prostoru a parkovací senzory vzadu). Na vrcholu modelové řady Ateca stojí výbavová linie EXCELLENCE, cenově od 611 900 Kč.

16.9.2016 8:08

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist