Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI (2012)

S novou Zafirou jsme se svezli už na mezinárodní prezentaci, ale tehdy jsme prakticky neměli možnost vyzkoušet mizerný asfalt. Jak tedy funguje u nás?

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 4

  • Celkové hodnocení 7.6

RADOSTI
Příjemně se řídí, dobře (a pohodlně) se v ní sedí a především dobře vypadá

STAROSTI
Motor není zrovna vzorem kultivovanosti a podvozek se nechá rozhodit špatnou silnicí

Minulá generace Opelu Zafira bylo po všech směrech tak dobře promyšlené auto, že vlastně nestačilo ani pořádně zestárnout. Tak ano, ono to bylo vidět hlavně na interiéru a pohonných jednotkách, jenže praktičnosti nabízelo stále tolik, že jsme si kladli otázku, jestli to vůbec může být lepší. Samozřejmě, že může, jak dokazuje nová Zafira Tourer.

Opel Zafira velká fotogalerie

Opel Zafiraa fotogalerie

Dieselovou motorizaci 2.0 CDTI jsme měli možnost vyzkoušet už na prezentaci v Německu, ale tehdy jsme se svezli prakticky jen po kvalitním asfaltu. Schovával snad Opel nějaký neduh nebo nepříjemné překvapení? Víte, ani ne, ale český asfalt na průměrné okresce rozklepe všechno – i vznášedlo.Opel Zafira Tourer mě totiž překvapila (a hlavně potěšila) hněd několika věcmi. Za prvé je to snad první MPV, které se mi vzhledově líbí i v dodávkoidní zmrzlinářské barvě. Za druhé je to auto, které nabízí až nečekaně dobré vyvážení mezi komfortním a dynamicky přátelským nastavením podvozku. A za třetí se prostě příjemně řídí.

Podvozek není přehnaně rozhoupaný, ale také není prkenný, takže se Zafirou Tourer se dá jet relativně svižně, ale netrpíte. Podvozek je tuhý tak akorát a každý roh auta velmi dobře odvádí svoji práci. V zatáčkách se přední náprava neutápí v nedotáčivosti a tlumiče se nedostanou na své dorazy. To samé platí i o zadní nápravě, která se tu nenechází jen tak omylem, ale skutečně pracuje a v rychleji najetých zatáčkách cítíte, jak pomáhá v držení stopy a jak se díky její geometrii posouvá pomyslná osa otáčení auta více doprostřed. Na vlečenou nápravu se zkrutnou příčkou a wattovým přímovodem je to pozoruhodně dobrý výkon.

Ano, stále se bavíme o rodinném MPV s dieselem, přesto mě řízení Zafiry Tourer naplňuje zvláštními pocity, které se dostaví, když jezdím se skutečně dobrým řidičským autem. Řízení Zafiry je totiž akorát vyvážené, poskytuje důvěryhodný odpor (i když nemá valnou zpětnou vazbu) a má správný převod. Je jen potřeba si zvyknout na to, že je nájezd Zafiry do zatáčky poměrně agresivní jako v nějakém malém ostrém hatchbacku. No, přizpůsobíte se, ale pak vám každé jiné MPV přijde jako neohrabaný autobus.

Problém můžete mít jen na velmi špatné silnici, kde se Zafira poměrně rychle dostane na své limity a pak může nepříjemně odskakovat. Hodně bude záležet na zvolených kolech, obutí a především povaze tankodromu, ale velké díry jí už nesvědčí a i když dělá, co může, celým autem to pak otřásá. S kvalitním asfaltem si prostě rozumí lépe, takže na špatném povrchu raději zvolněte.Tolik pochopení, na rozdíl k podvozku, už ale nemám k motoru 2.0 CDTI, který se sice snaží, ale je moc hrubý a stále trpí turboefektem. Opel v dieselech podle mého názoru výrazně zaspal a potřebuje na nich skutečně zapracovat. Motor nové Zafiry je málo kultivovaný a má podivně tvrdý chod, který už se dnes nenosí. I s jeho zvukem a hlukem to není žádná sláva, i když je to s odizolováním jednotky lepší než třeba v Insignii 2.0 CDTI, kterou jsme testovali nedávno.

Manuální převodovka je celkem prima, ale nikdy jsem se tak úplně nezbavil dojmu, že by to přeci jen chtělo nějaký solidní automat, který nakonec Opel v nabídce má (za akceptovatelný příplatek 37 000 korun). Je to věc názoru, ale i když je tohle MPV skutečně „řidičské“, pořád by se bez spojkového pedálu obešlo. O své kouzlo by tak Zafira Tourer rozhodně nepřišla.

Neměl jsem ale možnost vyzkoušet, jak se Opel Zafira Tourer chová jako rodinné auto. Ačkoli je v něm místa skutečně mraky, detaily jsem neodhalil, neboť jsme zrovna s rodinou neměli cestu nikam daleko. Tak snad se téhle otázce věnoval náš věčný cestovatel Filip. Tady mám jeho dojmy:

„Zafira Tourer je rodinné auto a já od rodinného auta očekávám následující: úsporný motor, seriózní pořizovací cenu, velký zavazadelník a interiér odpovídající rodinnému zaměření. Zafira všechny tyto mé požadavky naplňuje v plné míře. Kufr je velký. Litrový objem neznám, ale naložil jsem do něj tři velké psy i benzínovou sekačku na trávu.Spotřeba? Ehm, nevím přesně, neřešil jsem ji, prostě jsem jezdil a netankoval jsem během týdne ani jednou. Podle ceníku se dá Zafira Tourer koupit za solidní peníze, takže i po této stránce v pořádku. A v kabině se mi dobře žilo i s rodinou (kluk viděl do všech stran a při jízdě neobtěžoval, náročná manželka nekomentovala jízlivě interiér tak jako v případě některých asijských výrobců), ale také v něm byly sedačky s fantastickým vedením. Vážně pohodlíčko na dlouhé cesty.

Jízdně je Zafira v pořádku a mám z ní solidní dojem – takový pocit jistoty a mechaničnosti při každém zařazení nebo otočení volantem. Jadrný projev motoru jsem přecházel s nadhledem. A co víc, tohle je MPV, které se mi líbí po vzhledové stránce, Opelu patří můj velký obdiv za to, jako dokázal na rodinou krabici navléct šmrncovní kabát.“Základní cenovka 489 900 korun zní sice lákavě, ale nedovedu si představit zákazníka, který si do takhle velkého MPV pořídí atmosférický benzínový motor 1,8 litru o výkonu 115 koní. I přeplňovaná čtrnáctistovka s výkonem 120 koní za 518 900 korun bude mít asi se Zafirou Tourer dost práce. Zkrátka, k tomuto autu se hodí diesel a nejlevnější volba 2.0 CDTI s výkonem 110 koní stojí 565 900 korun. Doporučil bych ale připlatit si jen 10 000 korun za o 20 koní silnější verzi.

Testovaný diesel 2.0 CDTI s výkonem 165 koní pak v nejvyšší výbavě Cosmo stojí 677 900 korun, což pořád není vzhledem ke schopnostem auta přehnaná cenovka. Otázkou pak bude potřebnost některých docela drahých příplatkových prvků, ale to už nechám na vašem posouzení.

Verdikt
Ačkoli je Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI především velmi pohodlné a hodnotně působící auto, dokáže poměrně překvapivě zabavit řidiče a působí tak trochu jako ze staré školy. To se ale bohužel dá říci i o motoru, který patří do podprůměru – aspoň co se kultivovanosti a zvuku týče. Rozhodně se ale Zafira Tourer jako celek povedla a dávám jí palec nahoru.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1956
Vrtání x zdvih (mm)83,0 x 90,4
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuVzpěry MacPherson, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče, zkrutný stabilizátor
Vzaduzkrutná příčka s wattovým přímovodem, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu225/50 R17
Pneumatiky vzadu225/50 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)121 / 165 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)350 v 1750 - 2500 ot./min. (380 Nm s funkcí Overboost)
Výkon/hmotnost (k/t)95,2
0-100 km/h (s)9,8
Nejvyšší rychlost (km/h)208
Spotřeba paliva (l/100 km)6,2 / 4,6 / 5,2
Objem nádrže (l)58
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4658
Šířka (mm)2099
Výška (mm)1685
Rozvor náprav (mm)2760
Provozní hmotnost (kg)1733 (nejvyšší udávaná)
Celková hmotnost (kg)2425 (nejvyšší udávaná)
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)152 - 1792 (sedmimístná verze)
Ceny
Základní cena modelu489 900 Kč (1.8 115 k Essentia)
Základní cena test. verze677 900 Kč (2.0 CDTI Cosmo)
16.5.2012 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist