autoweb.cz > Peugeot > Peugeot 308 > Peugeot 308 1.5 BlueHDI: Frantík jako poleno
Peugeot 308 1.5 BlueHDI: Frantík jako poleno
Dynamika 7
Chování na silnici 9
Provozní náklady 10
Praktičnost 9
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.8
Třistaosmička patří mezi dobře zavedené kompaktní hatchbacky. Současná generace dokáže směle konkurovat i těm nejlepším v segmentu a drobný facelift má jenom podpořit její kvality. Kosmetické změny jsou minimální, všimnete si hlavně odlišného denního svícení. Jinak stále zůstává Peugeot 308 elegantně střižený.
Uvnitř mohou být pocity každého pozorovatele poněkud rozporuplné. Osobně se mi hodně líbí moderní, čistá a minimalistická architektura plná poctivých kovových povrchů i některé designové výstřelky, konkrétně protisměrný otáčkoměr à la Aston Martin, hliníkové prvky výdechů klimatizace nebo sošná řadicí páka.
Kontroverzní pojetí kabiny s miniaturním volantem a vysoko umístěnými budíky nemusí vyhovovat každému, já jsem si za tu dobu už celkem zvykl a vyloženě mi nevadí. Horší je dotykové ovládání multimédií. Grafika vypadá pěkně a odezva systému trochu zrychlila, ale stejně se nemohu ubránit pocitu, že alespoň klimatizace mohla být ovládaná konvenčně.
Vedle vizuální atraktivity interiér také působí, že je solidně sestrojený. Poněkud nedomyšlený je jediný držák nápojů před loketní opěrkou – ruku si kvůli nápoji pořádně neodložíte a navíc je prostor pod plastovou roletkou černou dírou na drobné. Kabina je potom prostorná zcela průměrně – méně místa pocítíte hlavně na zadních sedadlech, kufr ale nabídne slušných 420 litrů objemu.
Největší změna se udála pod kapotou. Naftový motor 1.5 BlueHDI přišel o deci objemu (přesněji o 61 cm3), dostal ale 10 koní navíc a hlavně oproti původní šestnáctistovce splňuje přísnější emisní normu Euro 6.2. Stovka za 9,8 sekundy a maximálka 204 km/h naznačují průměrnou dynamiku, motor je akorát silný ve všech situacích a nabízí příjemný zátah. Hlavně ale působí kultivovaně.
Přestože šestistupňový manuál řadí obstojně, volil bych automat. Ten ale bohužel dostanete pouze s benzinovým motorem 1.2 PureTech 130 nebo v peprnější naftové verzi GT. Škoda, přitom by motoru vyloženě slušel.
Slibuje také pohádkovou spotřebu paliva. Hodnoty 4,1 / 3,2 / 3,5 l /100 km ovšem berte s rezervou. Mimo město se pod čtyři litry hravě dostanete a dálničním limitem budete jezdit za 5,2 litru. Teoreticky na jednu nádrž urazíte 1 000 km! Město potom zvýší průměr na pět a půl litru.
Vysoké 16″ pneumatiky společně s dobře nastaveným podvozkem nabízejí velkou porci jízdního komfortu. Až na nepěkné příčné nerovnosti proniká lomoz do kabiny tlumeně. Odpružení překvapí trochu houpavějším charakterem, ale bát se zatáček nemusíte.
Naopak je vyvážení podvozku navzdory citelnějším náklonům pěkně neutrální, přilnavost je vysoká a nedotáčivost přichází velmi pozdě. Řízení zrovna neoplývá citem, je ovšem přesné a malý volant ještě umocňuje rychlý převod. Celkově tak 308 příjemně padne do ruky a hezky se ovládá.
Elegantní karoserie s výstředním interiérem vypadá atraktivně, nový motor nadchne směšnou spotřebou a slušnými výkony a podvozek na vysokých pneumatikách ukolébá posádku. Peugeot 308 1.5 BlueHDI zkrátka nabízí přesnou dávku toho správného francouzského šarmu, který mám tak rád.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 9,8 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1 499 |
Kompresní poměr | neuvedeno |
Vrtání x zdvih (mm) | neuvedeno |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 205/55 R16 |
Pneumatiky vzadu | 205/55 R16 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 96 / 130 v 3 750 |
Točivý moment (Nm) | 300 v 1 750 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 104 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 204 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,1 / 3,2 / 3,5 |
Objem nádrže (l) | 53 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4 253 |
Šířka (mm) | 1 804 |
Výška (mm) | 1 457 |
Rozvor náprav (mm) | 2 620 |
Provozní hmotnost (kg) | 1 255 |
Celková hmotnost (kg) | 1 810 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 615 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1 500 |
Zavazadlový prostor (l) | 420 / 1 228 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 365 000,- (1.2 PureTech 110 Active) |
Základní cena test. verze | 430 000,- (1.5 BlueHDI 130 Active) |