Peugeot 308 GTi & 208 GTi by Peugeot Sport (2015): První jízdní dojmy

Vyzkoušeli jsme dva nejnovější přírůstky z dílen Peugeot Sport - 308 GTi s 270 koňmi a 208 GTi posílené o osm koní.

Peugeot jako by v posledních několika letech znovu objevil zábavu za volantem. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let stavěl jedny z nezábavnějších malých vozů na světě, jenže na konec milénia by snad všichni raději zapomněli. V posledních letech ale svítá na lepší časy. První vlaštovkou bylo RCZ, následované 208 GTi a korunované extrémní verzí RCZ R.

Mainstreamová třistaosmička ale pořád zůstala tak trochu zapomenutá. Došlo však i na ni – na začátku roku přišla vlažnější verze GT, kterou nyní doplnilo plnohodnotné GTi s technikou RCZ R. To znamená přeplňovaný čtyřválec 1.6 THP o výkonu 270 koní a točivém momentu 330 Nm, šestistupňový manuál a samosvorný diferenciál mezi předními koly. To už ale jistě všechno víte. Takže jezdí nový Peugeot 308 GTi jako RCZ R s pěti dveřmi? Jak se to vezme.

Do jisté míry si jsou oba vozy velmi podobné, v některých ohledech se však diametrální liší. Paradoxně největší rozdíl zaznamenáte v pohonné jednotce. Výkonu má 308 dostatek a podává ho stejně divoce, jako RCZ – motor má trochu větší turbo díru, ale jakmile „foukne“, na přední kola vyšle hotové tornádo, se kterým si ovšem samosvorný diferenciál hravě poradí. Pneumatiky se houževnatě zakousnou do asfaltu a auto vystřelí ze zatáčky stylem ne nepodobným japonským čtyřkolkám.

Peugeot RCZ R (2014)

Velký test | vydáno 25. 4. 2014

Celé to doprovází pocit, že se perete se strojem, nečekejte, že tady za vás něco vyřeší počítač. Což ostatně vyzařuje i ze zbytku auta. Řízení poskytuje slušnou dávku informaci a je pěkně ostré, i když kvůli příliš lehkému odporu kolem středu není tak snadné vodit auto po silnici přesně. Řazení má delší dráhy a občas se zadrhne, ale je uspokojivě mechanické. A odezva na plyn, zejména ve sportovním režimu, je slušná.

Jenom kdyby tu nebyl přítomný ten otravný reprodukovaný zvuk motoru, epidemie novodobých sporťáků… Přitom v normálním režimu výfuk příjemně prská a společně se vzdáleným lomozem pohyblivých částí motoru a chrapotem sání vytváří hezkou zvukovou kulisu, jen je všechno o řád tišší, než v příbuzném RCZ R, což je ostatně největší rozdíl obou vozů. Dvoudveřové kupé je chuligánem tělem i duší, 308 GTi se snaží být uhlazeným společníkem.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Aby také ne, vždyť musí odvézt čtyři lidi a jejich bagáž třeba i přes půl Evropy, v tichu a pohodlí, což se mu ostatně také daří. Místa je tu jako v každé jiné třistaosmičce, přední sedačky dobře vedou v zatáčkách a jsou pohodlné i po delší době (ačkoliv mne dost zklamalo, že skořepiny údajně neobjednáte), o motoru při dálničních rychlostech vůbec nevíte a podvozek z vás navzdory 19″ ráfkům duši nevytřese.

Pro hot-hatche s nepříliš dlouhým rozvorem tolik typické poskakování zepředu dozadu potlačuje velmi dobře, podvozek je příjemně poddajný a na rozbité okresce velmi schopný, přitom dostatečně tuhý, aby vykouzlil tolik přilnavosti, kolik si jen budete přát. Uprostřed oblouku si s ním můžete pohrávat, ale neutrální vyvážení nikdy nedovolí zádi zcela vybočit. Podobně jako RCZ R i gétéíčko sází hlavně na efektivitu a rychlost víc než na nezbednou rozvernost.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Takže zcela vypínatelná stabilizace najednou trochu ztrácí smysl, ale za to, že ji lze deaktivovat pouhým pomyšlením na stisknutí tlačítka a bez otravného gongu, si odnáší plus. A vynikající polozávodní brzdy, které vám nikdo z konkurence nedá, ještě další body. Peugeot 308 GTi mne zklamal snad v jedné věci, i když jsem to trochu čekal – v automobilce by se mohli inspirovat u Volkswagenu, který to už pochopil, a nabídnout vypnutí zvuku z reproduktorů nezávisle na nastavení motoru.

Jinak mi přesně padl do noty. Zapůsobil na mne jako civilizovanější alternativa extrémnímu Renaultu Mégane R.S., Hondě Civic Type-R nebo Seatu Leon Cupra. Část divokosti padla na oltář každodenní použitelnosti, ale pořád je to drtivě rychlé auto, cítíte v něm zbytky poctivé strojařiny, je zábava jej řídit a navíc je to, alespoň mým pohledem, fakt pěkné auto. Baví mě na něm taková ta elegantní nenápadnost. Přesně jako v devadesátých letech.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport je docela jiné auto, které je přece jen stále ještě více hračkou pro náctileté než univerzálem rychlostichtivého otce rodiny. Už základní gétéíčko je velmi dobrým autem, ve kterém se automobilka po letech konečně našla, a verze „by Peugeot Sport“ je ještě o kousíček lepší. Za vším hledej… ne, ženskou v tomto případě vážně ne, ale samosvor.

Ne že by mi ve standardním gétéíčku nějak výrazně chyběl, podvozek byl dobře sladěný a nějak výraznou neschopností přenášet výkon netrpěl. Ale se samosvorem je zase o kousíček efektivnější a hlavně divočejší, což byla vždycky vlastnost, kterou jsem u 208 GTi tak trochu postrádal.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Prostě bylo až moc uhlazené. Jako šprt, který bere školní docházku až příliš vážně, než aby si vyhrnul rukávy na uniformně a užíval si nevratných okamžiků mládí. Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport je o poznání větší raubíř. Zatáčky bere zásadně po třech kolech, po ubrání plynu efektně stáčí záď a k horizontům vystřeluje s vervou vzteklého ratlíka.

Jako menší sourozenec z dvojice ryhclých Peugeotů je 208 GTi by Peugeot Sport o mnoho drzejší, s ničím si nebere servítky a rád se předvádí, přestože mu trochu chybí rychlost v přímce. To je ovšem v mém způsobu vnímání trochu relativní, protože když přesedáte z jednoho auta přímo do druhého, rozdíl prostě pocítíte, navzdory tomu, že dvěstěosmička dostala ještě osm koní k dobru oproti standardní verzi.

Z hlediska konkurence je tom ale silnější Peugeot 208 GTi dobře, říkám si ale, že by trochu větší pošťouchnutí přišlo vhod. O bláznivé verzi s 270 koňmi raději nebudu ani snít, ale byla to pecka, co říkáte? Už jen proto, že si to zbytek auta zaslouží. Mimochodem, už jsem se zmínil, že do 208 si skvělé „ušaté“ sedačky objednat můžete? Nejenže skvěle drží tělo v zatáčkách, jsou i pohodlné na cestování. Narozdíl od hluku, který proniká dovnitř. Na zatočené okresce si hlasitější výfuk a kamínky bubnující do podběhů užijete, ale konstatních 130 km/h po dálnici dost unavuje.

To už ale nijak výrazně nemění můj první dojem, že se jak nový Peugeot 308 GTi, tak i silnější Peugeot 208 GTi od Peugeot Sportu povedl. V případě většího sourozence dostanete rychlé, pohodlné a zábavné rodinné auto, které za nějakých 800 tisíc není drahé a nabízí spoustu výbavy. Menší model ve své vrcholné verzi by Peugeot Sport do ČR zatím nedorazil a otázkou zůstává, zda se tak vůbec někdy stane. Rozhodně bych byl pro!

23.11.2015 6:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist