Porsche Boxster S (2012)

Jedná se o Porsche pro chudé nebo dopravní prostředek pro slečinky či kadeřníky? To si mohou myslet jen ti, kteří s ním nikdy nejeli na té správné silnici.

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.2

RADOSTI
Téměř dokonalé pohonné ústrojí; zvuková kulisa; příkladná ergonomie; kultivovanost

STAROSTI
Plná výbava působí přeplácaně, konkrétní provedení interiéru kýčovitě

Mám rád syrová jednoduchá auta. Když jsem se před lety svezl s prvním Porsche Boxster, nelíbilo se mi vzhledově, ale líbilo se mi, že to bylo jedoduché a po čertech zábavné auto. Taková Mazda MX-5, jen s větším výkonem a interiérem, do kterého jsem se vešel. Uplynulo už hodně času a teď tu máme Boxster nejnovější generace, který je zase o trošku větší, kvalitnější, prostornější… Prostě se vyvíjí. Ale není ten vývoj tak trochu krokem zpět?

Ne tak docela. Klidně ihned přiznám, že Porsche Boxster zůstalo tím správným autem, které vám bude přinášet radost – a to nejen tehdy, když se na něj budete dívat, ale i tehdy, když s ním budete jezdit. I přes všechny ústupky poplatné moderní době, jako je systém stop/start, dlouhé „ekologické“ zpřevodování, oteklý předek nutný k adekvátní ochraně chodců, kosmetické zrcátko s lampičkou a přípojka na iPod, se pod povrchem ukrývá nástroj hodný označení „skutečné auto pro opravdové řidiče“. Jsem rád, že to Porsche pořád ještě umí.Dovolte mi teď malou odbočku. Před časem jsem se svezl s novým Porsche 911 Carrera S, které mě po řidičské stránce trochu zklamalo. Abych zjistil, jestli dokáže aspoň Boxster nabízet tradiční řidičské zážitky a bude fungovat jako zábavné auto i při civilních rychlostech, vyrazil jsem na smluvené místo, kde jsem si měl Boxster převzít, v BMW M3 E46. To je takový můj etalon pro tu skutečnou radost s jízdy. Bude Boxster když už ne lepší (rozuměj zábavnější), tak aspoň adekvátní?

První setkání mi moc optimismu nedodává. Zatímco barva karoserie je akceptovatelná, rudý kožený interiér září do okolí a působí tak trochu jako reklamní poutač k vykřičenému domu. Samozřejmě, můžete si kabinu navolit, jak chcete… Takže já bych to udělal určitě jinak, určitě bych vynechal ostře červenou.


Červený interiér je dost kontroverzní, ale naštěstí je velmi kvalitní a ergonomie je v pořádku. A barvu si samozřejmě můžete vybrat.

Interiér Porsche Boxster S se posunul po stránce kvality a i když ergonomie je v pořádku, už je tady těch tlačítek a knoflíků zbytečně moc. Domnívám se, že sportovní roadster pro radost by měl být spíše jednoduchý a fungovat stylem „naskoč a jeď“ a ne „naskoč, vylušti kvadratickou rovnici, potom spočítej derivaci podle x, zadej přístupové heslo, otoč tímhle a tamtím, počkej půl minuty a pak se možná rozjeď“.

Plochý šestiválec uložený hned za zády řidiče vyprskne, auto se decentně zatřese, ale hned se uklidní a vy už jen slyšíte jemné hučení. Ačkoli má testované auto znovu dvouspojkovou převodovku PDK, konečně jsou tu ta poctivá pádla vlevo dolů vpravo nahoru. Musím říct, že to funguje intuitivněji a rychleji, takže hned od začátku přesouvám volič převodovky do manuálního režimu a řadím si sám. I v základním „nesportovním“ režimu je převodovka dostatečně rychlá, i když jemná, a motor reaguje příjemně. Není přebuzený a auto nepůsobí jako na gumě.

Atmosféricky plněná jednotka má zdvihový objem 3,4 litru a podle výrobce posílá na zadní kola výkon 315 koní v 6700 ot./min. a točivý moment 360 Nm, který je k dispozici mezi 4500 a 5800 ot./min. Z čísel je zřejmé, že plochý šestiválec bude mít rád otáčky, ale už od volnoběhu má dost síly a nepůsobí uškrceně.Řekl bych, že motor je i o trošku odvážnější a „zajímavější“ v základním nastavení než větší jednotka 3,8 l v Porsche 911 Carrera S, která reagovala s takovým divným zpožděním, jako by v ní byla malinkatá turba. Tady ne, Boxster S zabírá hned a reakce na pedál plynu je mechaničtější a přirozenější.

První kilometry zvládám na plzeňské dálnici. Sundal jsem si střechu a hned je cítit, jak se kultivovanost uvnitř auta zlepšila. I v rychlostech okolo 130 km/h je v kabině klid a příjemné klima, dokonce i se staženými okénky se uvnitř neodehrává uragán. Hluk je samozřejmě trošku vyšší než v uzavřeném kupé, ale pořád je to velmi akceptovatelné a především jsou tóny, které dojdou k vašim uším, veskrze příjemné. Dokonce i hluk od kol je potlačen tak, že neobtěžuje.


I když je Boxster otevřený roadster, kilometry dokáže polykat s chutí a především neunavuje hlukem nebo tvrdým podvozkem. Je to skutečně promyšlené a relativně pohodlné auto.

Sjíždím z dálnice, zapínám si poprvé sportovní režim a na okreskách za Rudnou u Prahy se snažím zjistit, jak se vlastně auto chová při ostřejším tempu. Motor teď reaguje ještě rychleji, ale pořád dostatečně předvídatelně. Krásně se dá množství síly, která půjde k zadním kolům, dávkovat, takže i ve sportovním režimu je odezva jednotky v prvním centimetru chodu plynového pedálu přirozená a odhadnutelná. Nestane se vám tak, že byste na zadní kola poslali zbytečně moc výkonu, pokud nechcete. Klidně si tak můžete dovolit omezit (nebo téměř úplně vypnout) stabilizaci a kontrolu trakce. Porsche Boxster S má totiž nejen obrovskou zásobu přilnavosti, ale řídí se tak samozřejmě, že se dají jeho hranice číst a pokaždé vás dříve zastaví strach než limity pneumatik a podvozku.

Adaptivní podvozek PASM je možná trochu zbytečnost. Sice posouvá hranice přilnavosti mnohem dál, ale je to spíše jen taková hračka. Zjistil jsem totiž, že v základním nastavení si dokážu Boxster S mnohem lépe užít, protože není nesmyslně tvrdý a lépe se dá pracovat s jeho těžištěm. Všechno, co tedy o tomto autě píšu, se odehrává v základním měkkém nastavení, tvrdý sportovní režim jsem si zkusil jen asi dvě tři zatáčky a zase jsem ho vypnul. Je k ničemu, aspoň tedy na našich silnicích.Jak tak přehazuji Boxster S zleva doprava a zase zpátky, uvědomuji si, že elektrické řízení není tak odtažité jako v modelu 911. Je citlivější kolem středové polohy a působí vyváženějším dojmem. Není to sice úplně dokonalý systém a zejména v nájezdu do zatáčky a při brzdění se v něm ztrácí detailní informace (budete je potřebovat hlavně na mokru), ale jakmile přesunete váhu dopředu a přední náprava se trošku zatíží, volant poskytne dostatečné informace o tom, co se s autem děje a dá se velmi přesně odvodit, co si ještě můžete dovolit. Trošku horší je to ale při přechodu k mírné přetáčivosti, kdy volant tak bravurně nenapovídá potřebné kontra a vy potřebujete spíše odhad a především znalost, co v takové situaci dělat.

Nevíte, co dělat? Přečtěte si článek Jak být lepším řidičem – kapitola 9: Přetáčivost

Každopádně ale mohu konstatovat, že řízení Boxsteru je lepší než v 911 a to se projevuje i do řidičského dojmu z celého auta. Porsche 911 se totiž dostalo do takového zvláštního stádia, kdy vám dovolí trochu nepozornosti a nezkušenosti. Boxster podle mě při rychlé jízdě vyžaduje pořád určitou dávkou sebezapření a vyvolává ten přirozený strach, který vám brání v provádění hloupostí. Zřejmě za to může kratší rozvor auta a to, že motor uložený uprostřed dokáže ve špatně najeté zatáčce a po prudkém ubrání plynu způsobit pěknou neplechuJak už jsem ale zmínil, Porsche Boxster S má tolik trakce, že na suché silnici byste ho přetočili jen ve skutečně vysokých rychlostech a při neurvalém zacházení. Rozhodně se tedy nedá říci, že by byl Boxster nebezpečný nebo zrádný. Je to velmi stabilní auto, jen při rychlé jízdě vyžaduje od řidiče více pozornosti. A to se mi na něm opravdu moc líbí.

Plochý šestiválec je báječný a dělá čest jménu automobilky, kterou reprezentuje. Má rád otáčky a doslova zpívá, když ho ženete otáčkoměrem k červenému poli. Je radost ho vytáčet a poslouchat ty tóny štěstí a uspokojení. Připočtěte si k tomu skvěle reagující převodovku s intuitivním ovládáním a horko těžko byste na světě našli přesnější a lepší pohonné ústrojí v této kategorii. Dokážu si sice představit, že bych si jízdu s manuální převodovkou ještě více užil, ale převodovka PDK je s motorem sladěna tak dokonale, že nikdo nebude litovat, že raději neušetřil za manuální řazení.

Vlastně jediný problém, který s tímto konkrétním Boxsterem mám, je jeho „pouťovost“. Je na můj vkus prostě moc přeplácaný. K základní ceně 1 696 000 korun si samozřejmě budete chtít přihodit pár drobností, jako je třeba tempomat, dvouzóná klimatizace nebo ventilované sedačky, ale já sám osobně dávám přednost jednoduchosti. Každopádně počítejte s tím, že stačí trochu zaškrtávat a jste na dvou milionech, ani nevíte, jak.

Verdikt
Jenže za své peníze dostanete neuvěřitelně kompletní auto, které ve své kategorii jen těžko najde přemožitele. Je precizní, ale také zábavné a řidičsky zajímavé. Dokáže vás zaměstnat na náročné silnici a přinese takové to blažené uspokojení z dobře vykonané práce, když nějakou těžší silnici projedete rychle a trefíte přesně všechny apexy, které jste chtěli. A přesně takové má být nejen Porsche, ale skutečné sportovní auto pro radost. Stala se tady neuvěřitelná věc. Mnohdy podceňovaný a nedoceněný „holčičí“ Boxster je lepší než opěvovaná nová 911.

Dalibor Žák


Holčičí auto? Ale jděte! Díváte se dost možná na nejlepší sporťák, který si dnes můžete koupit.

Druhý pohled
Dalibor svým způsobem řekl o novém Boxsteru to podstatné, z mé strany jen pár poznámek, subjektivních postřehů. Červený interiér je vážně šílený, nejen vizuálně, ale sám ze své zkušenosti vím, že v takhle agresivní kabině se mi špatně cestuje. Tmavě hnědá kůže by se mi líbila mnohem víc, klidně se žlutou karoserií. Ale vzhled beru za osobní záležitost, takže proč ne. Na barvu čalounění se nejezdí.

Pro mne byl vždy Boxster/Cayman lepší než 911 (až na ten výkonový hendikep vůči většímu sourozenci), a platí to stále. Delikátní vyváženost podvozku, řízení, ovladatelnost, přilnavost. Když jsem vyrazil s Boxsterem na svou oblíbenou okresku, byl jsem zaskočen tím, jak moc rychle jsem mohl jezdit a jak moc jsem mohl v každé další jízdě zrychlovat. Rozložení s pohonem zadních kol a motorem uprostřed zaručuje perfektní grip, i když je možná ne zcela ideální pro driftování.

I tak se dá ale s Boxsterem jezdit bokem, jedinečným způsobem se zadní kola odlepují pomalu a čitelně od asfaltu, žádné hulvátské neurvalosti, plynem lze nádherně v otáčkách měnit míru „nepřilnavosti.“ Je nakažlivé akcelerovat ve chvíli, kdy jde auto krásně za plynem, stačí ťuknout na pedál. Motor letí do otáček, burácí při tom do výfuku. Abych znovu nepopisoval to, co Dalibor, tak jen prohlásím, že Boxster je pro mne aktuálně jedním z nejlepších řidičských aut současné nabídky.

Filip Rakovan

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceplochý šestiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženíuprostřed podélně
Zdvihový objem (cm3)3436
Kompresní poměr12,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)97,0 x 77,5
Převodovkaautomatická sedmistupňová dvouspojková PDK
Poháněná kolazadní
Podvozek
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 330 x 28 mm
Brzdy vzadukotoučové s vnitřním chlazením, 229 x 20 mm
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)232 / 315 v 6700 ot./min.
Točivý moment (Nm)360 v 4500 - 5800 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)233,3
0-100 km/h (s)5,0 (4,8 Sport+)
Nejvyšší rychlost (km/h)277
Spotřeba paliva (l/100 km)11,2 / 6,2 / 8,0 (když to teda potřebujete nutně vědět)
Objem nádrže (l)64
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4374
Šířka (mm)1801
Výška (mm)1281
Rozvor náprav (mm)2475
Provozní hmotnost (kg)1350
Celková hmotnost (kg)1685
Zavazadlový prostor (l)130 + 150 l (zadní + přední)
Ceny
Základní cena modelu1 327 000 Kč (Boxster)
Základní cena test. verze1 696 000 Kč (Boxster S PDK)
26.6.2012 6:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist