Řídili jsme: Bagr

Praktičnost je u dopravních prostředků velmi sledovanou vlastností a tady máme jeden výrazně praktičtější než mnohé ostatní, nad rámec běžné jízdy s ním můžete hrabat, nakládat...

  • Dynamika 1

  • Chování na silnici 1

  • Provozní náklady 5

  • Praktičnost 5

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 4.4

Radosti

– vysoký posez
– výhled do všech stran
– průchodnost měkkým terénem
– pracovní nasazení

Starosti

– pouze jedno místo
– pomalá rychlost
– omezený dojezd na (malou) nádrž
– minimální prostor pro zavazadla
– výška, do podzemního parkoviště nevjedete

Nejprve uveďme na pravou míru představení stroje a výraz „bagr“ v titulku, ve skutečnosti je zapotřebí namísto obecného termínu použít přesnější definici, máme zde totiž pásové minirypadlo Komatsu PC 55 MR-3.

Začneme-li tak, jako obvykle, vnějším vzhledem, tak nám neujdou svalnaté proporce stroje, hydraulické rameno dává jasně najevo, že tohle není žádné tintítko pro dámičky (není myšleno s ohledem na pohlaví, ale mentální a fyzický stav), ale skutečný parťák pro rázného chlapa či ráznou ženu, abychom byli genderově vyvážení (pod těmi dámičkami výše si představte klidně nejrůznější frikulíny, metrouše s dřevorubeckým plnovousem, drahým ohozem a francouzskou manikurou,) atd.

Komatsu je pro všechny dělňase, kteří se nebojí ušpinit. Už jen nastupování do rypadla ošlehaného poryvy bahna, jílu a kamení může být rizikem pro čistý oděv, bez modráků se neobejdete!

Šasi, pásy a kabina jsou vyvedeny v temné elegantní černé barvě, proti tomu nosná část kabiny a ruka jsou nalakovány atraktivní žlutooranžovou barvou, celkový barevný koncept pak vyzařuje velmi pozitivní atmosféru ze stroje, a podporuje chuť do práce.

Nepřehlédnutelným doplňkem je lžíce na konci hydraulické ruky, v nabídce jsou verze s šířkou 30, 40 a 60 centimetrů, a také široká svahová lžíce, kterou můžete zahlédnout na druhém stroji na fotkách v přiložené galerii.

Interiér

Kabina Komatsu je strohá, funkční, přizpůsobená práci. Nečekejte drahé materiálu, velbloudí kůži či alcantaru, jsou zde tvrdé plasty, umělé materiály, čalounění, které by mělo vydržet oděr a mechanickou námahu. Sedačka je příjemná na posaz, vede, je pohodlná a sedět v ní hodiny a hodiny je příjemnější, než by se mohlo na první pohled jevit.

Z kabiny je perfektní výhled do všech stran, naopak velmi špatné to je se zavazadly, pokud se rozhodnete jet s Komatsu třeba na víkend, nebo na zavodní okruh na nějaký trackday – helmu, rukavice a řidičské boty převezete (hodíte je někam za sebe, za sedačku), lyže opřete „na stojáka“ do rohu kabiny, ale přepravit tašky s nákupem, televizi či kočárek, to bude transportní oříšek.

V kabině jsou páky pro ovládání rypadla, jak pro jízdu, tak pro otáčení kabiny a pro pohyb hydraulické ruky, plus všechny další potřebné ovladače. Na druhou strany nenajdete žádné další zbytečnosti, které by vás rušily, na tlačítko systému start/stop, bluetooth připojení chytrého telefonu nebo vypínání ESP jsme nenarazili.

Pohon

O pohon stroje se stará motor s objemem 2,2 litru a výkonem necelých 40 koní, Komatsu umí upalovat rychlostí až 4,6 km/h a zvládne při tom náklony v řádech desítek stupňů. Pokud chápeme správně oficiální dokumentaci, tak jde o stoupání a klesání 30 stupňů, nicméně podle některých (dost adrenalinových) fotek a videí dostupných na internetu se Komatsu nelekne mnohem větších srázů.

Spotřeba

Oficiální údaj neznáme, a vzhledem k délce testu, v řádech minut, jsme nemohli k žádnému údaji dojít ani naším osobním měřením. Nicméně nádrž má kapacitu 65 litrů, což je naším pohledem dost málo na to, budete-li chtít vyrazit pod plným plynem třeba napříč republikou, na spotřebě se podepíše jak hmotnost stroje, tak i nepříznivý aerodynamický profil Komatsu, tedy tvar kvádru.

Ovladatelnost

Je zapotřebí si zvyknout, že namísto volantu a řadící páky či voliče převodovky jsou tady ovládací prvky v jiném schématu. Nicméně ovládat minirypadlo není stejné jako řídit raketoplán, takže po pár minutých na to, jak s ním pracovat, přijdete. Respektive pokud víte jak, naučíte se jej ovládat poměrně svižně.

Je důležité potlačit vnitřní pudy, protože u některých pák byste čekali ovládaní jiných pohybů, než ve skutečnosti jsou, ale jde to. Sklonit rameno k zemi, zatáhnout a poslat lžíci do hromady, nabrat správnou porci zeminy, zvednout, otočit se, vyklopit… trochu cviku a je to. 

Je zapotřebí myslet na to, že v rameni je velká síla, takže pokud se zaseknete, namísto abyste nabrali zeminu, tak se přitáhnete k zemi a můžete rypadlo převrátit. A také je zde nutnost počítat s tím, že když se otáčíte kolem svislé osy a kabina se točí dokola, točí se v poměrně velkém poloměru i ruka s lžicí. Hloubka kopání je 3800 mm, výška vykládky 4230 mm, takže ruka dosáhne opravu daleko.

S Komatsu projedete i náročný terén, pásy zvládnout opravdu hodně, na druhou stranu se otočíte téměř na pětníku, v tomto ohledu lze stroj prohlásit za více než hbitý a obratný, při průjezdu například lesem či na stavbě mezi zdmi je třeba nezapomenout na šířku 1960 mm a výšku 2550 mm.

Verdikt

Přiznejme si to, na dlouhé cesty tohle Komatsu není, při velmi nízké rychlosti s ním přejedete horko těžko do nejbližšího města (a to ještě mimo asfalt) a navíc jde o dost solitérní záležitost, vzhledem k absenci druhého (a dalšího) sedadla. Navíc se v touze po něm nevyhnete investici cca 2,02 mil Kč včetně DPH, za což můžete mít třeba velký Mercedes a poctivou lopatu.

Na druhou stranu hledáte-li pracovitého společníka, se kterým se porýpete v hlíně, seškrábnete ze střechy sníh, sousedovi přes plot rozbijete sádrového trpaslíka, vykopete si strouhu pro pokládku kabeláže či odpad, budete spokojeni.

Konkurence

+

. . .

. . .

. . .

Pozn. redakce: Pokud by to náhodou nebylo ani v samotném závěru jasné, ať už z celého stylu článku, anebo ze zde vypsané konkurence (která je konkurencí ve smyslu jiných článků, které mají pobavit), tak nezbývá než v samotném finále prohlásit, že naším cílem nebylo testovat minirypadlo v rámci seriozního testu – nikdy jsme je předtím (a ani potom) nezkoušeli a nemáme v tomto ohledu žádnou kompetenci. Fandíme všem, kteří si na své živobytí musejí vydělávat tímto poměrně náročným způsobem a přejeme veselé prožití Silvestra 2016!

. . .

foto: Autoweb.cz a Volcko Mar/Shutterstock

31.12.2016 5:21

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist