podjizdeni-na-dalnici-jizda-stoupacim-pruhem-apod.jpg

Podjíždění na dálnici, jízda stoupacím pruhem apod.

poradna

Za jakých podmínek lze podjíždět na dálnici, kdy lze použít pro předjíždění stoupací pruh a co je to vlastně to předjíždění?

Diskuze

42 komentářů

    KFL

    MD ČR k poslednímu bodu vydalo stanovisko, že pokud dojedu pomalejší auto jedoucí v levém pruhu, není třeba brzdit a můžu pokračovat v jízdě mojí rychlostí. Zajímalo by mě, zda to má nějakou váhu (např. při dohadování s PČR).

    Viz: http://forum.chronomag.cz/uploads/post-6759-074557500%201321884165.jpg

    Arnošt

    Vždy mě potěší, když se mi podaří chytit právníka při zamatečném prohlášení. Jedná se o souběžnou jízdu §12, odst. 3, kde se povoluje (ne jen připouští) jízda rozdílnou rychlostí v jednotlivých pruzích bez ohledu na to zda se jedná o levý, střední či pravý pruh.

    dejw33

    Mohl byste prosím vymazat tu poslední větu v závorce? Nějakej blbec na nesprávným místě si toho všimne a jsme všichni v háji!

    Kubic

    Ve většině těchto případů se skutečně může jednat o souběžnou jízdu. Prudké brzdění v pravém pruhu jen proto, že ti vlevo tam nemají co dělat, mi přijde dort riskantní vzhledem k provozu na dálnici. Ono totiž celý problém tkví většinou v případech nekonečného předjíždění kamiónu kamiónem, či oblíbené přibrždění předjíždějícího na úrovni předjížděného – obavy z jeho event. změny jízdního pruhu. V tomto případě se logicky začne v levém pruhu tvořit kolona brzdících a následně zrychlujících vozidel.

    Gale

    Dobrý den pane Berane, přiznám se že jsem z Vašeho článku mírně zmaten 🙂 Přejíždění zprava (kdekoli kromě v zákoně vyjmenovaných případů) je přeci předjíždění v případě který je zakázán obecnou úpravou. Tedy formálně naplňuje znění §125c odst.1 písm. f) bod 7, patří k němu pokuta 5-10.000 Kč, zákaz činnosti na 6-12měsíců a 6 bodů. Blokově přirozeně nelze. Znám osobně případ, který byl takto postižen (na D1 u Jihlavy podjel stoupacím dva, kteří se do kopce předjížděli už několik km, zdokumentován passatem, postoupen do Prahy a zde uznán vinným, další instance bohužel neřešil). Další drobnost je stoupací pruh – sice nelze nesouhlasit, že z Vámi citované části vyhlášky 30/2001 Sb. nevyplývá ničí povinnost ho použít, ve smyslu zákona o provozu… je to však pravý jízdní pruh jako každý jiný. Jak by pak při jeho značení a oddělení souvislou čárou vypadala jízda po dálnici třeba právě od Jihlavy k Humpolci si lze snadno představit, zákon to však tak (formálně) vyžaduje 🙂

    Jiri

    Dobrý den, výborné téma! Ač jsem zapřisáhlý odpůrce předjíždění vpravo, přiznám, že jsem tak v poslední době několikrát učinil. Obecně si jízdu v pruzích v obci a mimo obec plete pořád víc a víc \“řidičů\“ – snad by to chtělo i víc osvěty pro ty, kteří to už asi zapomněli a pro ty, kteří to nevěděli nikdy, dík korupci kolem ŘP. A opravdu i já si zanadávám, když se mi za obcí někdo usadí v levém pruhu a jede si 60-70… Velmi prosím, toto rozeberte ze všech aspektů a ne jednou, je to dle mého nejpalčivější téma silnic, víc než rychlost.

    Jirka Navrátil

    Dobrý den, z článku jsem se v podstatě nedozvěděl nic nového, ale chci se zeptat: Pokud jsou na dálnici kolony a pravý jízdní pruh pojede výrazně rychleji než levý, je to podjíždění? Přijde mi jako nesmysl zpomalovat kolonu ještě víc.. Někde jsem zaslechl, že pokud je na dálnici souvislá kolona, tak to neplatí.. jak to tedy je? Jen pro případ, že by někde stál nějaký horlivý policista a rozdával 🙂

    Tomáš Beran

    Jak jste přišel na to, že tam popisuji případy souběžné jízdy v kolonách ve všech pruzích?

    matt

    průser je, že ten kdo si tyhle články čte, je uvědomělý a jezdí jak mu velí zdravý rozum. Ti co jezdí jak idioti si tohle nepřečtou, neboť je jim to jedno a jezdí jak se jim zlíbí.

    Jarda

    § 12 Jízda v jízdních pruzích
    3) Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen \“souběžná jízda\“); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu

    Jarda

    § 12 Jízda v jízdních pruzích
    3) Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen \“souběžná jízda\“); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu

    luvec

    Mohl bych poprosit o definici předjíždění uvedenou v zákoně? Nějak jsem ji nenašel. Například já chápu předjíždění jako proces pro zařazení se před pomalejší auto, které dojedu ve svém pruhu. Navíc, pokud jedu na dálnici v pravém pruhu, který jak jsem pochopil definici pruhů na dálnicí, je určen pro \“hlavní\“ jízdu (levé jsou určené pro předjíždění), tak se snad nemusím starat o auta, se kterými se míjím v předjíždějích pruzích (do doby, než se začnou zařazovat přede mne). Ale samozřejmě, to je jen má interpretace, proto mě zajímá ta definice předjíždění v zákonu.

    Mimochodem, interpretace v tomto článku též znamená, že pokud mě zleva začne předjíždět auto, čumákem se dostane přede mne, pak si to rozmyslí a brzdí, aby se zařadil zpět za mě, tak podle článku jsem já vlastně začal nezákonně předjíždět vpravo, to znamená, že musím taky brzdit a donutit toho vlevo, aby mě předjel. Paráda.

    Tomáš Beran

    Otázka je, jestli se zákazem ve vztahu k obecné úpravě nerozumí jen §17 odst. 5 zákona č. 361/2000 Sb. nebo i odst. 1., tj. jestli pravidlo v odstavci 1 lze chápat jako zákaz (viz dikce přestupku:\“předjíždí…v případech, kdy je to…zakázáno.\“

    Petr

    Nesouhlasím s tou 2 kou – stoupacím pruhem se může předjíždět, viz vyjádření ministerstva dopravy:

    http://garaz.autorevue.cz/viewtopic.php?f=828&t=1074904&st=0&sk=t&sd=a&hilit=hakluk&start=0&all=1

    Thomas

    ale dohadovali jsme se o tom s kamarády už dlouho, jak to je a zda je to legální.
    Případ, jedu v obci 50, konec obce a tak zrychluji na 90(

    Gale

    Pevně doufám, že tu otázku sám nebudu muset řešit. Ale kdyby přeci jen, velké díky Vám za tip na směr obhajoby 🙂

    Thomas

    tak znovu…
    ale dohadovali jsme se o tom s kamarády už dlouho jak to je jestli to je legální.
    Případ, jedu v obci 50, konec obce a tak zrychluji na 90(

    Thomas

    tak znovu…
    ale dohadovali jsme se o tom s kamarády už dlouho jak to je jestli to je legální.
    Případ, jedu v obci 50, konec obce a tak zrychluji na 90(

    Případ, jedu v obci 50, konec obce a tak zrychluji na 90, Nebo když musím zpomalit když odbočuje řidič doprava, \“zmizí\“, zrychluju zpět na rychlost co jsem jel, a za mnou jede kolona \“těch s více kobylama pod kapotou\“ a začnou mě předjíždět takže když chci dosáhnout povolené rychlosti tak vlastně bráním v předjíždění?
    Chápu pra.sá.rnu alá jedu 90 ty mě chceš předjíždět to ne a šlápne na plyn…

    Pokud Vás při tom zrychlování nebo před ním začne někdo předjíždět a Vy stále zrychlujete, bráníte mu tím v předjíždění a riskujete pokutu do 2000 na místě nebo 1500-2500 ve SŘ. Bez zákazu řízení a bez bodů. Jedinou přípustnou \“obranou\“ proti předjíždějícím je levý blinkr.

    Tomáš Beran

    Pokud jde o situaci, kdy jsou na silnici souvislé kolony aut v jednotlivých pruzích, tak se o předjíždění nejedná.

    Marek

    Dobrý deň, neviete mi prosím povedať, či všetky horeuvedené pravidlá platia aj u nás na Slovensku?

    Ďakujem

    Marek

    Dobrý deň, neviete mi prosím povedať, či všetky horeuvedené pravidlá platia aj u nás na Slovensku?

    Ďakujem

    Tomáš Beran

    Pěkný názor, ale bez bližšího odůvodnění s ním nelze polemizovat. MD to tam napsalo jako hotovou věc, ale o co to opírá, už se neobtěžovalo, takže takto se na to nedá reagovat.

    Martin

    Policie má prostě dost prostoru, díky \“divnému\“ pravidlu. A použije ho jak se ji zlíbí.
    Třeba včera jsem v levém pruhu dojížděl rychlosti 130km/h v hodině kamion, který jel cca 90km/h. Za nim cca 50m jela Toyota Yaris (o jak klasické, takže jsem už dával pozor). Když jsem byl cca 5m za ní, tak zjistila, že ji předjiždím a vjela do leva, asi abych ji nerušil v předjížděcím manévru, který ji zanedlouho čekal. No jenže jela tak 91km/h 😀 No v tu chvíli jsem se vůbec nesmál. Vjel jsem do pravého pruhu, abych nemusel prudce brzdit. Zbytek je jasný, protože jsem zpomalil jen puštěním plynu, tak jsem byl ve zlomku sekundy před ni a zahajil jsem předjiždění onoho kamionu. Pravní posouzení nechci, je mi to jasné, byl bych na Nově jako Prase největší. Právně čisté asi bylo do pani to prostě nabourat – teprve pak by to byla jeji vina.

    Jaso

    No a situace: Pokud je pravý pruh rychlejší než levý – jak je zde často uvedeno, nastane tedy údajně jiný stav: jízda v koloně, jiná pravidla. Dobře, pojedu tedy rychleji pravým, ale jak dlouhou – dokud nedojedu příčinu kolony vlevo. (nemyslím samozř. nehodu atd. kdy má fungovat ZIP – stejně v ČR nefunguje) A pak? Kdo z nás bude čekat jak E.T. než bude vlevo konec kolony a nezařadí se do nějaké mezery. No myslím, že asi nikdo a pak jsme v pr…., protože vlastně předjedeme X aut pravým pruhem a dopadnem jak výše v příspěvku u Jihlavy pomalým pruhem. Tak já nevím, jak to pak řešit s PČR…

    Thomas

    Se omlouvám že to tu není celý, podařilo se mi to sem dát až napotřeti…
    takže jsem prostě prohrávající tak jako tak… stejně si myslím (podle mého úsudku), že se míchá pra.sárna když někoho předjíždím co jede 90 a když ho chci předjet zrychluje až klidně na 110 – jeho ego prostě neunese že ho chce předjet KAčko.(V Civicu se mi to nestává)oproti tomu
    když mi někdo chce ukázat, že tam má 3x víc kobyl po tom co je konec obce, tak bych tam mohl jet prakticky do soudného dne 50 než by mě předjeli všichni.

    Majk.Z

    Jen se chci taky zeptat, pane Berane, jak je to s předjížděním \“předjížděním.\“ Tím v uvozovkách myslím konkrétně to, že jedu si pěkně v pravém pruhu. Jistý, budeme mu říkat např. trotl, jede v levém pruhu (nebo častěji, echt trotlové jezdí v prostředním – např. D1 za Prahou směrem na Brno), ale pomaleji, tedy jej dojedu. Pokud pojedu ve svém pruhu (tedy nedojde k přejetí z pruhu do pruhu), stále se to bere jako předjíždění? Nejčastěji se to ale stává spíš v třípruhu (např. D1 před Prahou), kde oni echt idioti jezdí zásadně v prostředním i když je pravý NAPROSTO prázdný. Nechci působit jako prase (dle obecného výkladu se jedná o podjíždění, ovšem křížit 3 pruhy najednou je dost riskantní manévr, řekl bych, že i riskantnější, než předjíždění zprava), ovšem, stejně jako dotyčný trotl nechci býti brzdou provozu a snižovat kapacitu komunikace. MD k tomu vydalo stanovisko, že takovéto \“předjíždění\“ se nebere jako předjíždění, ale souběžná jízda. Bylo to vyjádření pro čtenáře Světa motorů a bohužel už jej nemám, nemohu tedy uvést celý článek.

    Majk.Z

    Jooo, koukám, tak se jedná o vyjádření jako v prvním příspěvku.

    Josef K.

    Toto je jediný správný výklad. Jakmile jedou vozidla v obou pruzích jedná se o souběžnou jízdu. Počet vozidel v jednotlivých pruzích není vůbec důležitý. To znamená pokud se v levém pruhu vyskytuje jednotlivé individuum, které bezdůvodně brání v předjetí, vytváří svým jednáním automaticky souběžnou jízdu. Pokud ho tedy v pravém pruhu dojedete, tak můžete bezproblémů pokračovat, protože se nejedná o předjíždění, ale o souběžnou jízdu. Předjíždění je definováno vždy jako rychlejší jízda zleva na všech druzích komunikací.
    Nechápu co tady pořád řešíte.

    Na druhou stranu, když na třípruhu kde je na to prostor krajním pravým pruhem dojedu echtovního trotla, na hranici bezpečné vzdálenosti plynule přejedu do krajního levého, předjedu a plynule se zařadím zpět do krajního pravého, přibližně třetina se jich probere a zařadí se doprava taky 🙂

    Tomáš Beran

    Obávám se, že tu definici nečtete důsledně. Jestli jede jedno individuum v levém a brzdí a míjí tak kolonu aut v pravém, tak mi řekněte, kde máte v tom levém \“souvislý proud vozidel\“? Abyste se do té definice vešel, musíte mít ty proudy vozidel ve všech pruzích, ne jen v jednom (viz dikce \“proudy vozidel\“).

    Netvrdím nutně, že je taková definice praktická (už jsem ji ostatně kritizoval ze stejných důvodů jako Vy u zipování), ale jak z toho plurálu \“proudy vozidel\“ chcete dovodit singulár?

    Josef K.

    Já taky o žádných souvislých proudech vozidel nehovořím. Jednotlivec jede za malého provozu v levém pruhu. Nikoho nepředjíždí. Prostě se mu tam líbí, je tam např. lepší asfalt a podobně. Druhé vozidlo jede v pravém rychleji, dojede jej a beze změny pruhu dále pokračuje ve svém pravém pruhu. K žádnému předjíždění zde nedochází je to typická souběžná jízda – žádné předjíždění. Tudíž ze strany vozidla v pravém pruhu se žádné porušení pravidel nekoná. Jediný, kdo má trochu problém je borec v levém pruhu.

    Majk.Z

    To se mi stalo velice málokdy, že se trotl probral.

    Ale každopádně, stále je to rizikové, přejíždění přes 3 pruhy a pokud je trochu hustší provoz, stejně toto nelze praktikovat. Throtli jsou totiž nalepeni všichni v levých pruzích, pravý prázdný a to je každého půl kilometru takto křížit, což je šíleně náročné na pozornost, jestli náhodou někdo neletí v levé, popř. nechce z levého do prostředního. Nějak si dělám starost, jestli náhodou p. Beran neodpovídá jen na dotazy, které jsou mu milé a s oříšky se nechce moc prát, resp. odpovídá jen na obvyklé situace (takhle je to zažité a tak to bude) a ostatní situace jsou trochu mimo.

    Já jinak p. Berana uznávám, že se snaží o osvětu některých problémů, ale tohle se mi moc nelíbí.

    Tomáš Beran

    Jenže existence souvislých proudů vozidel je nutnou podmínkou definice souběžné jízdy, tj. žádné souvislé proudy vozidel = žádná souběžná jízda (dle definice) – viz §12 odst. 3 zákona č. 361/2000 Sb.

    lojza

    Normálně k trotlovi přijedu zleva, slušně a opatrně jej předjedu. Protože jezdím v kombíku, tak za zadním oknem, ale v kabině, vztyčím provázkem zrcadlo. Ve dne nic moc, ale za šera a v noci má pak trotl úplně jiné starosti, než se motat uprostřed cesty.

    Tomáš Beran

    To bohužel nikoliv, slovenské dopravní předpisy neznám.

    gofry

    V zákone tiež je napísané, že nejaké konanie nie je priestupkom (trestným činom), ak by nekonaním vznikla nebezpečnejšia situácia. Tzn. ak idem v pravom pruhu rýchlejšie ako niekto v ľavom, tak je podľa mňa ďaleko nebezpečnejšie zabrzdiť, zaradiť sa do ľava a čakať, či sa ten predo mnou stiahne než ho plynulo \“predbehnúť\“ (podľa mňa sa nejedná o predbiehanie, pretože sa pred nikoho nezaradzujem) sprava.

    Ten čo ide vľavo pomaly jednoducho vytvoril nebezpečnú situáciu a ja na ňu musím reagovať tak, aby som zbytočne nezvyšoval riziko. \“Obehnutie sprava\“ je najmenej nebezepčné konanie.

    Jiří V.

    Já se domnívám,že je nejdříve základní pravidlo a to je že \“vozidla jedoucí po pozemních komunikacích o dvou a více pruzích jezdí vpravo\“. A až poté následují další varianty,t.j souběžná jízda,předjíždění atd.Proto se domnívám,že ten,který jede v levém pruhu jen proto že je tam lepší povrch vozovky,tak porušuje předpis o jízdě na pozemních komunikacích.

    BigTwin Jirka

    Pane doktore, ještě jsem nezažil, abych jel z Prahy do Brna sám samojediný v levém pruhu. Náš podivnej neprávní systém nedovede jasně definovat ani základní pojmy a ani není schopnej určit, zda se počítají rozestupy dva metry či tři stovky metrů.
    Zde vidím podstatnej rozdíl od např. Německa, které dovede definovat co je a co není mlha, a když mlha je, jak rychle se má jet.

    BigTwin Jirka

    Domnívám se, že jestliže nějakej dementí fízl onu situaci natáčí na video z neoznačeného vozu jedoucím pochopitelně v pruhu levém (kde se ostatně dementní spoluobčané vyskytují nejčastěji), pak se jedná o souběžnou jízdu.

    PK

    Zákon je v tomto směru domyšlený – jen autor článku své dílko moc nedomyslel. Zákon jasně a doslovně říká, že na dálnici mimo obec se předjíždět vpravo nesmí a tento manévr je výslovně zakázán. Fakt, že se to autorovi tohoto článku zdá být nařízení nesmyslné je sice hezké, ale se zákony to nemá nic společného.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist