Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI

Mezinárodní prezentace řekla málo o podvozku auta, ale interiér má co nabídnout. Se základní cenou 450 tisíc vypadá Zafira velmi, velmi lákavě. Zatím.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

RADOSTI Praktičnost, prostor a skvělá základní cena (další ceny neznáme)

STAROSTI Konkurence je nápaditější; hodnocení podvozku neberte jako definitivní

Nový Opel Zafira Tourer je obrovský. Banální objev? Snad, ale bylo to první, co mě napadlo za volantem cestou z letiště. Marně jsem přemýšlel, jaký model má vlastně Opel mezi Merivou – která je, pravda, vážně veliká na to, že technicky vzato patří do segmentu B – a Zafirou. Třetí generace totiž od pohledu kope o dobré dvě třídy výš. Na nic jsem nepřišel, ale mé myšlenky se ubíraly správným směrem: přesně jak pánové od Opelu předpokládali. Odpověď zazněla jen o hodinu později na tiskové konferenci.Zafira skutečně vyrostla. Dvě starší generace byly jako všechna MPV segmentu C větší než příslušný rodinný hatchback, ale s dodávkou byste si je nespletli. Tentokrát Opel model Astra vůbec nezmiňuje a otevřeně Zafiru nazývá komfortnější sestrou Insignie. Rozměry tomu odpovídají.

Opel Zafira velká fotogalerie

Opel Zafiraa fotogalerie

A přesto: Pokud budete nový Opel vnímat jako plnohodnotného zástupce segmentu D, je trochu malý. Nepoznáte to na sedadlech, Němci vyhradili všem cestujícím velkorysý prostor, ale za třetí řadou zbývá minimum místa v kufru. 152 litrů je polovina toho, co uveze Ford Galaxy. Zafira stojí na pomezí dvou tříd, přerostla stroje jako Citroën C4 Picasso, ale zůstává autem pro pětičlenné rodiny. Schopnost odvézt sedm lidí je nepředstíraná, ale na dovolenou si tak nevyrazíte.

Jistá rozpolcenost by mohla způsobit problém. Cenový problém. Není naštěstí dílem neprozřetelnosti, ale produktem strategického plánování. U Opelu totiž dokázali nafouknout karoserii, aniž by nafoukli cenu: Zafira bude levná. Na kompletní ceníky si pár týdnů počkáme, ale základní model má stát 450 tisíc korun. Dostane jen pět sedadel a nepůjde o žádného sprintera, ale měla by mít rádio i klimatizaci v základní výbavě. Pokud se do konce ledna 2012, kdy má auto vyjet na české silnice, něco radikálně nezmění, budou rozměry hrát plně ve prospěch Zafiry.

Technická vsuvka: S bobtnáním Zafiry souvisí ještě jedna zpráva. V nabídce zůstává druhá generace auta. Ta vhodně vyplní volné místo mezi Merivou a novou Zafirou, a to nejen velikostí, ale také cenou. Potřebujete sedm míst za méně než 450 tisíc? Opel pro vás něco má.

Stojí za to?
Na první osahání nedává Opel Zafira žádné důvody k obavám. Pozice za volantem připomíná Merivu. Zprvu nepůsobí přirozeně, sedadlo je vysoko, stejně jako volant, a celé to člověka nutí sedět nezvykle vzpřímeně. Jenže nepřirozeně neznamená nepohodlně a na vysoko umístěný sedák si brzy zvyknete. Rozsah nastavení sedadel i volantu je obrovský. Všechno důležité, od řadicí páky po poslední tlačítko, se zdá být umístěné logicky a v dosahu. Některé návyky designérů Opelu vám nemusí sedět, ale spousty tlačítek na palubní desce jsou přehledně seskupené, stejně jako ve všech ostatních nových modelech značky.

U MPV se určitě sluší zmínit uspořádání vnitřního prostoru. Velké Opely vždy patřily na přední příčky, když přišlo na variabilitu sedadel. Druhou řadu Zafiry Tourer lze v několika krocích nastavovat mezi extrémy „přiměřeně místa pro tři se spoustou zavazadel“ a „sezení pro dva slony“. Prostřední opěradlo se ve druhém případě změní ve velkou loketní opěrku. Nečekejte však komfort luxusních limuzín, sedáky i opěradla ve druhé řadě mají velmi jednoduchý tvar, jsou plochá. Opel se tentokrát spokojil s konvenčními dveřmi, ale zadní pár je příjemně velký a občasní cestující by se měli dostat pohodlně i do třetí řady.

Odkládacích prostor najdete v kabině víc než dost. Ve třídě by vás to nemělo překvapit a u Opelu snad také ne. Tříúrovňový systém přihrádek mezi předními sedadly – FlexRail – jistě poznají všichni fanoušci Merivy, a také v Zafiře působí mile tvořivě. Jeho ovládací táhla nefungují úplně přátelsky, občas vám některé z pater místo posouvání zůstane v ruce (mezi polohami „posunout“ a „vyndat“ je tenkáž hranice), ale jako majitel bych praktický přínos systému zřejmě dokázal ocenit a zbytek bude věcí zvyku.

Vynášet interiér a praktické stránky Zafiry do nebes nemá cenu. Nový Opel není úchvatný, krásný ani zázračný. Je prostě dobrý. Nabízí všechnu praktičnost, kterou byste od auta této třídy měli očekávat. K tomu je Zafira pohodlná a prostorná. A nezapomeňte na systém FlexFix, držák kol integrovaný v zadním nárazníku. Uveze tentokrát dva bicykly po třiceti kilogramech, tedy včetně většiny elektrokol, a lze jej opatřit lehkou přídavnou konstrukcí, která kapacitu zdvojnásobí. Dohromady uveze Zafira až sto kilogramů kol. FlexFix lze navíc odklopit dozadu, takže se přes naložená kola dostanete do kufru. Ústrojí zvládne stejnou rychlost jako zbytek auta, teoreticky i dvě stě kilometrů v hodině.

Máme za sebou odstavce posuvných sedadel a chytrých držáků. Byla by škoda kvůli nim zapomenout na skutečnost, že auto bude praktické i bez nich. Stejně jako dosud se Opel se Zafirou chystá na lov rozumných zákazníků, kteří rádi počítají. Nabídne jim ještě víc možností, ať přijdou s poloprázdnou peněženkou, nebo kufrem peněz. Ti první dostanou málo z výše zmíněné výbavy, ale spousty prostoru i možnost vytvořit od předních sedadel po víku kufru rovnou podlahu jsou v základní výbavě. Stejně jako bezpečnost – Zafira už dva dny figuruje na seznamu aut testovaných podle metodiky Euro NCAP.

Na silnici
V úvahách na téma velikosti a ceny je dobré mít jasno, než se dostaneme k pohonnému ústrojí a dalším věcem. Třeba už proto, že k nim po sto kilometrech za volantem nechci říkat nic definitivního. Podvozek nicméně na rovných německých silnicích působil nebezpečně dobře. Auto bylo pohodlné a velmi jisté i v těch nejvyšších rychlostech. Sto osmdesát kilometrů za hodinu nedělá tlumičům žádný problém, stabilita je ukázková. Když už jsme u toho, odhlučnění také patří k lepším, pasažéři uslyší jen trochu aerodynamického hluku. Jak první dojmy změní krátké vlny, schody a díry typické pro české prostředí, to teprve uvidíme.

Motor nikoho neoslní přebytkem síly. Auta připravená v Mnichově na letišti měla pod kapotou nejsilnější dvoulitrový diesel, a tedy 165 koní ve čtyřech tisících otáček za minutu a 350 newtonmetrů od 1750 do 2500 otáček. Papírově je čtyřválec silný, jenže s sebou neveze lehké auto. Opel formuloval technické specifikace opatrně, provozní hmotnost se podle nich pohybuje mezi 1571 a 1733 kilogramy. Testovací kusy byly pravděpodobně blízko horní hranici, takže epředváděly žádné dynamické zázraky.Verze 2.0 CDTI se 165 koni je prozatím jediná, která se papírově rozjede na stovku za méně než deset sekund. Na slíbených 9,8 vteřiny bych si ale nevsadil. Zafira jede stejně jako nedávno testovaná Insignia 4×4 s podobným motorem a 160 koni. Je rychlá, čtyřválec na dálnici nikdy nepůsobí, že se musí snažit. Dokonce i ve sto osmdesáti jako by předl na dvaceti procentech výkonu. Jenže když šlápnete na plyn, nenastane očekávaný efekt. Auto zrychluje přinejlepším vlažně, přestože motor řve, jako by právě akceleroval naposledy. Zafira Tourer nemá spěch ráda.

Stále mluvíme o moderním dieselu se slušným výkonem. Benzínová čtrnáctistovka s turbem a 140, případně jen 120 koni, pojede znatelně hůř, nemluvě o základním atmosférickém čtyřválci s jedním a osmi desetinami litru, 115 koni a 175 newtonmetry.

Pokud máte slabost pro bouřlivou akceleraci, nemusíte hned věšet hlavu. V nabídce se později objeví pár dalších motorů a některé z nich budou silnější než ty stávající. Díky příbuznosti Zafiry s Insignií bychom se mohli dočkat i šestiválce. Zatím se prostě připravte na vlažné výkony. O nejsilnější verzi lze jistě říct, že není pomalá, ale lepší kompliment jí složit nemohu. Alespoň že má slušnou spotřebu, palubní počítač ukazoval většinu cesty méně než sedm litrů na sto kilometrů.

Verdikt
Tím se opět dostáváme k nákladům a ceně. Nejrychlejší, nejvzdušnější, nejpraktičtější, nejkvalitnější – mnoho zajímavých nej si zřejmě i napříště rozebere konkurence. Kromě jednoho. Zafira má našlápnuto k pozici nejlevnějšího velkého MPV. Nebo největšího malého, jak chcete.

Čtyři sta padesát tisíc korun. Mám pořád pocit, že v tom musí být háček, jenže jaký? Pět sedadel, obrovský kufr (710 l se sedadly v zadní poloze), rádio, klimatizace, pod kapotou zřejmě atmosférická osmnáctistovka se 115 koni. Zní to jako skromné, ale dokonale postačující balení pro každého, kdo vlastní tři prostorově náročné děti. Pokud se tedy žádný háček neobjeví, pouhá kombinace rozměrů a ceny vynese Opelu Zafira hromady hvězdiček.

Že v dalších disciplínách nezáří? MPV nemají zářit, mají sloužit. A Opel to své koncipoval dobře. Aby ne, Zafira pro něj vždy byla veledůležitým modelem. Druhá generace drží ve východní polovině Evropy víc než čtvrtinu své třídy (Meriva mimochodem také). Rozumná kombinace výkonů a ceny by měla fungovat i na třetí pokus, zvlášť když se spojily v balení, které je přesvědčivé a příjemné ve všech důležitých disciplínách. Snad delší svezení na českých silnicích první dojmy potvrdí, do té doby berte hodnocení s půlhvězdičkou nejistoty.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem, vstřikování common-rail
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1956
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuVzpěry MacPherson, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče, zkrutný stabilizátor
Vzaduzkrutná příčka s wattovým přímovodem, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)121/165 ve 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)350 v 1750-2500 ot./min. (380 s funkcí Overboost)
Výkon/hmotnost (k/t)95
0-100 km/h (s)9,8
Nejvyšší rychlost (km/h)208
Spotřeba paliva (l/100 km)5,2
Objem nádrže (l)58
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4658
Šířka (mm)2099
Výška (mm)1685
Rozvor náprav (mm)2760
Provozní hmotnost (kg)1733 (nejvyšší udávaná)
Celková hmotnost (kg)2425 (nejvyšší udávaná)
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)152-1792 (7 sedadel)
Ceny
Základní cena modelu449 900 Kč
28.10.2011 7:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist