Odbočování vlevo vs. předjíždění – judikatura

Když dojde ke kolizi (a to doslovné) odbočování vlevo a předjíždění, jak se na to pak vlastně dívá soud? Zjistěte, komu dá spíše za pravdu.

Protože je problematika vztahu odbočování doleva a předjíždění nezřídka předmětem dotazů do Právní poradny, chtěl bych se krátce zastavit nad jedním judikátem postihujícím právě tuto problematiku (už jsem o konkurenci těchto dvou situací také psal článek).

Čtěte také: Odbočování vlevo a vina na nehodě

Jedná se o rozhodnutí NSS pod č.j.: 2 As 67/2011 – 89 ze dne 31. 7. 2012 a předmětem rozhodování byl následující případ:

Jednalo se o dopravní nehodu, kdy se střetlo vozidlo odbočující vlevo na místo ležící mimo pozemní komunikaci a druhé vozidlo, které v danou chvíli předjíždělo zleva kolonu vozidel, přičemž došlo ke srážce s vozidlem odbočujícím.Z hlediska faktů bylo nesporné, resp. se prokázalo, že řidička vozidla odbočujícího vlevo (Seat Ibiza) dala včas znamení o změně směru jízdy vlevo a snižovala rychlost jednoznačně zřetelně na to, aby vozidlům za sebou (resp. jejich řidičům) dala najevo, že bude odbočovat. Řidič druhého vozidla (VW Golf) tuto skutečnost ignoroval a začal předjíždět v  okamžiku, kdy už dávala znamení o změně směru jízdy a brzdila před odbočením.

Vcelku bez překvapení v daném případě dopadlo posouzení nehody tak, že viníkem byl řidič Golfu, který začal předjíždět až v době, kdy už řidička Ibizy dávala znamení o změně směru jízdy a střetl se s ní, když zahájila odbočovací manévr.

Předmětem sporu bylo ovšem to, že pokutu dostala i řidička Ibizy (i když nebyla viníkem dopravní nehody) za to, že „nedbala zvýšené opatrnosti“. Z obsahu výpovědí a znaleckého posudku totiž vyplynulo jednak to, že:

– řidička Ibizy se nepodívala do zpětného zrcátka před tím, než začala odbočovat a
– znalec určil, že pohledem do zrcátka to auto mohla vidět až na 125 metrů.Řidička Ibizy totiž argumentovala tím, že když už měla zapnutý blinkr a  zpomalovala, tak se do zpětného dívat nemusela. K tomu NSS uvedl následující:

„Jinak řečeno, v okamžiku, kdy žalobkyně dala znamení o změně směru jízdy vlevo a zpomalila, nemohla se bez dalšího bezpečně spoléhat na to, že všichni ostatní účastníci provozu na pozemních komunikacích budou dodržovat své povinnosti a nikdo ji například nezačne předjíždět zleva. V  tomto ohledu je i bez významu to, že řidič Golfu, který započal žalobkyni předjíždět již v době, kdy dávala znamení o změně směru jízdy vlevo, a  jel vyšší než maximální povolenou rychlostí v obci, jednal protiprávně.“

Závěr, který z tohoto judikátu tedy plyne, asi pro většinu řidičů není ničím novým, tj. těsně před odbočením se ještě jednou podívat do zpětného a naposledy situaci zkontrolovat. I to, že dostatečně dlouho blikáte a brzdíte a řidičům za Vámi musí být jasné, že hodláte odbočovat, nestačí, je nutné samozřejmě kontrolovat situaci za sebou. Mám ale osobně za to, že to každý řidič, alespoň s trochou pudu sebezáchovy, stejně dělá.

30.8.2012 8:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist