Peugeot 3008 2.0 HDI

Leckomu se může zvláštní kříženec mezi hatchbackem, SUV a MPV zamlouvat.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Peugeot 3008 je další auto, které nelze zařadit rovnou do nějaké kategorie. Je to velký hatchback? Tak trochu. Je to MPV? Dost možná. Je to SUV? Tak trochu ano. Peugeot 3008 si bere z každé kategorie něco a právě to se může některým lidem líbit.

Jak to vypadá?
Nemůžu zrovna prohlásit, že by se mi design Peugeotu 3008 líbil. Těžko jsem mu přicházel na chuť. Jestli se to ale líbí právě Vám, vyvracet vám to nebudu. Setkal jsem se s rozporuplnými reakcemi a „obecenstvo“ se rozdělilo na dva stejně velké tábory. Takže design a jeho líbivost budou věcí velmi subjektivní a individuální.

Peugeot 3008 velká fotogalerie

Peugeot 3008 fotogalerie

Lepší už je to uvnitř, kde objevíte celkem kvalitní a dobře postavenou přístrojovou desku, možná tu nejlepší, kterou Peugeot kdy vyrobil. Nečekejte ale, že si tu najdete kdovíjak příjemnou pozici za volantem. Protože sedíte v něčem, co chce být tak trochu MPV, tak trochu SUV a co vyrobil Peugeot, vždycky budete mít buď příliš pokrčené nohy nebo natažené ruce. Zvyknete si, ale dobrému dojmu to moc nepřidá. Aspoň že sedačky jsou docela pohodlné a ani vám nebude moc vadit, že mají krátký sedák a v zatáčkách tělo nepodrží.

Uvnitř najdete spoustu odkládacích míst na nejrůznějších místech, ale na středovém panelu, kde by se vám hodily dva držáky na kelímek s pitím, máte jen jeden. Místo druhého máte dynamicky a akčně vyhlížející přepínač Grip Control. Hmmm… To zní slibně.

Co je pod kapotou?
Než se dostaneme k tomu, co má tato akční fíčura dělat, podívejme se pod kapotu. Testovaný model byl vybaven obvyklým dvoulitrovým turbodieselem o obvyklém výkonu 150 koní a obvyklém točivém momentu 340 Nm. Trochu nechápu smysl manuální převodovky v takovémhle autě, ale když jí chcete, kupte si ji. Já osobně bych radši zvolil automat, protože nejen, že si odpočine moje levá noha a nebude mě štvát velký turboefekt dieselové jednotky, ale ještě dostanu o 13 koní větší výkon a hlavně plynulejší a kultivovanější jízdu. Podle mě je prostě automat v takovémhle autě lepší volbou. Aspoň že manuální převodovka již postrádá tu tradiční nectnost převodovek od Peugeotů – kvedlání klackem v kýblu šutrů.

Ovladač Grip Control na středovém panelu vám umožňuje nastavit reakce stabilizačního systému tak, aby nejlépe vyhovoval stylu jízdy a povrchu, po kterém jedete. Mám pocit, že Peugeot sprostě obšlehl ovladač Terrain Response od Land Roveru a naproti tomu v britském off-roadu, kde funguje, jsem nezaznamenal nějakou změnu, ať jsem knoflíkem otáčel kamkoli. Auto se prostě chová neustále stejně – nedotáčivě s neustálými zásahy stabilizace. Ono to asi také bude tím, že Peugeot 3008 nemá tak sofistikovaný pohon, chybí mu i elektronická náhražka samosvorného diferenciálu. Když tedy na výjezdu z ostřejší zatáčky moc brzy přidáte plyn, po návalu točivého momentu se vnější kolo začne bezmocně protáčet, stabilizace zasáhne, auto ztratí výkon a je po zábavě.

Druhou a mnohem zajímavější technickou novinkou je systém Dynamic Rolling Control, který najdete na zadní nápravě právě dvoulitrového dieselu a nejsilnější přeplňované benzínové šestnáctistovky. Tenhle systém pomáhá eliminovat náklony karoserie tím, že v zatáčce natlakuje tlumič vnějšího kola. Díky tomu se Peugeot tolik nenaklání, zadní náprava má více přilnavosti a auto se mnohem lépe ovládá. V zatáčkách je to skutečně cítit, ale je škoda, že si toto nemůžete přikoupit k slabším motorům. Peugeot 3008 díky tomu získal mnohem jistější jízdní vlastnosti a i nedotáčivost je potlačena do té míry, až se přistihnete, že najednou projíždíte zatáčky vyšší rychlostí, než by se na auto podobného zaměření slušelo. Škoda jen, že řízení a celkový charakter auta vás v radostné činnosti nepodporují.

Kufr, ceny a ti druzí
Peugeot 3008 také nabízí celkem praktický zavazadlový prostor, jehož objem můžete měnit sklápěním zadních sedaček. Jenže to dnes už umí snad každé MPV či SUV. Příjemnou věcí je pak dělené víko kufru, u kterého můžete použít spodní část i jako sedátko. Ale hlavně díky tomu do auta neložíte velké a těžké věci. V základním uspořádání v kufru najdete 432 litrů volného místa, ale když odklopíte sedačky, nacpete do Peugeotu 3008 až 1241 litrů zavazadel.

Za motor 2.0 HDI zaplatíte minimálně 650 900 korun. To je docela dost peněz, ale zase dostanete plno příjemné výbavy včetně dvouzónové klimatizace, rádia s CD a podporou MP3, elektrická okna i zrcátka, asistent rozjezdu do kopce (který v testovaném voze přestal fungovat), 17“ kola, elektronickou ruční brzdu (která v testovaném voze přestala fungovat) a další drobnosti. V nejvyšší výbavě pak dvoulitrový diesel stojí 700 900 korun, a to je podle mě za Peugeot už docela dost peněz. Jenže Peugeot vstupuje do záhadně velmi slabě obsazeného segmentu. Všichni nabízí buď SUV nebo MPV, ale mix mezi tím skoro nikdo. A tak asi nejbližším soupeřem Peugeotu 3008 je Nissan Qashqai, i když zákazníci se budou určitě orientovat i podle cen. Peugeot by tak zejména na našem trhu mohl mít problém například se Škodou Yeti.

Verdikt
Od Peugeotu 3008 neočekávejte vrcholné jízdní vlastnosti nebo aspoň náznak zábavy za volantem. Také ale nepřináší nic vyloženě nového (snad krom systému Dynamic Rolling Control) a věci jako Grip Control jsou pouze návnadami, na které lze nachytat zákazníky a vyvolat v nich dojem, že tohle jinde neseženou. Peugeot 3008 se vám tak musí především líbit tím, že je jiný. Podle mě ale můžete za podobné peníze dostat jinde lepší (a hezčí) auto.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyPeugeot 3008 2.0 HDI FAP 150
0-100 km/h (s)9,7 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1997
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110 kW / 150 koní při 3750 ot./min.
Točivý moment (Nm)340 Nm v 2000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)93,5 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)195 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)7,2 / 4,8 / 5,7 l/100 km
Objem nádrže (l)60 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4365
Šířka (mm)1837
Výška (mm)1635
Rozvor náprav (mm)2613
Provozní hmotnost (kg)1604
Celková hmotnost (kg)2080
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)432 - 1241
Ceny
Základní cena modelu650 900 Kč
8.12.2009 5:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist