Porsche a převodovka PDK: Ze závodních aut do série

Víte, že první dvouspojková převodovka se u Porsche objevila v osmdesátých letech? Než se dostala do sériového auta, trvalo jí to více než 30 let.

Budete se tomu možná divit, ale příběh dvouspojkové automatické převodovky Porsche PDK se začal psát v osmdesátých letech minulého století. Pro závodní stroj Porsche 962 bylo potřeba vyvinout novou převodovku, která by dokázala zkrátit prodlevu mezi řazením na minimum.

To se podařilo, ale o kultivovanosti převodovky nemohla být řeč. V závodním režimu sice fungovala skvěle, ale chtít po ní v době jednoduchých procesorů nějakou předvídavost by bylo prostě bláhové. Do sériových aut se proto dostala až o mnoho let později. Období mezi tím vyplnily různé druhy převodovek, od poloautomatů zvaných Sportomatic, až po převodovky Tiptronic S, které se používaly do roku 2008 ještě u generace 997. Společně s faceliftem se moderní dvouspojková převodovka PDK, alias Porsche Doppelkupplung, vrátila na scénu.Pokud byste se podívali dovnitř, objevili byste dvě dílčí části, které jsou uloženy ve společné skříni. Liché stupně má na starosti jedna převodovka, sudé stupně se zpátečkou tvoří druhou polovinu. Dvojitá spojka spojuje obě převodovky s motorem prostřednictvím dvou hnacích hřídelů, takže odpadá čekání na převodovku „až zařadí“. Rychlost řazení závisí jen na tom, jak rychle se dokáže jedna spojka otevřít a druhá sepnout, což jsou nanejvýš setiny sekundy.

DOPORUČUJEME: Legendy minulosti – Porsche 911

Na to si samozřejmě zákazníci zvykli velmi rychle, takže se PDK rychle objevila i pro Boxster a Cayman, Panamera dokonce přišla s řazením PDK ve standardu. Tím se pomalu začíná psát konec manuální převodovky. Přestože je pro většinu modelů manuální řazení pořád v nabídce, její čas se jednoho dne naplní.

To více než jasně naznačilo i Porsche 911 GT3, které už s jiným než automatickým řazením nepořídíte. Přitom u předchozí generace GT3 se mluvilo o tom, že u takto specializovaného modelu se předpokládá, že zákazníci umí perfektně řadit, ale očividně rychlost zvítězila nad řidičským prožitkem. Změna stupně v případě Porsche 911 GT3 proběhne pod 100 milisekund.

15.4.2013 2:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist