Opel Zafira (1999–2005): Levné řešení pro sedm cestujících

První generace Opelu Zafira se řadí k levným MPV. V této kategorii jde o populární ojetinu, protože dokáže přepravit až sedmičlennou posádku.

Model Zafira byl poprvé veřejnosti představen v podobě konceptu na frankfurtském autosalonu v roce 1997. Sériové produkce se však dočkal až v lednu 1999 a od té doby si našel zástupy spokojených majitelů. Zatímco dříve se vůz těšil oblibě na trhu s novými automobily, nyní už řadu let platí za oblíbenou ojetinu. Důvodem je jak interiér až pro sedm cestujících, tak prostornost a dobře naladěný podvozek.

Interiéru vozu byly zpočátku vyčítány levněji působící plasty. To se změnilo až v roce 2003 při faceliftu. Přitom už v roce 2005 byl automobil nahrazen druhou generací Opelu Zafira. Zájemci o ojetinu, kteří chtějí vozidlo s lépe vypadajícím interiérem, by se tedy měli zaměřit na poslední ročníky.

Palubní deska svým designem odpovídá době vzniku vozu. Stejně jako karoserie věk nezapře, na druhou stranu tvary ani neurazí a hlavně v interiéru najdeme jiné prvky, které přitáhnou naši pozornost. Řeč je třeba o pohodlných sedadlech, držácích nápojů na středovém panelu před řadicí pákou nebo několika odkládacích místech. Praktické jsou například kapsy na bocích sedáků předních sedadel.

Obrovskou výhodou je možnost snadné proměny pětimístného interiéru na sedmimístný. Součástí podlahy zavazadelníku jsou totiž dvě sedačky, které lze jedním tahem vyklopit – tzv. systém Flex7. K sedačkám v zavazadelníku se dostanete přes posunutou lavici sedadel ve druhé řadě. Tu je třeba posunout už kvůli vyklopení sedadel.

Lavice sedadel druhé řady je posuvná až za opěradla předních sedaček, takže pokud naopak potřebujete proměnit vůz ve dvoumístnou malou dodávku, stačí překlopit sedáky a celou lavici pak posunout až za přední sedačky, čímž vznikne velký nákladový prostor. Nicméně už v základním pětimístném uspořádání interiéru nabídne Zafira vynikající zavazadlový prostor o objemu 600 litrů. Pokud přestavíte sedačky do sedmimístné konfigurace, zavazadelník se smrskne na 150 litrů.

Variabilita interiéru není jedinou předností vozu. Ke kladům se totiž jednoznačně řadí i jízdní vlastnosti a konstrukční stáří auta na tom vůbec nic nemění. Výborně naladěný podvozek kombinuje dobré jízdní vlastnosti s nezbytnou dávkou komfortu, takže posádka nebude trpět ani při jízdě po městské dlažbě nebo při cestování na dlouhé vzdálenosti. Během dlouhých jízd navíc cestování zpříjemní vzdušný interiér nabízející pětičlenné posádce více než dost místa. Při sedmimístném uspořádání ale musíte počítat s omezeným prostorem ve třetí řadě sedadel. Přece jen jde o nouzové sedačky umístěné v zavazadelníku. Vyloženě těsno zde ale není.

K pohonu Opelu Zafira první generace lze doporučit především benzinový motor 1.8 16V, který platí za spolehlivý a dostatečně výkonný (85 či 92 kW). Slabší šestnáctistovka s výkonem 74 kW není vůbec špatná, při větším vytížení vozu ale pár koní postrádá. Silnější čtyřválec 2.2 16V / 108 kW má vyšší spotřebu a navíc nepatří ke spolehlivým agregátům. Nejvíce paliva však spotřebuje přeplňovaný motor 2.0 T pracující s výkonem 141 kW. Ten se ale montoval pouze do vzácně se vyskytující sportovně laděné varianty OPC, která vyjela na silnice v roce 2001.

Zážehová osmnáctistovka je na trhu často k vidění stejně jako naftové pohonné jednotky. Turbodiesely však vykazují vyšší poruchovost než benzinové agregáty. Navíc nejslabší z nich 2.0 DI / 60 kW disponuje jen skutečně omezeným výkonem a odezva na sešlápnutí pedálu plynu je tak zejména u vytíženějšího vozu opravdu chabá.

Proto je lepší volbou silnější motorizace 2.0 DTI disponující výkonem 74 kW. Tento turbodiesel vybavený mezichladičem stlačeného vzduchu již zajistí rozumné svezení. Mezi naftovými pohonnými jednotkami jde asi o nejlepší volbu. Silnější 2.2 DTI / 92 kW je totiž i citelně poruchovější.

„U naftových motorizací si dejte pozor na netěsnosti vstřikovačů, porucha někdy postihne váhu vzduchu,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Občas odejde také naftové čerpadlo nebo turbo. Turbodiesely 2.2 DTI může postihnout i problém v podobě prasklého těsnění pod hlavou.

„Pozornosti by neměl uniknout podvozek. Jednak z důvodu možného výskytu koroze a také kvůli kontrole brzdových vedení – brzdové trubičky korodují, hadičky mohou být zpuchřelé a popraskané. U řady vozidel jsou navíc nadměrně opotřebené brzdové kotouče, což vede k jejich vlnění vlivem přehřátí,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO.

Koroduje výfuk, rez ale můžete často odhalit i na karoserii, a to zejména na lemech blatníků, masce vozu a kapotě, kde bývá lak poškozený od odletujících kamínků. Obehranou písničkou jsou úniky motorového a převodového oleje nebo praskání žárovek v potkávacích světlometech.

„Při výběru vozu prověřte výbavu. Nezřídka nefunguje centrální zamykání a nedopisuje displej palubního počítače,“ pokračuje ve výčtu častých závad Jindřich Topol z AAA AUTO. Na přední nápravě se objevují vůle jak v čepech a táhlech stabilizátoru, tak v silentblocích. Ty mohou vykazovat vůle i na zadní nápravě, což způsobuje tzv. plavání vozu na výjezdech ze zatáček a horizontech. U některých automobilů jsou také nadměrně opotřebované zadní tlumiče pérování, což se taktéž zásadním způsobem projevuje na zhoršení jízdních vlastností.

Bezpečnost dle Euro NCAP

Bariérový test nezávislé společnosti Euro NCAP absolvovala první generace Opelu Zafira v roce 2001. Za ochranu posádky při nárazu si odnesla pouze tři hvězdičky z pěti možných, bezpečnost dětí v autosedačkách se ještě samostatně nehodnotila. Ohleduplnost při střetu s chodcem technici Euro NCAP ohodnotili dvojicí hvězd ze čtyř maximálně udělovaných v této disciplíně.

15.3.2018 7:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist