Peugeot 308 (2007 – 2014): Nosáč někdy stávkuje

Nástupce „třistasedmičky“ nezapře, že vychází právě z tohoto modelu. Není tolik poruchový, ale do spolehlivky má stále na míle daleko.

Foto: Autoweb.cz

Nosatá karoserie Peugeotu 308 první generace ukrývá typického francouze. Měkčí podvozek umí dobře tlumit nerovnosti, ale je jen průměrný v zatáčkách. A technika? Ta občas ráda stávkuje. To je nástupce ještě poruchovějšího modelu 307. Z něj také „třistaosmička“ vychází jak podvozkem, tak technikou. Není to tedy žádná revoluce, ale maximálně tak evoluce. Řada motoristů by řekla, že mělo jít spíše o modernizaci a facelift předchozího modelu, než o nový automobil.

Přesto byl vůz v roce 2007 uveden jako zcela nový model pod označením 308. První rok se nabízel jen s karoserií hatchback, v roce 2008 se ale objevilo i kombi pod označením 308 SW a o další rok později také odvozený kupé-kabriolet 308 CC. V roce 2011 prošel vůz faceliftem a jeho výroba byla ukončena v roce 2014 (s příchodem kombi 308 SW nové generace). Již o rok dříve byl z výrobního programu automobilky vyřazen hatchback, který dostal nástupce v roce 2013, kdy k motoristům vyjel Peugeot 308 druhé generace právě v této karosářské verzi.

První řada „třistaosmičky“ není na trhu ojetin žádný prodejní hit. Pravděpodobně za to může podobnost s předchůdcem i horší pověst modelu. Té zrovna nepomáhá problematický turbodiesel 1.6 HDi, na jehož nákladných opravách provětral peněženku nejeden motorista. Vozidla s tímto agregátem, ať už jde o jakýkoli model (v případě fordů se jedná o motor 1.6 TDCi), jsou proto cenově nejdostupnější. Mizerná pověst této pohonné jednotky, na níž spolupracoval koncern PSA Peugeot Citroën s automobilkou Ford, je zkrátka už známá.

Naproti tomu je zde několik nesporných kladů modelu 308 první generace. Patří sem zejména interiér nabízející dostatek místa i pro cestující na zadních sedadlech, líbivá palubní deska z kvalitních plastů nebo dostatečně velký zavazadelník. Měkčí sedačky zcela nemusejí vyhovovat každému a to především při delších jízdách. Zvyknout si budete muset i na vyšší posez za volantem

Zavazadlový prostor hatchbacku nabízí průměrný objem 350 litrů, avšak praktičtější kombi SW potěší mnohem větším nákladovým prostorem o objemu 575 litrů (měřeno po krycí plato zavazadelníku). Kupé-kabriolet má zavazadlový prostor o pěkném objemu 465 litrů, jenže střecha vozu se skládá do zavazadelníku, čímž dojde k jeho zmenšení na 265 litrů.

Jak zde již padlo, podvozek dobře tlumí nerovnosti, ale v zatáčkách patří maximálně k průměru. Pochvalu si rozhodně nezaslouží přeposilované řízení, které tak neposkytuje optimální zpětnou vazbu a zcela kladně nelze hodnotit ani manuální řazení. Řadicí páka by se mohla ve svých drahách pohybovat přesněni a samotné dráhy by klidně mohly být kratší. Naopak výhodou je, že i nejslabší motorizace z nabídky poskytne Peugeotu 308 první generace dostatek výkonu.

Nejslabším zážehovým agregátem je totiž 1.4 VTi s výkonem 70 kW (od roku 2009 72 kW) a nejslabší naftový motor je 1.6 HDi nabízející výkon 66 kW a těžící z přítomnosti turbodmychadla. Obě pohonné jednotky tak projevují vždy alespoň dostatečnou ochotu plnit řidičovi příkazy. Druhou nejsilnější benzinovou motorizací je 1.6 VTi/88 kW a pak již následuje přeplňovaný motor 1.6 THP, pracující s výkonem 110 či 115 kW (od roku 2009). Absolutní vrchol nabídky představuje čtyřválec 1.6 THP disponující výkonem 147 kW, který se od roku 2010 montoval do nejrychlejší verze pod označením 308 GTi. Tato varianta ale kromě silného motoru moc sportovna nepřinesla, na rozdíl od o pár let později uvedeného „gé-té-íčka“, vycházejícího ze „třistaosmičky“ druhé generace.

Milovníci nafty mají taktéž na výběr z několika motorizací. Vše začíná velice úspornými jednotkami 1.6 HDi o výkonech 66 a 80 kW (od roku 2009 68 a 82 kW, později i 84 kW). Daleko lepší volbu ale představuje silnější a výrazně spolehlivější turbodiesel 2.0 HDi/100 kW. V roce 2011 se po faceliftu objevil motor 2.0 HDi/110 kW a o rok později přišel na trh i v provedení o výkonu 120 kW. Naprosto dostačující je ale už nejslabší naftový dvoulitr, disponující výkonem 100 kW.

U naftových motorizací s nájezdem přes 150 000 kilometrů existuje zvýšené riziko problémů s dvouhmotovým setrvačníkem i filtrem pevných částic FAP. Pravdou ale je, že u mladších vozidel pracuje už poměrně spolehlivě i při vysokých nájezdech. Dvoulitrové turbodiesely s větším kilometrovým proběhem občas potrápí vstřikovače, ale zásadní problémy jako slabší naftové šestnáctistovky nemají. „Turbodiesely 1.6 HDi někdy zlobí vstřikovače, EGR ventil nebo turbo. Jeho výměna ale nestačí. Je bezpodmínečně nutné vyčistit také sítko přívodu oleje, jinak nové turbodmychadlo brzo opět odejde,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

U naftových šestnáctistovek jsou také známé problémy s podtlakovým okruhem, který ovládá prácí turba, EGR ventilu a škrticí klapky. Nezřídka se vyskytují i úniky oleje. „Častou závadu představují prodřené hadice od turba, které se při běhu motoru třou o sebe. Výsledkem je pokles výkonu. Jejich výměna není naštěstí příliš drahá ani složitá,“ dodává zástupce AAA AUTO.

Zcela bez potíží nejsou ale ani benzinové pohonné jednotky. „Automobily z počátku výroby s motorem 1.6 VTi se potýkaly s problematickými rozvody, které ale trápily například i jedničkové BMW nebo Mini Cooper. Stejné potíže pak byly zaznamenány také u přeplňovaných verzí THP. Tento přeplňovaný motor navíc pronásleduje i problém v podobě usazování karbonu,“ líčí možné potíže zážehových motorizací Jindřich Topol z AAA AUTO. Agregát 1.6 THP navíc umějí potrápit i ulité svíčky nebo vadné teplotní čidlo, které stojí za obtížnými starty.

Novější vozy byly vybavovány Start-Stop systémem, který zhasíná motor při zastavení třeba na křižovatce. Zejména u přeplňovaných motorizací ale zvyšuje riziko výskytu poruch, protože nedochází ke správnému dochlazování. Tento fakt před časem potvrdila i německá studie z níž plyne, že u vozidel s tímto systémem dochází až k několikaprocentnímu nárůstu poruchovosti (bez ohledu na značku a model vozu). Ještě větší podíl na nárůstu poruchovosti mají ale prodloužení intervaly výměny motorového oleje. U „třistaosmičky“ měňte olej bez ohledu na doporučení výrobce maximálně po 15 000 ujetých kilometrech. Především u přeplňovaných motorů si tak můžete ušetřit řadu starostí.

Krátkou životnost vykazují brzdové komponenty a tak není problém potkat vůz, vyžadující nejen výměnu brzdových destiček, ale i kotoučů. Peugeot používá brzdy značky Bosch, ty jsou přitom zralé na kompletní výměnu už kolikrát po 40 000 ujetých kilometrech, což je zejména na kotouče opravdu málo. Vyloučit nelze ani problém v podobě pískajícího posilovače řízení nebo drobných závad elektroniky. Známé jsou i úniky oleje z okruhu posilovače řízení, což vede k jeho zničení. Při výběru vozu důkladně prověřte veškerou elektrickou výbavu, ale i klimatizaci. Vůle vznikají na přední nápravě, zejména v táhlech stabilizátoru, méně časté jsou v čepech ramen, ale ani zde je samozřejmě vyloučit nelze.

Ve zpětném zrcátku
2007 – představení tří a pětidveřového hatchbacku i kombi SW a jejich uvedení do prodeje se zážehovými motory 1.4 VTi/70 kW, 1.6 VTi/88 kW, 1.6 THP/110 kW (vše šestnáctiventilové motory) a turbodiesely 1.6 HDi/66 a 80 kW a 2.0 HDi/100 kW.
2008 – pro vybrané trhy benzinový atmosférický motor 2.0 16V Bioflex o výkonu 103 kW na palivo E85 (směs etanolu a benzinu).
2009 – nový kupé-kabriolet 308 CC, posílení motorů 1.4 VTi na 72 kW, 1.6 THP na 115 kW, 1.6 HDi na 68 a 82 kW.
2010 – turbodiesel 2.0 HDi nyní o výkonu 103 kW, nově Peugeot 308 GTi s přeplňovaným motorem 1.6 o výkonu 147 kW.
2011 – uveden facelift modelu, nově turbodiesely 2.0 HDi/103 kW a 2.0 HDi/110 kW.
2012 – turbodiesel 2.0 HDi nyní i o výkonu 120 kW.
2013 – silnější 1.6 HDi nyní posíleno na 84 kW.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Peugeot 308 v roce 2007 a následně byly jeho výsledky přepočítány do nového hodnocení. Podle toho získal celkově 5 hvězdiček z 5 možných.
Za ochranu posádky při nárazu dostal 82%.
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 81%.
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 53%.
Za přítomnost bezpečnostních asistentů si připsal 83%.

Stejně tak byly přepočítány výsledky bariérového testu modelu 308 CC. I ten získal celkově 5 hvězdiček z 5 možných.
Za ochranu posádky při nárazu dostal 83%.
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 70%.
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 33%.
Za přítomnost bezpečnostních asistentů si připsal 97%.

30.8.2018 9:55| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist