Nový Peugeot 308 GTI (2016) na okruhu v Mostě

Čtyřicet minut za volantem je sice poněkud málo, aby si jeden udělal pořádný obrázek o tom, co má pod sebou, když jde ale o závodní okruh, k odhalení hvězdy či lempla to docela stačí.

Nehádal bych se vámi, kdybyste mi tvrdili, že jízda na našich zapomenutých vedlejších silnicích je pořád tím nejlepším způsobem, jak si užít právě řízené auto. Mám to tak stejně, nicméně i proto, že těch míst, kde si lze bezpečně i beztrestně zablbnout za volantem, je relativně hodně, zůstává pro mě okruh tou pověstnou třešní na vrcholu, kterou si dokážu beze zbytku vychutnat.

Jako třeba tu z dnešního rána, která byla obzvlášť… ehm, třešňovitá? Trochu se mi nedostává slov, ale mějte pochopení. Nestává se často, abych šťastnou souhrou okolností (zahrnující hlavně kolegy stojící v kolonách) usedal za volant vozu v boxové uličce a věděl, že mám celý okruh – v tomto případě ten mostecký – sám pro sebe.

To pak už jen doufáte, aby zážitek nezmrvila poddimenzovaná technika, pokud jde ale o nový Peugeot 308 GTI, můžu bez zbytečných průtahů přiznat, že jsem se bavil vskutku královsky.

První jízdní dojmy vám na těchto stránkách Hugo již popsal a na pořádný test zahrnující chování 308 GTI při běžném soužití si budete muset ještě chvíli počkat. Něco málo ale můžu říct o tom, jak francouzský rychlý hatchback funguje, když máte možnost popustit uzdu všem jeho 270 koním a kolik toho ustojí jeho podvozek i brzdy, protože dva krát dvacet minut v podmínkách jako jsou tyhle, řeknou obvykle mnohem více, než by se leckteré automobilce líbilo.

A tedy také mnohem rychleji. Už po několika výjezdech ze zatáček bylo zřejmé, že se sportovnímu oddělení Peugeotu povedlo u poměrně kompaktní přeplňované šestnáctistovky provést menší zázrak. Přestože použité turbodmychadlo není z nejmenších a logicky proto očekáváte větší setrvačnost, reakce na plyn jsou jedním slovem vynikající. Netroufám si teď takto od stolu napsat, jestli horší nebo lepší než u dvoulitrového TSI od VW, ale 308 GTI reaguje na povely pravým pedálem prakticky okamžitě.

Její skutečný charakter však podtrhuje něco jiného. Přestože se může pochlubit velmi přesvědčivým návalem síly ve středních otáčkách, jako to umí i jiné turbomotory konkurenčních vozů, chleba se láme u špičky, kde začne čtyřválec Peugeotu při nějakých 6750 otáčkách za minutu zuřivě štěkat v omezovači. Takhle naléhavý vrchol nemá TSI, přeplňovaný dvoulitr Hondy Type-R a vyrovná se mu pouze pohonná jednotka Renaultu Mégane RS.

Fantastickým způsobem fungují také brzdy. Neznám mnoho aut, která by dokázala bez přestávky a v plném kalupu kroužit na okruhu dvacet minut a nepolevit při zpomalování ani o píď, ale 308 GTI tohle zvládá s bohorovným klidem. Po další dvacetiminutovce se měl dojem, že se nepatrně posunula pozice záběru brzdového pedálu, každopádně auto i nadále naprosto suverénně zpomalovalo ze 190 km/h do první šikany za cílovou rovinkou a vyvést se nenechalo ani kdekoli jinde.

Co se naopak trochu z rytmu vyvést nechávalo, byl podvozek 308, troufám si ale tvrdit, že zde zcela záměrně. Zatímco nastavení podvozku RCZ R působí netečně, možná až trochu sterilně a svými pasivními projevy připomíná nejvýkonnější Golfy, pětidveřový Peugeot má v sobě hravost svých předchůdců.

Naznačte mu troufalejším škubnutím řízení, že se blíží utaženější zatáčka a začne se v jemném, sotva postřehnutelném skluzu štosovat do oblouku ještě předtím, než se dostanete k jeho vrcholu. Uberte plyn s natočeným volantem anebo ťuknete zlehka do brzdy a záď okamžitě poslušně vybočí ze stopy a nechá vás srovnat podélnou osu auta se směrem výjezdu téměř bez další práce s řízením.

Samotný posilovač vás od topografie povrchu zcela neodřízne, i když volant na hladkém povrchu příliš upovídaný není. Co zvládne a co považuji za těchto podmínek za důležité, je, že vás umí informovat o ztrátě přilnavosti na přední nápravě a navíc se mi docela líbil také odpor, který musíte při řízení překonávat.

Peugeot 308 GTI se svými výkony nemůže rovnat s těmi nejsilnějšími ve třídě, po této krátké eskapádě v Mostě mám ale dojem, že PSA postavilo špičkový vůz, který stojí za další zkoumání.


5.4.2016 8:00| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist