Podjíždění na dálnici, jízda stoupacím pruhem apod.

Za jakých podmínek lze podjíždět na dálnici, kdy lze použít pro předjíždění stoupací pruh a co je to vlastně to předjíždění?

Protože řada řidičů, jak alespoň z dotazů z Právní poradny plyne, řeší překážení pomalejších řidičů v levém dálničním pruhu různými způsoby, mezi které patří zejména podjíždění, tj. použití pravého (nebo středního) pruhu pro předjetí nebo dokonce použití stoupacího pruhu, podívám se dnes podrobněji na to, jak se k tomu staví pravidla silničního provozu:

1) Předjíždění zprava na dálnici
Jak asi všichni vědí, na víceproudé dálnici nebo rychlostní komunikaci se smí předjíždět jen vlevo. To samozřejmě platí pouze mimo obec. V obci je možné jet kterýmkoli pruhem, takže na Jižní spojce to můžete brát, kterým pruhem chcete, všichni jsou povinni se při přejíždění z pruhu do pruhu dívat do zpětných zrcátek a nemohou se vymlouvat, že tam nemáte co dělat.Mimo obec je ale situace jiná. Tam pravidla říkají jednoznačně, že se vpravo předjíždět nesmí (bavíme se teď jen o dálnici, kde nepřichází v úvahu odbočování vlevo ve smyslu ust. §17 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb.). A i když ten jezdec v levém porušuje pravidla (má se okamžitě stahovat zpět do pravého), není to z hlediska zákona důvodem pro jiné porušení v podobě podjetí zprava. Zapomeňte tedy na to, že by to jako argument mohlo pomoct. Chápu, že ve výjimečných případech nic jiného nezbývá (někteří řidiči prostě odmítají používat zpětná zrcátka, případně z jiných bezohledných důvodů odmítají uhnout), ale pamatujte na to, že to tím neobhájíte.

Sankce? Na místě do 2 000,- Kč, ve správním řízení 1 500 až 2 500,- Kč. Body žádné, zákaz řízení uložit nelze.

2) Předjíždění stoupacím pruhem
Nejprve je nutné uvést, že pravidla tzv. stoupací pruh prakticky neznají. Zákon o provozu na pozemních komunikacích vůbec ne, pouze velmi stručně vyhláška č. 30/2001 Sb., která definuje tzv. pruh pro pomalá vozidla (zn. IP 18c):“… značka vyznačuje zároveň přídatný jízdní pruh na dálnici a silnici pro motorová vozidla určený zejména pro motorová vozidla, která v takto označeném úseku nedosáhnou vyšší rychlosti než 60 km/h.

Jen na okraj zde uvedu, že ze shora uvedeného neplyne ničí povinnosti takový pruh použít a zákaz pro nikoho takový pruh nepoužívat. Takový pruh může použít tedy kdokoliv, ale pro předjíždění aut v levých pruzích pro takový pruh platí stejná pravidla jako ad 1) shora. Tento pruh není nijak oddělen (maximálně plnou čárou) od ostatních pruhů a nemá proto z hlediska předjíždění žádný zvláštní režim.

Předjíždění tímto pruhem je tedy předjížděním zprava se stejnými důsledky, jako je popsáno v bodě ad 1) výše.​3) Předjíždění zpomalováním
Další dotazy pak směřují k tomu, co má řidič dělat, pokud jede v pravém pruhu a vozidlo, které jede před ním v levém pruhu, náhle začne zpomalovat tak, že řidič vozidla jedoucího v pravém pruhu fakticky toto vozidlo (někdy i víc vozidel) mine vpravo (předjede) a jestli se vůbec jedná o předjíždění.

Nu, pravidla silničního provozu k tomu nestanoví nic. Ostatně předjíždění samo o sobě není nikde podrobně definováno a nezbývá než mezeru v zákoně překlenout výkladem.

Při striktně formálním výkladu by i řidič vozidla v pravém pruhu měl brzdit tak, aby auta v levém pruhu nepředjel, což je řešení, kterému se zdravý rozum důvodně vzpírá. Pokud by tedy řidič narazil na striktního policistu, nebyl by v takovém případě vyloučen postih. Je ale otázka, jak by se k tomu postavily soudy. Tato situace by sice při řádném plnění povinností řidičů v levém pruhu nastávat neměla, protože ti by se měli pravidelně zařazovat do pravého pruhu a tím takovou situaci eliminovat, ale v praxi k ní dochází často (některým se nechce stáhnout se z levého a tak vytvoří kolonu v levém pruhu, ačkoliv v pravém je místa dost).

Jednoznačnou odpověď proto dát nelze. Při rigidním výkladu to v rozporu s pravidly je a řidič v pravém by měl také brzdit. Prakticky to ale nedává smysl a je to důsledek nedomyšleného pravidla o zákazu předjíždění zprava na dálnici mimo obec (zvláštní, že to v obci nevadí, ale přitom faktické rychlosti tam mohou být stejné jako na dálnici mimo obec).

28.3.2012 9:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist