Rolls-Royce: Cesta vede vzhůru

Britové chystají novinky, ale nechtějí auto levnější než Ghost a dražší než milion eur. Počítat nemáme s dieselem a u ledu je i projekt elektromobilu 102EX.

Šéf britské automobilky Rolls-Royce, Torsten Müller-Ötvös, prozradil v rozhovoru pro Automotive News Europe několik zajímavých skutečností. Především že výrobce stojí spíš o stabilní růst, než skokovou expanzi, a proto nechce v žádném případě nabízet nové levnější modely. Přívlastkem lidový se bude v nabídce značky dál honosit sedan Ghost. Müller-Ötvös také zcela vyloučil nasazení naftového motoru a připustil, že projekt elektromobilu 102EX nemá po konzultacích se zákazníky v blízké budoucnosti žádnou šanci na výrobu.

Fakt, že Ghost zůstane nejlevnějším vozem Rolls-Royce neznamená, že automobilka neplánuje nic zajímavého. Platforma menšího z modelů dá v blízké době vzniknout přinejmenším jednomu dalšímu autu. Oč přesně půjde však Müller-Ötvös neřekl a je skutečně možné, že sám neví: „Máme mnoho nápadů, ale nikam nespěcháme. Mohlo by to být kupé, mohl by to být kabriolet, nebo něco úplně jiného.“ Takže uvidíme.Ať už se však z Goodwoodu v příštích letech přivalí cokoli, nebude to stát přes milion eur (25 mil. Kč). Touto částkou omezil Müller-Ötvös nejbližší budoucnost značky Rolls-Royce shora, a přestože zřejmě nejde o žádný striktní limit, Britové ho překročit nechtějí.

Jako všichni zaměstnanci BMW, také šéf nejprestižnější divize zmínil několikrát slovo zisk. Rolls-Royce s ním však nemá nejmenší problém. Pořadníky jsou plné, vloni automobilka prodala rekordních 2711 aut a letos očekává ještě vyšší číslo. Dál by však měly růst spíš marže než objemy, továrna v Goodwoodu totiž jede na tři směny a výrazně rychleji nejspíš vyrábět nezvládne. Rolls-Royce má navíc v živé paměti nedávnou krizi, při níž zažil několik bolestně hubených sezón.

Trvající orientace značky Rolls-Royce na movitější klientelu mimo jiné znamená, že se slavná automobilka nechystá pustit do křížku s konkurencí od Bentley. Müller-Ötvös doslova řekl, že luxusní divize Volkswagenu není pro Rolls-Royce přímou konkurencí: „Bentley z větší části operuje v jiných cenových kategoriích. S naším portfoliem se překrývá jen Mulsanne. Ale zákazníci naše auta nevnímají jako soupeře, kupují si modely obou značek. Jejich garáže jsou jako šatníky, vybavené pro všechny příležitosti. Rolls-Royce soupeří s jiným luxusním zbožím, jako jsou nemovitosti, jachty, umění a klenoty.“Při rozhovotu došlo také na alternativní pohonná ústrojí. Zákazníci Rolls-Royce jsou v této věci dokonale konzervativní, a přestože doba nutí Britovy alespoň předstírat práci na něčem přiměřeně zeleném, v krátkodobém výhledu zůstanou věrní benzínovým motorům. Projekt elektrického Phantomu, 102EX, se na trhu neobjeví. Rolls-Royce nechal svézt zákazníky a zjistil to, co všichni tušili: že lidé, ochotní dát přes deset milionů za auto, nestojí o stroj schopný po osmi hodinách tankování ujet dvě stě kilometrů. Müller-Ötvös neměl problém tuto skutečnost přiznat. Projekt podle něj má dlouhodobou budoucnost, ale 102EX je jen prvním krokem.

Diesely naopak vyloučil zcela. Jednak mají potenciál pouze v Evropě, kde Rolls-Royce prodává jen menší část svých vozů. „Především ale mluví jasně sami zákazníci,“ přiznal Müller-Ötvös. „Jakkoli kultivovaný, nedokáže diesel nikdy zprostředkovat zážitky hodné značky Rolls-Royce: nenucené výkony a, samozřejmě, ticho.“

1.11.2011 6:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist